أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده



العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > صور - طرائف - الغاز - مسابقات - تسالي - مرح - نكت - فوازير


مواضيع مميزة  


آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة


23-04-2009, 07:42 PM
supervisor anis غير متصل
الوسـام الذهبي
رقم العضوية: 138778
تاريخ التسجيل: Jul 2008
المشاركات: 1,900
إعجاب: 323
تلقى 528 إعجاب على 114 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
    #16  
07:42 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قمرالشام 
QUOTE=supervisor anis;1122846]

لا تعليق ...لا ضحك ..لاشكر
لا عيش .. لاحلاوه ..لا فستق

ماليش دعوة..ماشفتش حاجة
ما لكش دعوى فهمنا ما شفت حاجه كمان فهمنا لا تعليق لاضحك كمان فهمنا بس لا عيش لا حلاوه

لا شكر!!!!:ma d: خلاص انا زعلت قووووووووي


وبعدين كلوا يهون الا الفزدددددددددق[/QUOTE]
خلاص لازعل
وبعدين المطبعجى جاب الفستق وقشره كمان
حقك علينا
وربنا يستر علينا
......
أنا مش جاى هنا تانى
.......
بينادوا على
أيوه أنا جاى

سلام عليكم ..





24-04-2009, 05:44 AM
mido45 غير متصل
الوسـام الماسـي
رقم العضوية: 46100
تاريخ التسجيل: Jun 2006
الإقامة: Damasgate
المشاركات: 2,798
إعجاب: 1,658
تلقى 441 إعجاب على 80 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1 موضوع
    #17  
زى ما قال المطبعجى يعيش السمك فى الماء يا يعيش يا يعيش
و زى ما قال المثل الى لو شفت الى قلفه هاولع فيه
أربط الحمار مطرح ما يعوز صحبه


25-04-2009, 07:30 AM
قمرالشام غير متصل
الوسـام الماسـي
رقم العضوية: 206891
تاريخ التسجيل: Jan 2009
المشاركات: 7,011
إعجاب: 1,299
تلقى 3,511 إعجاب على 936 مشاركة
تلقى دعوات الى: 2 موضوع
    #18  
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mido45 
زى ما قال المطبعجى يعيش السمك فى الماء يا يعيش يا يعيش
و زى ما قال المثل الى لو شفت الى قلفه هاولع فيه
أربط الحمار مطرح ما يعوز صحبه

على فكره يا ميدو هلمثل خايفه يكون زي معادلاتك لاني ما فهمت منو شي (لو شفت الى قلفه هاولع فيه)حقيقي معناه ايه


26-04-2009, 02:20 AM
المطبعجى غير متصل
الوسـام الماسـي
رقم العضوية: 205092
تاريخ التسجيل: Jan 2009
الإقامة: مصر
المشاركات: 6,238
إعجاب: 2,257
تلقى 2,254 إعجاب على 350 مشاركة
تلقى دعوات الى: 148 موضوع
    #19  
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قمرالشام 
ما شاء الله ايمتى لحقت تقشرهن !!!!!
بس مين حياكل الحلاوه:cl ose:
أنا إللي هاكل الحلاوة واستلف منك شوية فستق
الولاد والمدام قشروا معايا ولازم برضه ينوبهم من
الفستق جانب ولا إيه رأيك ؟


26-04-2009, 02:24 AM
المطبعجى غير متصل
الوسـام الماسـي
رقم العضوية: 205092
تاريخ التسجيل: Jan 2009
الإقامة: مصر
المشاركات: 6,238
إعجاب: 2,257
تلقى 2,254 إعجاب على 350 مشاركة
تلقى دعوات الى: 148 موضوع
    #20  
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قمرالشام 
على فكره يا ميدو هلمثل خايفه يكون زي معادلاتك لاني ما فهمت منو شي (لو شفت الى قلفه هاولع فيه)حقيقي معناه ايه
أعتقد بعد إذن ميدو
انه يقصد بـ ( قلفه ) المؤلف لهذا المثل يجب إحراقه ( هاولع فيه )
وإذا ميدو لم يوافق على هذا التفسير
سوب أسحبه من فوري
إيه رأيك يا ميدو؟

26-04-2009, 11:57 AM
قمرالشام غير متصل
الوسـام الماسـي
رقم العضوية: 206891
تاريخ التسجيل: Jan 2009
المشاركات: 7,011
إعجاب: 1,299
تلقى 3,511 إعجاب على 936 مشاركة
تلقى دعوات الى: 2 موضوع
    #21  
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المطبعجى 
أنا إللي هاكل الحلاوة واستلف منك شوية فستق
الولاد والمدام قشروا معايا ولازم برضه ينوبهم من
الفستق جانب ولا إيه رأيك ؟

ما دام انت الي هتاكل الحلاوه يبقى مش بس ينوبهم من الفستق جانب
ده فستق ولوز وكاجوا
وحلويات شاميه
وحلويات حلبيه(كرابيج بفستق) هي بظن ما عندك صوره لها (هي اختصاص...عمار يا شام)
انت اتكل وكول الحلاوه وهم يجوا علشام (ومندللهم لا تخاف) فهمت اللهجه الشاميه شي

26-04-2009, 01:33 PM
abcman غير متصل
عضوية الشرف
رقم العضوية: 13021
تاريخ التسجيل: Aug 2004
الإقامة: Saudi Arabia, Jiddah
المشاركات: 7,508
إعجاب: 1,708
تلقى 1,706 إعجاب على 352 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1 موضوع
    #22  
المثل الصحيح بيقول:

ما تربطش حمارتك جنب حمارة العمدة

أظن واضح هههههههههههههههههههههههه


26-04-2009, 04:32 PM
قمرالشام غير متصل
الوسـام الماسـي
رقم العضوية: 206891
تاريخ التسجيل: Jan 2009
المشاركات: 7,011
إعجاب: 1,299
تلقى 3,511 إعجاب على 936 مشاركة
تلقى دعوات الى: 2 موضوع
    #23  
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abcman 
المثل الصحيح بيقول:

ما تربطش حمارتك جنب حمارة العمدة

أظن واضح هههههههههههههههههههههههه

هو المثل واضح بس يعني ايييييييييه:ey e:

26-04-2009, 07:32 PM
abcman غير متصل
عضوية الشرف
رقم العضوية: 13021
تاريخ التسجيل: Aug 2004
الإقامة: Saudi Arabia, Jiddah
المشاركات: 7,508
إعجاب: 1,708
تلقى 1,706 إعجاب على 352 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1 موضوع
    #24  
يعني حمارة العمدة لها وضعها الاجتماعي المميز والذي هو غير متوفر لغيرها من الحمير لذا لا ينبغي المساواة بين حمارة العمدة وسائر الحمارات وعليه لا يجوز ربط أي حمارة مهما كانت مكانة صاحبها بجوار حمارة العمدة

وما يُقاس على الحمير يُقاس على راكبيها

فلا تتساوى الرؤوس فليس العمدة كالصعلوك وليس كشيخ الغفر وصميدة غير حميدة

وهكذا

27-04-2009, 01:11 AM
elbadri13 غير متصل
عضو جديد
رقم العضوية: 266812
تاريخ التسجيل: Apr 2009
المشاركات: 11
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
    #25  
كاريكاتير معبر حقا

27-04-2009, 02:48 AM
المطبعجى غير متصل
الوسـام الماسـي
رقم العضوية: 205092
تاريخ التسجيل: Jan 2009
الإقامة: مصر
المشاركات: 6,238
إعجاب: 2,257
تلقى 2,254 إعجاب على 350 مشاركة
تلقى دعوات الى: 148 موضوع
    #26  
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قمرالشام 
ما دام انت الي هتاكل الحلاوه يبقى مش بس ينوبهم من الفستق جانب
ده فستق ولوز وكاجوا
وحلويات شاميه
وحلويات حلبيه(كرابيج بفستق) هي بظن ما عندك صوره لها (هي اختصاص...عمار يا شام)
انت اتكل وكول الحلاوه وهم يجوا علشام (ومندللهم لا تخاف) فهمت اللهجه الشاميه شي
انا فهمت كده ان أنا والولاد هنتدلع آخر دلع عندكم في الشام
بس ابعتوا 4 تذاكر طيارة وانا هتلقوني قدامكم مسافة الطيارة
الموضوع بقى فيه حلاوة كرابيج بالفستق
يعني ناكل وننضرب ولا إيه ؟
أصل كرباج يعني سوْط الجلاد يعني فيه ضرب هه هه هه

كده فهمان ولا ما فهمنتش ؟
ربنا يبارك فيك اختي الكريمة
خالص تحياتي لكل أهل الشام الكرام

27-04-2009, 04:55 AM
عمَار يا شام غير متصل
عضو ذهبي
رقم العضوية: 248391
تاريخ التسجيل: Mar 2009
الإقامة: syria
المشاركات: 851
إعجاب: 221
تلقى 257 إعجاب على 65 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
    #27  
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المطبعجى 
انا فهمت كده ان أنا والولاد هنتدلع آخر دلع عندكم في الشام
بس ابعتوا 4 تذاكر طيارة وانا هتلقوني قدامكم مسافة الطيارة
الموضوع بقى فيه حلاوة كرابيج بالفستق
يعني ناكل وننضرب ولا إيه ؟
أصل كرباج يعني سوْط الجلاد يعني فيه ضرب هه هه هه

كده فهمان ولا ما فهمنتش ؟



خالص تحياتي لكل أهل الشام الكرام


من زمان قاعدين تدردشوا هون...؟؟؟ طيب اعزموني..!!
ويا أخونا المطبعجي كربوجة يعني حبة حلو من معمول العيد
وما في داعي تجيب الفستق..؟؟خليها علينا ..!!أفه
أراضينا كلها فستق...!!وخيركم سابق..
ومعلومكم.((فاكهة الدار بتطول الأعمار)).
مين بيحب يتفضل ع الشام أهلا وسهلا وميييييييييييية السلامة
ومافي داعي للطيارة ..؟؟
من الاسكندرية,,تاخد الباخرة,,بعد4ساعات تكون ع الساحل السوري
وكل المصريين معزومين عندنا السنةبالإجازة طبعا


27-04-2009, 07:04 AM
قمرالشام غير متصل
الوسـام الماسـي
رقم العضوية: 206891
تاريخ التسجيل: Jan 2009
المشاركات: 7,011
إعجاب: 1,299
تلقى 3,511 إعجاب على 936 مشاركة
تلقى دعوات الى: 2 موضوع
    #28  
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abcman 
يعني حمارة العمدة لها وضعها الاجتماعي المميز والذي هو غير متوفر لغيرها من الحمير لذا لا ينبغي المساواة بين حمارة العمدة وسائر الحمارات وعليه لا يجوز ربط أي حمارة مهما كانت مكانة صاحبها بجوار حمارة العمدة

وما يُقاس على الحمير يُقاس على راكبيها

فلا تتساوى الرؤوس فليس العمدة كالصعلوك وليس كشيخ الغفر وصميدة غير حميدة

وهكذا


شكرا للتوضيح عايزه اقولك سر انا عرفاها بش عشان تتشرف صفحاتي بوجود الطيبين امثالك
وعلى فكره حنستناك انت والمطبعجي عندنا بالشام هو مع العيله وانت بركي بتلاقي العيله من الشام(كلامي شامي اذا ما فهمت عليي بترجملك)

27-04-2009, 07:15 AM
قمرالشام غير متصل
الوسـام الماسـي
رقم العضوية: 206891
تاريخ التسجيل: Jan 2009
المشاركات: 7,011
إعجاب: 1,299
تلقى 3,511 إعجاب على 936 مشاركة
تلقى دعوات الى: 2 موضوع
    #29  
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المطبعجى 
انا فهمت كده ان أنا والولاد هنتدلع آخر دلع عندكم في الشام
بس ابعتوا 4 تذاكر طيارة وانا هتلقوني قدامكم مسافة الطيارة
الموضوع بقى فيه حلاوة كرابيج بالفستق
يعني ناكل وننضرب ولا إيه ؟
أصل كرباج يعني سوْط الجلاد يعني فيه ضرب هه هه هه

كده فهمان ولا ما فهمنتش ؟
ربنا يبارك فيك اختي الكريمة
خالص تحياتي لكل أهل الشام الكرام
انت فهمت نصفها بقصد انت اتكل على الله وحتاكل الحلاوه بمصر لزوم الموضوع(فين بواكلو عيش وحلاوه)؟؟؟؟
اما الزوجه والاولاد فهم مدعوون لعندنا بالشام و(مندللهم) يعني سوف نرحب بهم ونسليهم ونلبي كل ما يريدون عشان ماينشغلش بالك اما بالنسبه للكرابيج فوضحتها عمار يا شام
خالص سلامي لكل المصريين الحلوين

27-04-2009, 07:22 AM
قمرالشام غير متصل
الوسـام الماسـي
رقم العضوية: 206891
تاريخ التسجيل: Jan 2009
المشاركات: 7,011
إعجاب: 1,299
تلقى 3,511 إعجاب على 936 مشاركة
تلقى دعوات الى: 2 موضوع
    #30  
أخي العزيز المطبعجي أكرمكم الله بنعمه (ما تكونش زعلت يا خويا دنا بهزر معاك)
خلاص ما هانش عليا تبقى بمصر لوحدك مع العيش والحلاوه
خلاص تعال معاهم وصدقا الشام لح تنور بوجودكم
كويس كده

 


كاريكاتير صدقوني ما بيضحك

English

Powered by vBulletin® Version
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
The owner and operator of the site is not responsible for the availability of, or any content provided.
Topics that are written in the site reflect the opinion of the author.
جميع ما يُطرح من مواضيع ومشاركات تعبر عن رأي كاتبها ولا تعبر عن رأي مالك الموقع أو الإدارة بأي حال من الأحوال.