أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

27-02-2010, 02:09 AM
m.eldriny غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 1
تلقى 2 إعجاب على مشاركة واحدة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
02:09 AM

واضح أنك متغيب من سنة وواضح كمان أن مفيش حد جالك فلو هذا صحيح..فأطمئن فلن يأتو أليك لأنهم بييجو بعد شهرين الى ثلاثة من غيابك عندما تصل اشارة من وحدتك للقسم التابع لك.. وده كان زمان وأعتقد الان مبيدوروش على حد والله المستعان

27-02-2010, 06:23 AM
maza غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
m.eldrinyياريت حضرتك تعرفنا عملت ايه لما نزلولك البيت لان لي صديق عمل الورق ومارحش يوم الترحيل ولا سمع سلاحه وهل الورق بيروح مركز التدريب من غيرالشخص يحسن هو قلقان وشكرا لحضرتك يحسن انا معرفش

27-02-2010, 12:20 PM
ddsf غير متصل
عضو مميز
تلقى 2 إعجاب على 2 مشاركة
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.eldriny 
طبعا ضابط مباحث والقوة المرافقة له وسيحاولون تفيش البيت ولكن يجب أن تطلبو أذن النيابة وتصرو عليه وهم غالبا مش بيكون معاهم أذن ولو أصرو بالقوة أعرف اسم الضابط وبلغوه بأدب أنه أجراء غير قانوني وأنك ستشتكي لمفتش الداخلية ورئيس النيابة..ولو قابلك كمين ففعلا كارنيه الكلية يعفي من طلب الموقف التجنيدي منك لأن سنك صغير وخلي البطاقة طالب أطول وقت ممكن..وطبعا أي حد يبلغ عنك يسببلك مشكلة كبيرة..لذا فعليك بضبط النفس وحاول أن لا تصعد الأمور مع أي حد وهذا بالتأكيد سيجعلك تتنازل عن حقوق كثيرة لك وتكون مظلوم فيها جدا ومقهور جدا ولا تستطيع أن تفعل شئ حتى لا تخسر كل شئ !!للأسف هذا هو الواقع وهذه هي الضريبة وهذا ما حدث معي كثيرا وما زال!..بالنسبة للأيميل يشرفني طبعا بس أعتقد أن شروط المنتدى تمنع ذلك وربنا يسترها معاك.
لا اعتقد انه بيفيدك كارنيه كليه لانه بالنظر الى بطاقتك ولقى ان عمرك فى حدود ال 28 او 29 فسيصبح موقفك حتما فى شبهة لان الكليه تؤجل التجنيد لسن ال 28 فقط وبعدها توقف قيدك فى الكلية لحين بيان موقف تجنيدك ..التزم الحذر

27-02-2010, 03:09 PM
king.stillwill غير متصل
عضو ذهبي
إعجاب: 411
تلقى 173 إعجاب على 35 مشاركة
تلقى دعوات الى: 2 موضوع
طيب مش ينفع تروح للدكتور اللي عملك الورق ده تاني واحكيله وخليه يمضيلك على ورق تاني انك هتتعرض على مستشار وان المرض عندك وارجع ولو حتى اتسجنت احسن لك من الهرب طول حياتك المعاناة وانت في محاولاتك واثبتاتك طول فترة التجنيد تعرف تعمل حاجة

ومعلش انا لسه مدخلتش الجيش بس معرفتش اسيب الموضوع اخرج من غير لما اقول اي حاجة حتى اقتراح ممكن يفيد

ربنا معاك

Burning on the inside

28-02-2010, 05:17 AM
m.eldriny غير متصل
عضو فعال
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ddsf 
لا اعتقد انه بيفيدك كارنيه كليه لانه بالنظر الى بطاقتك ولقى ان عمرك فى حدود ال 28 او 29 فسيصبح موقفك حتما فى شبهة لان الكليه تؤجل التجنيد لسن ال 28 فقط وبعدها توقف قيدك فى الكلية لحين بيان موقف تجنيدك ..التزم الحذر
ده كلام سليم لما يوصل ل28سنة لكن هو الان 21فقط كما ذكر في البداية

28-02-2010, 06:05 AM
m.eldriny غير متصل
عضو فعال
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة king.stillwill 
طيب مش ينفع تروح للدكتور اللي عملك الورق ده تاني واحكيله وخليه يمضيلك على ورق تاني انك هتتعرض على مستشار وان المرض عندك وارجع ولو حتى اتسجنت احسن لك من الهرب طول حياتك المعاناة وانت في محاولاتك واثبتاتك طول فترة التجنيد تعرف تعمل حاجة

ومعلش انا لسه مدخلتش الجيش بس معرفتش اسيب الموضوع اخرج من غير لما اقول اي حاجة حتى اقتراح ممكن يفيد

ربنا معاك
بارك الله فيك أخي..هذا حل اخر لو توافق به ..أنك تسلم نفسك وتنتظر في سجن الوحدة من شهر الى أثنين حتى يحضرو ملفك من السجلات وبعدها يحدد لك موعد للمحاكمة وتشرح للقاضي حالتك وسيحولك للمستشفى-كما حدث معي ومع اخرون كانو معي-وستذهب بملفك للمستشفى بحراسة طبعا للتحقق من حالتك ويردون على القاضي بتقريرهم وترجع السجن مرة أخرى لمدة أسبوع للعرض على القاضي تاني ليرى التقرير وعلى أساسه ينطق بالحكم المصيري..الخلاصة لو حالتك أكيدة وواضحة فلا تتردد فهذا أفضل حل لك وسيستغرق شهرين بدلا من 9سنوات!..وربنا معاك

28-02-2010, 06:30 AM
m.eldriny غير متصل
عضو فعال
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maza 
m.eldrinyياريت حضرتك تعرفنا عملت ايه لما نزلولك البيت لان لي صديق عمل الورق ومارحش يوم الترحيل ولا سمع سلاحه وهل الورق بيروح مركز التدريب من غيرالشخص يحسن هو قلقان وشكرا لحضرتك يحسن انا معرفش
لحسن حظي لم أكن موجود بالمنزل في المرتين ولكن أيضا أهلي منعوهم من التفتيش أول مرة عندما طلبو طالما أنهم لم يحصلو على أذن من النيابة.. وثاني مرة سألو من الباب فقط ومضو..وبعدها بخمسة سنوات تزوجت وعزلت..بالنسبة للشق الاخر فلا أعلم الورق بيروح ولا لأ بصراحة

01-03-2010, 08:42 AM
mfi1426 غير متصل
عضو جديد

لي اثنين من الأصدقاء دخلوا الجيش ثم هربوا لظروف مختلفة
وانهوا الموضوع بمنتهى البساطة عن طريق الذهاب للسجلات العسكرية الموجودة في مدينة نصر بجانب الحديقة الدولية وتحدد لهم محاكمة صورية واتسألوا هربتوا ليه فقالوا أي حاجة وكل ما دفعوه في حدود 250ج فقط
وأخذوا شهادة رديئة ثم بعد 6 أشهر بيغيروا لجيد

10-03-2010, 12:22 AM
alizo غير متصل
عضو جديد

طبعا الف شكر ليك علي المحاوله الطيبه منك لاكن انا عملت الي انته قلت عليه ده ورحت للدكتور بعد ما هربت بس قالي انا مقدرش افيدك ومش هينفع اشهد معاك علي شان انا كده هشهد علي السول وعلي رئيس الوحده وعلي اللواء وكلام كتير ملوش لزمه

معلومة قد تفيد

لي اثنين من الأصدقاء دخلوا الجيش ثم هربوا لظروف مختلفة
وانهوا الموضوع بمنتهى البساطة عن طريق الذهاب للسجلات العسكرية الموجودة في مدينة نصر بجانب الحديقة الدولية وتحدد لهم محاكمة صورية واتسألوا هربتوا ليه فقالوا أي حاجة وكل ما دفعوه في حدود 250ج فقط
وأخذوا شهادة رديئة ثم بعد 6 أشهر بيغيروا لجيد
انته لو كلامك ده صح وانا ينفع اعمله دلوقتي يبقي ليك عندي مكافئه مش هتتخيلها
بس قولي طيب هما نظامهم ايه وعملو ايه وكان سنهم كام وكده

05-04-2010, 03:46 PM
nageebelmasry72 غير متصل
عضو جديد
انا معنديش اى اقتراحات ليك لكن بدعيلك ربنا يوفقك

حياتي كلها بقت جحيم ونفسي بجد انتقم من الناس دي

English