أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

07-06-2010, 02:17 AM
m.eldriny غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 1
تلقى 2 إعجاب على مشاركة واحدة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
02:17 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elshazly_elshazly 
والله يا غالي انا مصري ومصري اصيل وانا طالب مساعدك فقط يا غالي كد انا فهمت من كلامك لو قدم نفسو دلوقتي او سلم نفسو يبقي حبس طبعا ينتظرلسن 36 صح
مزبوط كده يا اخي

07-06-2010, 02:24 AM
m.eldriny غير متصل
عضو فعال
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة spedoboy 
معلش يا دريني هو سوءالي هنا هيبقي حبس بس ولا حبس وغرامه ولا حبس واعاده الخدمه من جديد ؟
هم لا يحكمو بالعقوبتين معا مع انه قانوني ولكنه لا يحدث
لو كنت أقل من 30سنة فيكون حبس بحد أقصى 11شهر وعودة لأعادة الخدمة.
أما لو تجاوزت 30 فلا تجنيد بعد الثلاثين..ولكن الحكم سيكون من سنة الى 3سنوات سجن مع الرفت.

08-06-2010, 10:54 PM
dr_micro غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
ارجوكم تساعدونى الله يكرمكم انا عندى حاليا 28 سنة وثلاثة اشهر كشفت فى يناير /2010اللى فات ولبست ظابط احتياط وكنت المفروض اترحل يوم 25/4/2010
ومارحتش الترحيل ولا عملت الكارنيه بس طبعا متصور وعامل الل 110 جند بس باكد مرة تانية مارحتش الترحيل وماعملتش الكارنيه وبعت ا خويا منطقة التجنيد يسالى قالوله هناك انى اعتبر هارب وعشان اخلص موقفى لازم اتم 36 سنة وطبعا ده متناقض مع كلام الاستاذ جمال
انا عايز استنى اوصل التلاتين وادفع غرامة
لو رحت بعد التلاتين وماطلعش فيها غرامة طيب يبقى سجن اد ايه ؟وسنة السجن بكام شهر
ايه الحل هل حد يعرف حالات مشابهة لحالتى وعملو معاها ايه ارجوكم تساعدونى
عشان لو 36 سنة يبقى اروح احسن
سؤال اخر لو رحت وسلمت نفسى طبعا انا كدة هبقى رحت بعد معاد الترحيل ب شهر ونص هيعملو معايا ايه هناك ؟

09-06-2010, 02:35 AM
m.eldriny غير متصل
عضو فعال
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_micro 
ارجوكم تساعدونى الله يكرمكم انا عندى حاليا 28 سنة وثلاثة اشهر كشفت فى يناير /2010اللى فات ولبست ظابط احتياط وكنت المفروض اترحل يوم 25/4/2010
ومارحتش الترحيل ولا عملت الكارنيه بس طبعا متصور وعامل الل 110 جند بس باكد مرة تانية مارحتش الترحيل وماعملتش الكارنيه وبعت ا خويا منطقة التجنيد يسالى قالوله هناك انى اعتبر هارب وعشان اخلص موقفى لازم اتم 36 سنة وطبعا ده متناقض مع كلام الاستاذ جمال
انا عايز استنى اوصل التلاتين وادفع غرامة
لو رحت بعد التلاتين وماطلعش فيها غرامة طيب يبقى سجن اد ايه ؟وسنة السجن بكام شهر
ايه الحل هل حد يعرف حالات مشابهة لحالتى وعملو معاها ايه ارجوكم تساعدونى
عشان لو 36 سنة يبقى اروح احسن
سؤال اخر لو رحت وسلمت نفسى طبعا انا كدة هبقى رحت بعد معاد الترحيل ب شهر ونص هيعملو معايا ايه هناك ؟
أنصحك أن ترسل أحد لبق مرة أخرى للتأكيد
وان قالو نفس الكلام...
- وهذا منطقي والا كان كله هرب وبعد سنة أوأثنين يدفع غرامة وخلاص-
فأكيد كلامهم صحيح لأنهم المختصون ولن يكذبو عليك.. ولا أحد يملك عصا سحرية ليجعلك تدفع غرامة عند الثلاثون..!
والسجن بعد الثلاثون من سنة الى 3 مع الرفت..وسنة السجن 12شهر عادي
وأنصحك أن لم تستطع الأنتظار حتى 36.. أن تذهب ومعك أي عذر كشهادة طبية مثلا وستضاف الى مدتك 45 يوم ويطلق عليها الجيش( سنة زيادة)
وتأكد مع السائل أن الموضوع لن يزيد عن ذلك
وربنا يوفقك في هذا الموقف الصعب

09-06-2010, 03:56 AM
musa1 غير متصل
عضو جديد
اخي الفاضل دريني لا شيء اسمه بالقانون يعتبر هارب او متخلف يا اما هارب او متخلف اما كلمه يعتبر علي ما اظن لا يعتد بها
ثانيا انت زكرت انك سالت في السجلات العسكريه عن معني الهارب وتفضلت مشكورا بالسؤال بالسجلات واجابوك ان الهارب هو فعلا من دخل الجيشو ولبس الميري وان من كشف طبي وولم يذهب بعدها هو متخلف وهذا ما اكده اخ لنا ينهي اوراقه حاليا وقال بالحرف الواحد ان من في تلك الحاله متخلف لا تتعامل معه السجلات العسكريه
ثانيا الاخ جرين ذهب لمنطقه التجنيد الرئيسيه بالقاهره بالهايسكتب وسال وقال ان المتخلف من لم يدخل الجيش نهائي لبس الميري يعني باختصار حاله اخينا ليست تهرب وعن تجارب كما قلت
تبقي راي الاستاذ جمال ايضا

09-06-2010, 05:49 AM
dr_micro غير متصل
عضو جديد
انه اللى مالبسشى ميرى يعتبر متخلف ده كلام مش اكيد .واضح كدة ان الموضوع فى الاول والاخر بيبقى حسب راى القاضى .
لذا ارجو من اخواننا فى المنتدى يحكولنا عن ناس هربت وراحت بعد التلاتين او قبل 36 وعايزين نعرف القضاه عملو ايه معاهم هل فعلا حبس من سنة ل 3 سنين وهل غرامة بس ولو حبس ايه اللى يحدد مدة الحبس .
وهل لو دخل الحبس ممكن بيحصل عفو عنهم فى اعياد القوات المسلحة

09-06-2010, 02:00 PM
m.eldriny غير متصل
عضو فعال
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة musa1 
اخي الفاضل دريني لا شيء اسمه بالقانون يعتبر هارب او متخلف يا اما هارب او متخلف اما كلمه يعتبر علي ما اظن لا يعتد بها
ثانيا انت زكرت انك سالت في السجلات العسكريه عن معني الهارب وتفضلت مشكورا بالسؤال بالسجلات واجابوك ان الهارب هو فعلا من دخل الجيشو ولبس الميري وان من كشف طبي وولم يذهب بعدها هو متخلف وهذا ما اكده اخ لنا ينهي اوراقه حاليا وقال بالحرف الواحد ان من في تلك الحاله متخلف لا تتعامل معه السجلات العسكريه
ثانيا الاخ جرين ذهب لمنطقه التجنيد الرئيسيه بالقاهره بالهايسكتب وسال وقال ان المتخلف من لم يدخل الجيش نهائي لبس الميري يعني باختصار حاله اخينا ليست تهرب وعن تجارب كما قلت
تبقي راي الاستاذ جمال ايضا
ولكن أخي.. السجلات لا تتعامل الا مع الجنود الهاربين لأنهم جنود تم عمل ملف بالفعل لهم
ولكن الاخرون قد يكونو هاربين ولكن لا تتعامل معهم السجلات لأنهم لا يملكو ملف لهم أصلا لأنهم لم يدخلو الجيش فعلا.. ولكنهم هربو بعد مرحلة ما بعدما علمو بقبولهم..
لذا قلت في البداية للأخ أسأل ثم أسأل بواسطة أشخاص مختلفين في منطقة التجنيد وهي المعنية بدلا من الأراء والتكهنات .. وأذكر لنا الاجابة هنا للأفادة..
مع العلم أن هناك حالات أخرى هنا قالو لهم نفس الكلام ..
وطبعا نحن نتمنى من قلبنا أن يكون متخلف وليس هارب..ولكن أين الواقع حتى لو كان مؤلم ؟؟

09-06-2010, 02:04 PM
m.eldriny غير متصل
عضو فعال
انه اللى مالبسشى ميرى يعتبر متخلف ده كلام مش اكيد .واضح كدة ان الموضوع فى الاول والاخر بيبقى حسب راى القاضى .
لذا ارجو من اخواننا فى المنتدى يحكولنا عن ناس هربت وراحت بعد التلاتين او قبل 36 وعايزين نعرف القضاه عملو ايه معاهم هل فعلا حبس من سنة ل 3 سنين وهل غرامة بس ولو حبس ايه اللى يحدد مدة الحبس .
وهل لو دخل الحبس ممكن بيحصل عفو عنهم فى اعياد القوات المسلحة
كلما زاد السن كلما قلت مدة السجن
ويوجد 3 مرات عفو سنويا : في 6أكتوبر وفي كل من العيدين
ولكن يستفيد من العفو الذي قضى نصف المدة
وربنا معاك في محنتك

09-06-2010, 03:30 PM
dr_micro غير متصل
عضو جديد
شكرا للاخ الدرينى على رده واهتمامه بالموضوع
بس عايز اعرف لو اتميت ال 30 وسلمت نفسك اخرك سجن ياغرامة بس ولا ممكن ترجع التجنيد تانى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

10-06-2010, 02:25 AM
m.eldriny غير متصل
عضو فعال
شكرا للاخ الدرينى على رده واهتمامه بالموضوع
بس عايز اعرف لو اتميت ال 30 وسلمت نفسك اخرك سجن ياغرامة بس ولا ممكن ترجع التجنيد تانى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
عفوا أخي
لا تجنيد بعد الثلاثين أبدا...
السجن أو الغرامة فقط..

10-06-2010, 04:54 PM
musa1 غير متصل
عضو جديد
أنا ذهبت اليوم الخميس 3/6/2010 إلىإدارة التجنيد ( الهايكستب ) فى القاهرة وسألت الموظف المختص وقولتله شخص قدم فىالجيش واتصور وكشف طبى وأخذ النموذج 110 جند وسنه تخطى الـ 30 فما موقفه ؟
-
فقال لى بالحرف الواحد لو الشخص ده اتصور للكارنيه واستلمه وده عادة بيبقى قبلميعاد ترحيله بيوم ده يعتبر متخلف عن تسليم نفسه للوحدة ولازم يجى يسلم نفسه ومندوبمن التجنيد هياخده يسلمه للوحده بتاعته والوحدة هترسله لمحاكمة عسكرية وعادة علىحسب القاضى ممكن يدفعه غرامة فقط وممكن يحبسه .
-
إنما اللى اتصور نموذج 110 جندفقط ومتصورش للكارنيه او استلمه ده يعتبر متخلف تجنيد وبيبقى له محاكمة عسكريةوالحكم بيبقى الغرامة فقط. ( بدون حبس )

والله على ما اقول شهيد
ده كلام الاخ MR GREEN
يعني الراجل كمان سال بس الفرق انه سال بمنطقه التجنيد المركزيه وليس تجنيد المحافظات

10-06-2010, 05:07 PM
dr_micro غير متصل
عضو جديد
أنا ذهبت اليوم الخميس 3/6/2010 إلىإدارة التجنيد ( الهايكستب ) فى القاهرة وسألت الموظف المختص وقولتله شخص قدم فىالجيش واتصور وكشف طبى وأخذ النموذج 110 جند وسنه تخطى الـ 30 فما موقفه ؟

- فقال لى بالحرف الواحد لو الشخص ده اتصور للكارنيه واستلمه وده عادة بيبقى قبلميعاد ترحيله بيوم ده يعتبر متخلف عن تسليم نفسه للوحدة ولازم يجى يسلم نفسه ومندوبمن التجنيد هياخده يسلمه للوحده بتاعته والوحدة هترسله لمحاكمة عسكرية وعادة علىحسب القاضى ممكن يدفعه غرامة فقط وممكن يحبسه .
- إنما اللى اتصور نموذج 110 جندفقط ومتصورش للكارنيه او استلمه ده يعتبر متخلف تجنيد وبيبقى له محاكمة عسكريةوالحكم بيبقى الغرامة فقط. ( بدون حبس )

والله على ما اقول شهيد

ده كلام الاخ MR GREEN

يعني الراجل كمان سال بس الفرق انه سال بمنطقه التجنيد المركزيه وليس تجنيد المحافظات
انا كمان سالت فى منطقة تجنيد القاهرة وصدقنى الكلام متعوم ومافهمتش حاجة الاستاذ سامى وده موظف هناك وده اللى ساله الاخ mr_green مش متاكد وحسيت انه عايز يوزعنى وخلاص وسالته كتير قاللى ابقى كمل التلاتين وتعالى شوف هيعملو معاك ايه قلتله هيعملو ايه قالى ممكن سجن وممكن غرامة طيب بيعملو فى الغالب ايه قاللى ماعرفش

10-06-2010, 07:20 PM
musa1 غير متصل
عضو جديد
انا كمان سالت فى منطقة تجنيد القاهرة وصدقنى الكلام متعوم ومافهمتش حاجة الاستاذ سامى وده موظف هناك وده اللى ساله الاخ mr_green مش متاكد وحسيت انه عايز يوزعنى وخلاص وسالته كتير قاللى ابقى كمل التلاتين وتعالى شوف هيعملو معاك ايه قلتله هيعملو ايه قالى ممكن سجن وممكن غرامة طيب بيعملو فى الغالب ايه قاللى ماعرفش
طيب لما سالته عرف حالتك ايه هروب ولا تخلف ولو كان هروب بيكون مثل المتهربين فعلا ولازم يصل السن 36 ولا الاضافه هنا انه لو تميت الثلاثين بيكون احتمال دخول السجن اكبر من من اللي مقدمش ورق خالص يعني باختصار لو تميت الثلاثين هيقول لك انتظر لل 36 ولا قدم للمحاكمه لو ما تتم ومتروكهخ للقاضي ساعتها يا اما سجن او غرامه ياريت تسال تاني اصل مش معقوله يقولك الكلام ده وهو عارف انك متخلف عن تقديم الخدمه ويسيبك وكمان مينصحكش بانك ترجع للتجنيد وكمان الشيء اللي يحير اللي كل اللي بيقدمو بالمحاكمه العسكريه بالتجنيد مفيش حكايه 36 دي وصاحب ليا كان مقدم ولما عرف انه هيلبس قد ورق انه الاخ العائل وخد تاجيل وبعدها مرحش لما انتهت المده وهو طبعا كشف وعمل كل حاجه والشهر اللي فات خلص موضوعه في 22 يوم ودفع 2400 جنيه
طيب اذا كان من كشف السجلات لا تتعامل معه فمن كشف طبي من يتعامل معه بالضبط وكيف

10-06-2010, 07:26 PM
ddsf غير متصل
عضو مميز
تلقى 2 إعجاب على 2 مشاركة
طيب لما سالته عرف حالتك ايه هروب ولا تخلف ولو كان هروب بيكون مثل المتهربين فعلا ولازم يصل السن 36 ولا الاضافه هنا انه لو تميت الثلاثين بيكون احتمال دخول السجن اكبر من من اللي مقدمش ورق خالص يعني باختصار لو تميت الثلاثين هيقول لك انتظر لل 36 ولا قدم للمحاكمه لو ما تتم ومتروكهخ للقاضي ساعتها يا اما سجن او غرامه ياريت تسال تاني اصل مش معقوله يقولك الكلام ده وهو عارف انك متخلف عن تقديم الخدمه ويسيبك وكمان مينصحكش بانك ترجع للتجنيد وكمان الشيء اللي يحير اللي كل اللي بيقدمو بالمحاكمه العسكريه بالتجنيد مفيش حكايه 36 دي وصاحب ليا كان مقدم ولما عرف انه هيلبس قد ورق انه الاخ العائل وخد تاجيل وبعدها مرحش لما انتهت المده وهو طبعا كشف وعمل كل حاجه والشهر اللي فات خلص موضوعه في 22 يوم ودفع 2400 جنيه
الامر مختلف اعتقد انهم اتعاملوا مع صاحبك بموجب شهادة الاعفاء للعائل الى حصل عليها وعندما انتهت اعتبروه متخلف ولم ينظروا الى انه لبس او كشف طبى من البداية

10-06-2010, 09:47 PM
dr_micro غير متصل
عضو جديد
عرف حالتى انى هروب وسابنى وماوضحليش اى حاجة تانية

استفسار هام لرجال القضاء العسكرى -انا حاليا 30 سنه وشهر ما موقفى !!!

English