أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > اسطوانة الويندوز الخاصة > المنتدى العام لتصميم الأسطوانة > المرحلة الرابعة : Multiboot عمل اسطوانه متعددة الانظمه ذاتية الاقلاع

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

08-04-2009, 10:56 AM
mahmoud20070 غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 86
تلقى 5 إعجاب على مشاركة واحدة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

مشكله فى Hiren's Boot cd 9.8

مشكله Hiren's Boot

مشكلتى يا اخوه زى مشكله الاخ الكريم اللى فى الموضوع ده

مشكلة فى Hirens BootCD 9.7

واللى مفهمش المشكله هى ان انا زى الاخ الكريم اللى فى المشاركه ديه عاوزين ندمج الهيرنز بوت مع ادوات اخرى وانا خصوصاً عاوز ادمجها بالايزى بوت Easy boot

زى كده

المشكله الان فى برنامج الهيرنز انه مبيعملش بوت خصوصاً من اول الاصداره 9.7 واديه صوره لكده

مبيدخلش على اسطوانه ولا يبت على الرغم كم ذكرت كل النسخ السابقه اللى قبل 9.7 بتشتغل كويس بتبوت

انا طبعاً عارف انى مضفتش جديد عن مشكله اخونا الكريم ولكن انا جيت اشرح وجيت اضع بعد الخيوط اللى جايز توصلنا للحل

انا من رائ المتواضع ان اهم سبب فى فشل النسخ الجديد من الهيرنز بوت فى انها تبوت لو ادنمجت مع بوتات اخرى

هى ان الى عملها عمل طريقه جديده بحيث ان محدش يقدر يبوت بأنه جعل التبويت الاول بطريقه اللينيكس والدليل على كده طريقه دخول الاسطوانه

طبعاً انا حعرض صوره للهيرنز وهى لوحده مش مدمج معاه الايزى بوت او برامج اخرى فلذلك حتنجح ان شاء الله فى الدخول

ديه طريقه دخول اللينيكس وطبعاً الاخوه اللى جربوا اللينيكس عرفين ان ديه طريقه دخول اللينيكس

ثانياً الدليل الثانى على ان الطريقه الاولى لدخول الهيرنز فى المرحله الاوله باللينيكس هى لو دخلنا لمسار الاسطوانه نجد ملف مضغوط بطريقه اخرى

الملف boot.gz

والملف ده طريقه ضغطه طريقه مش بتتعمل على الاكس بي او مفيش برنامج ضغط بيضغط بيها صحيح برامج الضغط ممكن تفكه انما مضغطش بأمتداد gz

فلذلك ده احد الاسباب اللى بتخلى الهيرنز مبتبوتش لو فيه بوت قبليها زى بوت Easyboot

لذلك المشكله من وجهه نظرى بتنحصر فى 3 ملفات الاول boot.gz واللى بداخله والثانى ملف isolinux.bin والثالث ملف البوت اساساً بتاع الهيرنز بأكمله الل بنستخرجه من الاسطوانه
وومكن اضيف ملف كمان رابع وهو ملف boot.img اللى بداخل boot.gz

ده بعد ما انا فكرت قليلاً لعل نجد حل للمشكله ديه لان المشكله للاسف معطله تماماً الدخول للهيرنز والا ممكن تعمل دخول ولكن حتمنعك من الدخلو على المينى ويندوز والتبويت من الهاردديسك

منتظر ردكم بأذن الله

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
hiren boot cd hamed salim صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير 2 05-06-2010 09:28 PM
لا اجد ملف boot cd في ملف ال hiren مديح ممدوح المرحلة الرابعة : Multiboot عمل اسطوانه متعددة الانظمه ذاتية الاقلاع 10 15-01-2010 07:23 AM
Hiren's Boot CD 9.6 الكردي برامج 5 29-10-2008 12:35 PM
Hiren Boot CD ver 8.4 soxino اسطوانات برامج 10 03-10-2006 04:27 PM
Hiren's Boot CD v5.0 ابن مسعود برامج 21 13-01-2004 05:14 AM

08-04-2009, 11:41 AM
mahmoud20070 غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 86
تلقى 5 إعجاب على مشاركة واحدة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
مشكور مشرفنا العزيز niro على سرعه الرد وانا طبعاً بلا شك قريت مشاركه حضرتك ديه فى الموضوع السابق

انا كان قصدى ازاى نضع الهيرنز بوت زى مهيه بالزبط زى كده

بس واضح ان ده صعب ومحتاج وقت عشان نعرف الطريقه لنجعل ملف الهيرنز زى كده

بس فيه حل مؤقت بأذن لكده

طبعاً التبويت من الهارديسك ضاع بأمكان زى ما انا عامل كده نضيف خيار تبويت من الهارديسك
زى كده

وبالنسبه لخيار المينى ويندوز يبقى زى ما شرفنا niro قايل كده ونضيف اختيار سابع ونكتب boot from mini windows

وان شاء الله خير

واسف على ازعاجكم

11-04-2009, 06:57 PM
ibrahimmi غير متصل
عضو ذهبي
إعجاب: 56
تلقى 244 إعجاب على 33 مشاركة
تلقى دعوات الى: 3 موضوع
ارى ان الحل حاليا هو عمل زر للدخول الى اسطوانية الهيرن بوت واخر للدخول الى الويندوز المصغر حيث هذا ما قمت بفعلة في نسختي

اللهم انصر المسلمين في كل مكان

مشكله فى Hiren's Boot cd 9.8

English