أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

04-01-2010, 06:17 PM
shgashga غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

كيف احصل علي ارض والدي المسجله

7]اشتري والدي ارض من جمعيه تعاونيه للبناء والاسكان وحسب المتبع اعطو والدي عقد اتفاق مبدئي سنه 1998غير مبين الحدود و العقد بيقول ان الجمعيه ملتزمه بتسليم الوالد 160 م وقام والدي بتسليم محامي الجمعيه الاوراق بعد استلامها وذلك لاتمام اجراءات التسجيل وبالفعل قامت الجمعيه بتسليم والدي عقد مسجل سنه 2001 بقطعه الارض وبعد حوالي 8سنين حدث نزاع علي الارض الي مفروض ان والدي مسجلها ومعاه عقد مسجل بيها فقولنا احنا معانا عقد مسجل بالارض وقومت محامي فقام المحامي بالذهاب للمساحه للتاكمن العقد المسجل في الشهر العقاري ولاكن المفاجاه ان الارض المسجله باسم الوالد طلعت ارض تانيه تابعه للجمعيه بعيده عنها بحوالي 100 متر والمفاجاه التانيه ان هذه الارض مباعه لشخص اخر ومعاه اوراق من الجمعيه عباره عن عقد بيع ومحضر تسليم بالارض وطبعا ممعهاوش عقد مسجل لان الارض مسجله باسم والدي وعندما ذهبت لرئيس مجلس اداره الجمعيه وهو رئيس جديد غير الزي باع لوالدي حيث تم انتخابات وتم اختيار مجلس اداره جديد المهم قال لي رئيس الجمعيه ان الي باعلك الارض وعاملك عقد مسجل المجلس السابق واحنا مالناش دعوه المهم دلوقتي في نزاع علي الارض الي انا واضع اليد عليها والمفروض اني معايا عقد مسجل علي ارض تانيه والارض الي معايا الي والدي مسجلها في طبعا شخص تاني حائز ليها ومعاه محضر تسليم وعقد ابتدائي من الجمعيه يعني برده الجمعيه بيعالوه ولاحظت حدوث تتالي بيع علي الارض المسجله باسم الوالد ودلوقتي هما ارغموني علي ترك الارض بحجه ان ليس معي محضر تسليم او عقد بيع ابتدائي الي هما اخذهم واعطوني بدل منهم العقد المسجل الي هو مسجل علي ارض اخري وكمان بيقولوا ان الارض الي معايا اصلا دي حديقه وليست قطعه من اصلا المهم
ما هي الاجراءات القانونيه لاخذ الارض المسجله باسم الوالد علما بانهم بايعنها لواحد تاني وهو حائز ليها بس ممعهوش عقد مسجل لان الوالد مسجل عليها هو معاه فقط عقد بيع ابتدائي ومعاه محضر تسليم وانا ذهبت للشهر العقاري وتاكدت من العقد المسجل الي باسم والدي ولاحظت ان البايع رئيس الجمعيه موقع بصفته ووالدي موقع في الشهر العقاري
ارجو الرد

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
هل استمر بالتعامل بشهادة الميلاد المسجله بالحاسب واقوم باستخراج بطاقة رقم قومي mano3 مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 2 23-03-2014 06:27 PM
الشركه الجديده المسجله رسميأ شركة lancium عضويه بايونير لاول 5000 الآف عضو طارق الطيب الربح من الانترنت 0 22-03-2011 03:07 PM
الشركه المسجله والخطيره شركة jjbux جديده بعضويه Extended الحق سجل طارق الطيب الربح من الانترنت 0 19-03-2011 01:15 AM
الشركه الجديده المسجله رسميأ شركة * metalbux * بعضويه بايونير لاول 2500 عضو طارق الطيب الربح من الانترنت 1 17-03-2011 04:16 PM
شركة amenbux المسجله رسميأ طارق الطيب الربح من الانترنت 1 17-03-2011 04:13 PM
05-01-2010, 12:31 AM
gamal gamal غير متصل
محامى ومستشار قانوني
إعجاب: 1,042
تلقى 429 إعجاب على 67 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1334 موضوع

المهم يا غالى
الى أين انتهيت مع هذه الجمعيه ؟؟؟
وهل استلمت قطعة أرض بديلة ام لا ؟؟؟

السـيد الـجمـل
المحامى
بـالنقض والإدارية والدستورية العليا
30 ش عنتر من ش الإنتاج من ش كريستال عصفور عزبة عثمان شبرا الخيمة
الإستشارات المجانية في المنتدى فقط !!
ت / 18303730 010
المعلومات القانونية في هذا المنتدى ملكية فكرية لبوابة داماس فقط فاعلم

05-01-2010, 02:02 AM
shgashga غير متصل
عضو جديد
انا فهمت الي حصل انا راجعت المشاركه الي فوق ولاقيت في لخبطه و سطور سابقه سطور انا اسف
عموما ارجو من معايك قراءه المشاركه مره اخري بعنايه عشان والله ان ارجو ان معاليك تدلني علي الخطوات الي عامله عشان ارجع حقي
وماقيش قدامي الا اني اخذ الارض المسجله باسم والدي وانا اسال كيف لي ذلك بالقانون عشان كده بسال معاليك ايه هي الاجراءات القانونيه التي اتخذها للتمكن من اخذ الارض
ولمعاليك جزيل الشكر

05-01-2010, 12:55 PM
gamal gamal غير متصل
محامى ومستشار قانوني
ما دام الأمر كذلك
أنصحك بتسوية الأمر مع الشركة
وتستقر على قطعه معينة . ثم تأخذ
عقد البيع تبعها وتضع اليد عليها
بأى طريقة وفى نفس الوقت تأخذ
اجراءات التسجيل فى الشهر العقارى .
وكن حذرا جدا .
أن تتنازل عن القطعه المسجلة باسم والدك
قبل أن تمسك بيدك العقد الجديد للقطعه الأخرى
ومحضر التسليم ...........
ويمكنك ساعتها أن توقع على عقد اتفاق يتضمن
قبولك قطعة الأرض الجديدة مقابل تنازلك عن القطعه
القديمة .!!!!!!

05-01-2010, 11:57 PM
shgashga غير متصل
عضو جديد
يا سعاده المستشار انا موافق هما مش موافقين وخلاص مافيش قدامي غير العقد المسجال لذلك انا اسال معاليك كيف استخدم العقد المسجل لاخذ حقي خصوصا وده عقد مسجل باسم الوالد علما بانهم اخدو الارض الي انا قاعد فيها وقلتلهم انا معايا عقد مسجل بارض تانيه قالولي روح خدها واحنا مالنا والارض التانيه هما بايعنها لواحد تاني بعقد ابتدائي ومحضر تسليم وانا معايا عقد مسجل عليها
ارجو الرد كيف استخدم العقد المسجل للحصول علي الارض

06-01-2010, 12:59 AM
gamal gamal غير متصل
محامى ومستشار قانوني
ارفع عليهم قضية بأحقيتك
فى قطعة الأرض المسجله
واختصم المشترى الحالى
الموجود فى الأرض مع الشركة .
ليصدر الحكم فى مواجهتهم ...