أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

18-01-2010, 01:19 PM
elseman غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

كان معى تاجيل من الجيش بسبب وفاة والدى وكونى العائل الاكبر

اخى العزيز انا الان اعمل خارج مصر كان معى تاجيل من الجيش بسبب وفاة والدى وكونى العائل الاكبر لأسرتى ولكن الان انتهى اخى من دراسته وتقدم للتجنيد واخذ الاعفاء لسبب طبى وبذلك يكون قد زال سبب التأجيل وحتى الان انا لا اعرف ما هو موقفى فقد فات على اخذ اخى الاعفاء اكثر من ستة اشهر واريد معرفة موقفى هل تخلفت ام ما هى الاجراءت التى يجب عليا ان اقوم بها وشكرا لك

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
تاجيل من الجيش بسبب عائل الاسرة SKYCOLOURS مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 3 04-02-2015 10:42 PM
ممكن اخد اعفاء لاني العائل لوالدتي بعد وفاة والدي ؟؟ shady.galal7 مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 03-10-2013 01:38 PM
كنت العائل الوحيد لوالدتى بعد وفاة والدى و معايا شهاده اعفاء مؤقت santos8311 مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 27-09-2010 10:31 PM
ابلغ من العمر 28 عاما اخذت تاجيل من الجيش مرتين كونى العائل لعائلتى بعد والدى المتوفى booker مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 7 29-03-2010 11:19 AM
انا حاليا في احدى الدول العربية اعمل هناك وعندي تاجيل بسبب انني العائل الوحيد لامي hosam_100 مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 11 07-12-2009 11:10 PM
18-01-2010, 03:35 PM
gamal gamal غير متصل
محامى ومستشار قانوني
إعجاب: 1,042
تلقى 429 إعجاب على 67 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1332 موضوع

تعتبر يا غالى انك فقد دفعتك التى
كان يجب أن تقدم فيها ......
ويجب عليك أن تقدم نفسك فور
عودتك من الخارج فى أقرب وقت ...

السـيد الـجمـل
المحامى
بـالنقض والإدارية والدستورية العليا
30 ش عنتر من ش الإنتاج من ش كريستال عصفور عزبة عثمان شبرا الخيمة
الإستشارات المجانية في المنتدى فقط !!
ت / 18303730 010
المعلومات القانونية في هذا المنتدى ملكية فكرية لبوابة داماس فقط فاعلم

18-01-2010, 10:08 PM
elseman غير متصل
عضو جديد

مشكور اخى على الرد بس انا مش هقدر انزل دلوقتى وعاوز اعرف هل ينفع اقدم فى اى وقت بعد سنتين مثلا وسعتها هخش علطول ولا ممكن يتم الكشف عليا عادى زى اى حد

18-01-2010, 10:58 PM
gamal gamal غير متصل
محامى ومستشار قانوني
تعتبر ساعتها متخلفا عن التجنيد
وستدخل الخدمة حتما بالاضافة
الى سنة زيادة .......

18-01-2010, 11:02 PM
elseman غير متصل
عضو جديد
مشكور وجزاك الله كل خير

23-01-2010, 01:42 AM
ilmaamounito غير متصل
عضو جديد

بداية : اسمح لي بالمشاركة
انا مريت بنفس موقفك بالضبط واليك نصيحتي:
اذا استطعت البقاء خارج البلاد (دون الرجوع الى مصر ) حتى تتخطى سن الثلاثين عاما فهذا يكون افضل وبكده هتتعامل معاملة المتخلف عن التجنيد ودي لازم لها محاكمة عسكرية .عشان كده لما ترجع الى مصر (بعد اتمامك ثلاثين عاما بالتمام والكمال) تروح التجنيد التابع ليه وهناك هتلاقي مكتب القضاءوالسجلات هيشوفوا شهادة التاجيل بتاعتك وتملى شوية استمارات هناك عندهم في التجنيد وفي نهاية اليوم هيحدد لك موعد جلسة في المحكمة (المحكمة العسكرية )اللي انت تابع ليها وتروح يوم الجلسة وتقف قدام القاضي (اما ان يسالك عن سبب عدم تسليمك نفسك للتجنيد او لا يسال ) ودي بتتوقف على شخص القاضي ، المهم انه في النهاية هيحكم عليك بغرامة (لا تقل عن الفين ولا تزيد عن خمسة الاف جنيه مصري )وتروح تدفع الغرامة في نفس اليوم وهيقولوالك بعد اسبوعين تعال خد الحكم.
بعد الاسبوعين ما يخلصوا تروح تستلم الحكم من المكان اللي هيقولوا لك عليه (اللي هو النيابة العسكرية) وتودي الحكم للتجنيد . ولما تودي الحكم للتجنيد هيقول لك تعال بعد اسبوع استلم الشهادة بتاعتك.
وده افضل واحسن حل تعملو بس لو قدرت تفضل خارج البلد لحد ما تتم ال30 سنة .
طبعا لو رجعت قبل ما تتم ال 30 سنة هتقابلك مشكلة انك مش هتعرف تسافر برا مصر بدون اذن سفر وده مستحيل تاخدو وانت شهادتك موقفها مش سليم .
أرجو اني اكون افدتك من واقع تجربتي العملية في نفس الموضوع

23-01-2010, 02:19 AM
gamal gamal غير متصل
محامى ومستشار قانوني
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ilmaamounito 

بداية : اسمح لي بالمشاركة
انا مريت بنفس موقفك بالضبط واليك نصيحتي:
اذا استطعت البقاء خارج البلاد (دون الرجوع الى مصر ) حتى تتخطى سن الثلاثين عاما فهذا يكون افضل وبكده هتتعامل معاملة المتخلف عن التجنيد ودي لازم لها محاكمة عسكرية .عشان كده لما ترجع الى مصر (بعد اتمامك ثلاثين عاما بالتمام والكمال) تروح التجنيد التابع ليه وهناك هتلاقي مكتب القضاءوالسجلات هيشوفوا شهادة التاجيل بتاعتك وتملى شوية استمارات هناك عندهم في التجنيد وفي نهاية اليوم هيحدد لك موعد جلسة في المحكمة (المحكمة العسكرية )اللي انت تابع ليها وتروح يوم الجلسة وتقف قدام القاضي (اما ان يسالك عن سبب عدم تسليمك نفسك للتجنيد او لا يسال ) ودي بتتوقف على شخص القاضي ، المهم انه في النهاية هيحكم عليك بغرامة (لا تقل عن الفين ولا تزيد عن خمسة الاف جنيه مصري )وتروح تدفع الغرامة في نفس اليوم وهيقولوالك بعد اسبوعين تعال خد الحكم.
بعد الاسبوعين ما يخلصوا تروح تستلم الحكم من المكان اللي هيقولوا لك عليه (اللي هو النيابة العسكرية) وتودي الحكم للتجنيد . ولما تودي الحكم للتجنيد هيقول لك تعال بعد اسبوع استلم الشهادة بتاعتك.
وده افضل واحسن حل تعملو بس لو قدرت تفضل خارج البلد لحد ما تتم ال30 سنة .
طبعا لو رجعت قبل ما تتم ال 30 سنة هتقابلك مشكلة انك مش هتعرف تسافر برا مصر بدون اذن سفر وده مستحيل تاخدو وانت شهادتك موقفها مش سليم .
أرجو اني اكون افدتك من واقع تجربتي العملية في نفس الموضوع
والله ردك زين يا غالى
ومضبوط وحل صحيح
مائة فى المائة ...
تسلم ...

23-01-2010, 11:11 PM
elseman غير متصل
عضو جديد
شكرا اخى على اهتمامك وجزاك الله كل خير بس للأسف انا مش هقدر اقعد خمس سنين تانى من غير ما اشوف اهلى وبلدى شكرا على مساعدتك مرة تانيه وربنا يقدرك على فعل الخير ديما وبجد انا سعيد ان فى ناس بتهتم بمشاكل غيرها

24-01-2010, 04:14 AM
ilmaamounito غير متصل
عضو جديد
بالتوفيق ان شاء الله وربنا يقدرك على فعل الخير وتوكل على الله سبحانه وتعالى في كل خطوه تخطوها وكن واثقا من ان كل شيئ مخلوق بقدر ولن ترى سوى ما كتبه الله لك او عليك.
"كتبت علينا خطىً مشيناها ، ومن كتبت عليه خطىً مشاها"

كان معى تاجيل من الجيش بسبب وفاة والدى وكونى العائل الاكبر

English