أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > برامج الكمبيوتر والانترنت > برامج

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

29-01-2010, 06:41 PM
mido45 غير متصل
الوسـام الماسـي
إعجاب: 1,658
تلقى 441 إعجاب على 80 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1 موضوع
06:41 PM

و الله يا ميسو أنا ما جربتش غير ويندوز
و بعدين ويندوز 7 ده حاجة خرافة

29-01-2010, 07:38 PM
moseba غير متصل
الوسـام الماسـي
إعجاب: 1,525
تلقى 977 إعجاب على 185 مشاركة
تلقى دعوات الى: 7 موضوع
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mido45 
و الله يا ميسو أنا ما جربتش غير ويندوز
و بعدين ويندوز 7 ده حاجة خرافة
أهلاً يا ميدو حبيبى شكراً على الرد
والإدلاء بالرأى

29-01-2010, 08:33 PM
aboody242 غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

بصراحه ما جربت غير ويندوز
بثلاث اصدارات 7& xp & vista
وبصراحه 7 بشهاده الجميع الافضل
وبالنسبه للهكر في برامج ضدهم كثير

30-01-2010, 12:33 AM
moseba غير متصل
الوسـام الماسـي
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aboody242 

بصراحه ما جربت غير ويندوز
بثلاث اصدارات 7& xp & vista
وبصراحه 7 بشهاده الجميع الافضل
وبالنسبه للهكر في برامج ضدهم كثير
شكراً غلى المشاركة الطيبة

30-01-2010, 06:39 AM
ابو وجدان غير متصل
عضو ماسـي
إعجاب: 143
تلقى 109 إعجاب على 47 مشاركة
تلقى دعوات الى: 3 موضوع
انا جربت الثلاثة انظمة الوندوز واللينوكس والماك
الوندوز عملت عليه من وندوز ملينيوم وجربت الـ 98 لم يروقني وجربت 2000 لم يعجبني اطلاقا ً الاكس بي معشوق الجماهير تربع عندي قرن اما الفيستا فهو مرحلة انتقالية مدتها شهران قبل صدور النسخة النهائية ولم اعش معه طويلا ً وكان بالنسبة لي تجربة حلوة رغم اللي يقال عنه انا ماشفت فيه مشاكل اطلاقا ً وحاليا ً الـ 7UP مكتسح عندي المكان ....

اللينوكس جربت الريدهارد والسوزي اللي جاب لي الضعط وابتعدت عنه فترة طويلة وقبل فترة قريبة جدا ًجذبني نظام ubuntu-9.10 بصراح نظام روعة والجميل اللي فيه راح تستغربون تقدر تركبه من داخل الوندوز كبرنامج من البرامج وبعد ماتقوم بتركيبه اعد تشغيل الجهاز وراح تطلع لك نافذة الاختيار بين الوندوز والـ UPUNTU كما ان النسخة تدعم اللغة العربية بشكل كامل من التركيب وتقدر تحذفها في اي وقت من ADD&RENOVE حالها حال اي برنامج اخر تستحق التجربة لمن اراد التجربة

الماك فترة شهر كامل تعاملت معاه عندما عملت في احدى الجرائد اليومية بشكل مؤقت نظام حلو وجميل وله مكانته ولكن مشكلته مع البرامج ....

في النهاية لا استغني عن الوندوز رغم اللف والدوران يمين وشمال اما بالنسبة للافضلية فهية المستخدم نفسه يحددها واقول للي ماجرب الانظمة الاخرى واللي ماوده يجرب اطلاقا ً حاول انك تتعلم ماتدري يوم من الايام تحتاج احد هذه الانظمة في عمل ما مثل اللينوكس افضل بيئة لبناء برمجة الرسيفرات ؟؟؟ وايضا ً الهواتف النقالة والشبيه بها هو السوني اريكسون فكر وستعرف

و

الحمدلله رب العالمين

30-01-2010, 11:26 PM
moseba غير متصل
الوسـام الماسـي
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو وجدان 
انا جربت الثلاثة انظمة الوندوز واللينوكس والماك
الوندوز عملت عليه من وندوز ملينيوم وجربت الـ 98 لم يروقني وجربت 2000 لم يعجبني اطلاقا ً الاكس بي معشوق الجماهير تربع عندي قرن اما الفيستا فهو مرحلة انتقالية مدتها شهران قبل صدور النسخة النهائية ولم اعش معه طويلا ً وكان بالنسبة لي تجربة حلوة رغم اللي يقال عنه انا ماشفت فيه مشاكل اطلاقا ً وحاليا ً الـ 7UP مكتسح عندي المكان ....

اللينوكس جربت الريدهارد والسوزي اللي جاب لي الضعط وابتعدت عنه فترة طويلة وقبل فترة قريبة جدا ًجذبني نظام ubuntu-9.10 بصراح نظام روعة والجميل اللي فيه راح تستغربون تقدر تركبه من داخل الوندوز كبرنامج من البرامج وبعد ماتقوم بتركيبه اعد تشغيل الجهاز وراح تطلع لك نافذة الاختيار بين الوندوز والـ UPUNTU كما ان النسخة تدعم اللغة العربية بشكل كامل من التركيب وتقدر تحذفها في اي وقت من ADD&RENOVE حالها حال اي برنامج اخر تستحق التجربة لمن اراد التجربة

الماك فترة شهر كامل تعاملت معاه عندما عملت في احدى الجرائد اليومية بشكل مؤقت نظام حلو وجميل وله مكانته ولكن مشكلته مع البرامج ....

في النهاية لا استغني عن الوندوز رغم اللف والدوران يمين وشمال اما بالنسبة للافضلية فهية المستخدم نفسه يحددها واقول للي ماجرب الانظمة الاخرى واللي ماوده يجرب اطلاقا ً حاول انك تتعلم ماتدري يوم من الايام تحتاج احد هذه الانظمة في عمل ما مثل اللينوكس افضل بيئة لبناء برمجة الرسيفرات ؟؟؟ وايضا ً الهواتف النقالة والشبيه بها هو السوني اريكسون فكر وستعرف

و
مشكور على المرور الطيب وإعطاءنا خبرتك مع الثلاث أنظمة
والجملتين اللى فى اﻷخر فيهم الخلاصة كلها

02-02-2010, 01:38 AM
moseba غير متصل
الوسـام الماسـي
للرفع
وشكراً على كل اﻷعضاء الذين ساهموا فى أراءهم
ولم يبخلوا علينا

03-02-2010, 07:35 AM
islamiym غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 9
تلقى 8 إعجاب على مشاركة واحدة

بارك الله فيك اخي العزيز moseba على طرحك لموضوع زي ده
بالنسبه لتجربتي فانا جربت الثلاثه الويندوز والاوبنتو والليوبارد
الاوبنتو كان شكله حلو وسريع لكن الالعاب هي الى خلتني استغنى عنه وبسرعه يعني تقدر تقول جربت فيه حاجات كتير زي تغيير الشكل وتعديل فيه لكن برده مقدرتش استغنى عن الويندوز ده غير طريقه عرضه للملفات الى بصراحه تحسسني ان النظام فيه حاجة متخلفه مش عارف

وتجربتي مع الليبوبارد برده عانيت من نفس المشاكل لكن بصراحه كان نظام خطير وقمه في الثبات (بيتهيالي لان مفيش حاجة اصلا بتنزل عليه فمفيش تغيير على ملفات النظام)
ده غير الشكل والسلاسه في عرض الصور والفيديو بصراحه تحس ان عندك شاشه LCD من نقاوه الصور والفيديو فيه كان باشا بجد
لكن اتخنقت من عدم وجود اي شكل من اشكال الدعم للبرامج بتاعته كل البرامج عليه بفلوس ومفيش اي هاكرز مفيش كراك لاي حاجة ومفيش منتديات عربيه تقريبا مهتميه بيه غير محدودين اوووووووي والاجنبيه اسوا ده عمري مشوفت حد بيسال عن كراك او سيريال لاي برنامج
كنت حاسس اني محبوس مع النظام ده ومينفعش استعمل غير الحاجات الى معاه ودي زي مانت عارف مفيش حد واخد عليها في الويندوز ده حتى برنامج الكويك تايم الى بينزل معاه بيبقا الاصدار المجاني وفيه اصدار انت بتدفع عليه فلوس مش مكفيهم ثمن النسخه اصلا هههههههه

ده غير برده ان النسختين سواء الاوبنتو او الماك تشغيلهم لافلام RMVB محدود وتقريبا الماك مكنش بيشغل النوع ده اصلا الا بالريل بلاير وده كانت امكانياته محدوده اكتر من نسخه الويندوز ومفيش اي برنامج عرض تاني الا زي مقولت لازم تشتريهم :(

اما الويندوز فمش محتاج اني اشرح تجربتي لان اكيد كلكوا عارفين مميزاته وعيوبه بس اهم حاجة انك بتشتغل على حاجة فاهمها وبالنسبه لموضوع العيوب بصراحه انا مشوفتش حاجة محدده يعني مثلا ايه موضوع الثغرات ده بالنسبه لمستخدم عادي زينا يعني انا مش فاهم طب لو قصدكو على الفيروسات والهاكرز فيه برامج كتير بتمنعهم وخفيفه
اما بخصوص الثبات فانا تقريبا جربتهم كلهم
اسوا نسخ جربتها كانت فيزتا انا معتبرتوش نزل اصلا بجد ثقيل وبيقع بسرعه حاجة غبيه جدا وبعديه برده بس كان اقل سوءا كان الميلنيوم دول كانو اسرع ويندوزهات تقع الميلينيوم كنت انزله الصبح افتح الجهاز بالليل الاقيه يقولي في مشكله في ملف كزا من الدوز مكنش بيرضى يدخل اساسا

لكن افضل نسخ نزلت طبيعي بعد 98 الاصدار الثاني هم الاكس بي والسيفين
حقيقي السيفن افضل نسخه نزلت لحد دلوقتي انا بعتبرها افضل من الاكس بي كمان حقيقي شياكه وسرعه ودعم للجيل الجديد للالعاب واهم حاجة الثبات مش عايز يقع يا جدعان النسخه دي هي الى نزلت في شهر 8 الى فات ومن ساعتها مفيش فيها اي مشكله بسم الله ما شاء الله

بيتهيالي كفايه كده دوشتكو معلش ههههههههههه
اعذروني على الاطاله اتمنى لو حد عايز يجرب اي حاجة يكون استفاد من الكلام الى قولته ومن اراء الاخوه الاعزاء في الموضوع

اتمنى لكم التوفيق جميعا ان شاء الله
وربنا يعين الى حيقرى ردي من اوله لاخره هههههههههههههه :)
وجزاك الله خيرا اخي الفاضل moseba على الفكره دي وطرحك لموضوع زي ده عشان لو اي حد عايز يستفيد من تجربه الاخوه الى جربو الانظمه دي

و ورحمه الله وبركاته

03-02-2010, 03:43 PM
moseba غير متصل
الوسـام الماسـي
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة islamiym 

بارك الله فيك اخي العزيز moseba على طرحك لموضوع زي ده
بالنسبه لتجربتي فانا جربت الثلاثه الويندوز والاوبنتو والليوبارد
الاوبنتو كان شكله حلو وسريع لكن الالعاب هي الى خلتني استغنى عنه وبسرعه يعني تقدر تقول جربت فيه حاجات كتير زي تغيير الشكل وتعديل فيه لكن برده مقدرتش استغنى عن الويندوز ده غير طريقه عرضه للملفات الى بصراحه تحسسني ان النظام فيه حاجة متخلفه مش عارف

وتجربتي مع الليبوبارد برده عانيت من نفس المشاكل لكن بصراحه كان نظام خطير وقمه في الثبات (بيتهيالي لان مفيش حاجة اصلا بتنزل عليه فمفيش تغيير على ملفات النظام)
ده غير الشكل والسلاسه في عرض الصور والفيديو بصراحه تحس ان عندك شاشه LCD من نقاوه الصور والفيديو فيه كان باشا بجد
لكن اتخنقت من عدم وجود اي شكل من اشكال الدعم للبرامج بتاعته كل البرامج عليه بفلوس ومفيش اي هاكرز مفيش كراك لاي حاجة ومفيش منتديات عربيه تقريبا مهتميه بيه غير محدودين اوووووووي والاجنبيه اسوا ده عمري مشوفت حد بيسال عن كراك او سيريال لاي برنامج
كنت حاسس اني محبوس مع النظام ده ومينفعش استعمل غير الحاجات الى معاه ودي زي مانت عارف مفيش حد واخد عليها في الويندوز ده حتى برنامج الكويك تايم الى بينزل معاه بيبقا الاصدار المجاني وفيه اصدار انت بتدفع عليه فلوس مش مكفيهم ثمن النسخه اصلا هههههههه

ده غير برده ان النسختين سواء الاوبنتو او الماك تشغيلهم لافلام RMVB محدود وتقريبا الماك مكنش بيشغل النوع ده اصلا الا بالريل بلاير وده كانت امكانياته محدوده اكتر من نسخه الويندوز ومفيش اي برنامج عرض تاني الا زي مقولت لازم تشتريهم :(

اما الويندوز فمش محتاج اني اشرح تجربتي لان اكيد كلكوا عارفين مميزاته وعيوبه بس اهم حاجة انك بتشتغل على حاجة فاهمها وبالنسبه لموضوع العيوب بصراحه انا مشوفتش حاجة محدده يعني مثلا ايه موضوع الثغرات ده بالنسبه لمستخدم عادي زينا يعني انا مش فاهم طب لو قصدكو على الفيروسات والهاكرز فيه برامج كتير بتمنعهم وخفيفه
اما بخصوص الثبات فانا تقريبا جربتهم كلهم
اسوا نسخ جربتها كانت فيزتا انا معتبرتوش نزل اصلا بجد ثقيل وبيقع بسرعه حاجة غبيه جدا وبعديه برده بس كان اقل سوءا كان الميلنيوم دول كانو اسرع ويندوزهات تقع الميلينيوم كنت انزله الصبح افتح الجهاز بالليل الاقيه يقولي في مشكله في ملف كزا من الدوز مكنش بيرضى يدخل اساسا

لكن افضل نسخ نزلت طبيعي بعد 98 الاصدار الثاني هم الاكس بي والسيفين
حقيقي السيفن افضل نسخه نزلت لحد دلوقتي انا بعتبرها افضل من الاكس بي كمان حقيقي شياكه وسرعه ودعم للجيل الجديد للالعاب واهم حاجة الثبات مش عايز يقع يا جدعان النسخه دي هي الى نزلت في شهر 8 الى فات ومن ساعتها مفيش فيها اي مشكله بسم الله ما شاء الله

بيتهيالي كفايه كده دوشتكو معلش ههههههههههه
اعذروني على الاطاله اتمنى لو حد عايز يجرب اي حاجة يكون استفاد من الكلام الى قولته ومن اراء الاخوه الاعزاء في الموضوع

اتمنى لكم التوفيق جميعا ان شاء الله
وربنا يعين الى حيقرى ردي من اوله لاخره هههههههههههههه :)
وجزاك الله خيرا اخي الفاضل moseba على الفكره دي وطرحك لموضوع زي ده عشان لو اي حد عايز يستفيد من تجربه الاخوه الى جربو الانظمه دي

و ورحمه الله وبركاته
مشكور أخى العزيز
على إعطائنا رأيك و تجربتك مع أنظمة التشغيل
وأتمنى أن يستفاد كل من يدخل الموضوع من تجربة الأعضاء
وشكراً مرة أخرى

03-02-2010, 04:02 PM
moseba غير متصل
الوسـام الماسـي
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة star_2f 
انا بصراحه افضل نظام لينكس اعجوبه افضل من windows
شكراً على المشركة الطيبة
أنا أعلم أنها توزيعة عربية 100%
ولكنى لم أجربها ولكن إستخدمت ubuntu

06-02-2010, 11:23 AM
moseba غير متصل
الوسـام الماسـي
للرفع من أجل الفائدة العامة

06-02-2010, 11:51 AM
Star Soft غير متصل
عضـو
إعجاب: 445
تلقى 1,218 إعجاب على 263 مشاركة
تلقى دعوات الى: 5 موضوع
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moseba 
شكراً على المشركة الطيبة
أنا أعلم أنها توزيعة عربية 100%
ولكنى لم أجربها ولكن إستخدمت ubuntu
بصراحه انصحكي تبتجربتها لا فيا جميلات كثيره

08-02-2010, 02:16 PM
moseba غير متصل
الوسـام الماسـي
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة star_2f 
بصراحه انصحكي تبتجربتها لا فيا جميلات كثيره
شكرا على النصيحة
وعلى فكرة أنا ولد ولست فتاة

08-02-2010, 06:22 PM
MOS_BOSS غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 494
تلقى 44 إعجاب على 12 مشاركة
طبعا مما لا شك فيه بالنسبة ليا windows هو افضل نظام تشغيل خاصة بعد صدور النسخة الرائعة Windows 7

أستغفر الله العظيم الذى لا اله الا هو الحى القيوم و اتوب اليه
--------------------------------------
أخى الحبيب احرص دائما على ذكر الله

ماذا تفضل الـmac أم windows أم linux؟ولماذا؟.....

English