أستغفر الله العظيم ,, اللهم لك الحمد

العودة   منتديات داماس > برامج الكمبيوتر والانترنت > صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

08-08-2008, 05:23 PM
midoghany غير متصل
عضو مميز
إعجاب: 36
تلقى 138 إعجاب على 40 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
مواضيع لم تعجبه: 0
تلقى 0 عدم اعجاب على 0 مشاركة

تقرير كامل عن أخطر فيرس لهذا الموسم

تقرير الموسم

الفيروس الغير مسمى

إلى كل أصحاب الشبكات ، إلى كل أصحاب مقاهي الانترنت، إلى كل من قهره هذا الفيروس العملاق، أنه معجزة برمجية أجل معجزة برمجية.
الفيروس من أقوى فيروسات الشبكات و إن جاز تحديد مجاله، الفيروس عبارة عن مجموعة فيروسات في الحقيقة كل واحد يقوم بتنزيل الآخر ليتم تحويل جهازك في النهاية إلى ملهى ليلي للفيروسات.
الفيروس الذي لم يقدر أيا من برامج مضادة الفيروسات حماية الشبكة منه و أن كان بعض هذه البرامج تحمي نزوله على الكمبيوتر فقط و من أول هذه البرامج برنامج Avira طبعا بعد التحديث .
الآن لنبدأ معا متابعة طريقة دخول الفيروس على الجهاز و العمل :
1- الفيروس يكون موجود له روابط على صفحات الانترنت المشبوهة يقوم أحمد المستخدمين بفتح هذه الصفحة و بكل هدوء و بساطه يتنقل الفيروس للمرحلة التالية.
2- يقوم الفيروس باستخدام Java****** و بأكود تم العبث بها بطريقة قوية تنم على ذكاء المبرمج و أن كانت هذه الأكواد مشهورة على الانترنت و عن طريق أدوات ActiveX و أهمهم Flash Player و Real Player و غيره من المشغلات أو أدوات ActiveX بتنزيل ملف EXE من نوع Win32 على الكمبيوتر الخاص بالضحية و عن طريق أكواد الشل Sell Codes يتم تشغيل هذا الملف بعد تنزيله و هذا الملف يسمى rm.exe .بمجرد تنزيل هذا الملف و تشغيله . أصبح جهاز الضحية حفلة فيروسات . و ليست أي فيروسات . فيروسات لديها الحماية الكافية التي تجعل من مضادات الفيروسات عديمة الجدوى .
3- طبعا كثيرا منا لدية مضادات ضعيفة و منا من ليس لدية أصلا . لذا فالأجهزة الضعيفة تكون بمثابة عش لهذا الفيروس . فبمجرد نزوله و تشغل ملف الفيروس الأساسي rm.exe يتم استدعاء باقي الفيروسات من على الشبكة أو من الملف نفسه و هذا ما لم نكتشفه حتى الآن. المهم أنه يقوم بتنشيط الفيروسات و عن طريق اتصال الملف rm.exe بواسطة ملفات DLL مهمة خاصة بالشبكات و النظام و هذه المكاتب هي : KERNEL32.DLL ، ADVAPI32.dll ، MSVCRT.dll ، USER32.dll . يتم إنشاء خادم اتصال بالانترنت على الجهاز و هذه من أخطر المراحل
4- يقوم الفيروس بتحويل المسار الرئيسي للاتصال بالانترنت (Gate Way) من الروتر إلى جهاز الكمبيوتر الذي تم إنشاء الأدوات عليه فيصبح الاتصال ليس مباشراً . بل من الشبكة العالمية إلى الروتر إلى الكمبيوتر و منه إلى باقي أجهزة الكمبيوتر .أي أن الكمبيوتر الموجود علية الفيروس يحل محل الروتر .بمجرد دخول أي جهاز كمبيوتر في شبكة مع هذا الكمبيوتر فأن المطلوب منك فقط فتح مجلد شبكات الاتصال أو ملفات الاتصال Network Connections و أنتظر فقط.
5- يتم إنشاء الاتصال بالشبكة و من الشبكة إلى المصدر الرئيسية و هو الخادم الذي أصبح مقر الفيروس الأساسي و الآن المطلوب منك فتح أي صفحة انترنت و لنفترض أنه www.google.com و فقط أنزل بنظرك قليلا إلى شريط الحالة في المتصفح الخاص بك stat bar و شاهد . أن المتصفح لا يذهب فقط إلى الموقع و لكن يذهب إلى عدة عناوين و تجد عناوين غريبة مكتوبة موجودة يتم عرضها للتمويه. هذا يعني أن اتصالك بالانترنت لم يكن مباشرا بل من المتصفح على الخادم إلى الانترنت . يعني أنك يجب أن تتصل به شئت أم أبيت . و هذا يعني أن الفيروس يجب أن يعمل في كل مره يتم فتح موقع انترنت فيها .
6- الفري بمجرد نزوله يقوم بعمل خادم كما قلت و ليس هذا و حسب بل أنه يقوم بعمل مجموعة من الخوادم . و لنفترض أن لديك 10 أجهزة كمبيوتر في الشبكة . كل جهاز يعمل عليه الفيروس يقوم بتحويله إلى خادم و لكن هناك خادم واحد يعمل و الباقي في وضع الخمول إلى أن يكتشف أحد الخوادم الخاملة أنه لا يوجد خادم نشط يقوم بالانتقال هو الآخر لوضع النشاط و خدمه باقي أطراف الشبكة .

هذا ما أستطيع قولة عن الفيروس المحدد و لكن يبقى الآن أن تطلعوا على العناوين و بيانات الفيروس الأخرى :
1. الفيروس صيني الجنسية
2. الفيروس يقوم بتنشيط و تحديث نفسخ بمجرد أي اتصال بالانترنت في الشبكة المصابة
3. عند توصيل جهاز غير محمي بالشبكة و الانتقال إلى شبكة أخرى يتم نقل الفيروس لها في أغلب الأحيان
4. الفيروس يقوم بفتح مواقع صينيه على جهاز الكمبيوتر في الخلفية.
5. الفيروس يقلل من إمكانيات المعالج لأنه يستهلك مساحة كبيره من الذاكرة
6. الفيروس يقوم بإدخال قيم في Registry تشل الجهاز و مضادات الفيروسات عن صد هذا الفيروس
7. الفيروس موجود على العنوان التالي 222.216.28.25 و لقد قمنا بمراسلة MacAfee و Data Center لإيقاف هذا الخادم عن خدمة الفيروس و قريبا إيقافه من البروكسي المصري عموما.
8. إذا كنت تريد تنزيل الفيروس فما عليك إلا دخول هذا الرابط

h t t p : / / a d . 8 d 7 7 b 4 2 a . i n f o

بدون أي حماية و سوف تعاني أكبر معاناة

9. بعض أنواع الفيروسات التي تعمل مع هذا الفيروس . هذا طبعا قبل تشغيل ملف rm.exe لأنه بعد ذلك لم أكن قادرا على تحديد الأنواع لأنهم كانوا في زيادة كبيره:
- HEUR/HTML.Malware
- EXP/Flash.Gen
- TR/Crypt.XDR.Gen
- HTML/SHellcode.Gen
- EXP/RealPlr.CT
- JS/Dldr.Agent.cie
الحل المتوقع :
الفيروس ليس له أي أدنا حل إلا دخول الوضع الآمن و تنظيف الجهاز من كل الفيروسات و تنزيل أقوى برامج الحماية من الاختراق و التروجن و الذي سوف يمنع تنفيذ أي كود جافا ضار. و كذلك من IP الموجود بالأعلى.
أما لأصحاب الشبكات فما زلنا صدد عمل برنامج يقوم بنقل الفيروس في وضع الخمول كليا . و كذلك منع عمل الفيروس أو أي جزء منه على الكمبيوتر .

قريبا مضاد الفيروسات الخاص بهذا الفيروس على وجه الخصوص و أعاننا الله على الخير كل الخير لصد هذا الخطر اللعين الذي أصبح يهدد كل الشبكات المحلية و التي قد تصل إلى العالمية.

تجربتى مع الفيرس ده

بعد ما الفيرس ده جابلى شلل كلى ومكنتش عارف اعمل معاه ايه وانا عندى النود

مسحت النود ودخلت على لينك الفيرس كانت النتيجه

عملى فولدر من غير اسم ولحد دلوقتى مش راضى يتمسح

طبعا انا لحقت نفسى وغيرت ويندوز بس الحل مش عارف هوه ايه الى الان

باختصار

الفيرس ده لما تيجيى تفتح موقع زى جوجل مثلا بتلاقى مكتوب تحت فى السيد بار الكلام ده

trojan-downloader .JS.Multi.cj

هو ده الفيرس اللى مفيش برنامج قادر يشيله

طبعا كل الناس قالت ان الكاسبر سكاى هو الوحيد اللى اكتشفه بس ممنعهوش

وطبعا الكاسبر بالنسبه للاجهزه العاديه موت بطى جداا

يعنى الفيرس ارحمتقرير الموسم

علشان كده ياريت اللى عنده حل للفيرس ده يقوله

اقتباس من العضو

l.messi
للامانه منقول

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
اقوي عروض مؤسسة الشاحنه الاولي لهذا الموسم شاحنات ومعدات شاحنات وباصات - شيول كتربيلر - رافعات و حفارات - وقطع غيار 2 22-10-2012 03:16 PM
التنصير في مص أخطر تقرير .. صيحة نذير لمن يهمه الأمر eXPerience badara المنتدى الاسلامي 17 03-07-2009 08:01 PM
التنصير في مصر أخطر تقرير ميداني وثائقي ... فهل من مشمر للجنة ؟ ابو حسان الشمري أرشيف المواضيع المخالفة والمحذوفات 0 27-10-2008 01:24 PM
مواعيد كأس ايطاليا لهذا الموسم SLIM SHADY رياضة - أندية كرة القدم - بطولات دولية - بطولات عربية 4 08-08-2007 03:43 PM
من برايكم هداف ابطال اوروبا لهذا الموسم mohamad رياضة - أندية كرة القدم - بطولات دولية - بطولات عربية 4 29-11-2003 02:14 PM

08-08-2008, 11:52 PM
ail_dk غير متصل
الوسـام الماسـي
إعجاب: 1,761
تلقى 668 إعجاب على 129 مشاركة
تلقى دعوات الى: 6 موضوع
شكرا اخي علي الموضوع

09-08-2008, 01:50 AM
nour_eany غير متصل
عضو ذهبي
إعجاب: 307
تلقى 323 إعجاب على 87 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1 موضوع

انا عندى سيبر وبعمل صيانى للاجهزة واحد جالى وقالى انا الجهاز بتاعى فية مشكلة جامدة اقوى دا بعد ما عمل فية كل حاجة شغل النود وavg وكاسبر وكل حاجة وجة قولنا نقسم الهارد وكان عندة فولدر عن البورصة وفية لينكات كتير المهم كان عاوز الفولدر دة المهم انا نقلت الفولدر دة عل جهاز فى السيبر بص بقى الى حصل معاية اولا الجهاز يهنج ويوقف لازم ارستر الجهاز انا بحسب حاجة فى البوردة مسكت البوردة وهاتك يافحص فى كل حاجة المهم اتضح ان فية فيرس عرفت انا منين الجهاز لما يكون شغال يهنج ابدا فى تنزيل ويندوز الجهاز مش بيهنج المهم انا دوخت انا مش دوخت انا موت شوف بقى لما تكون شغال 4 اجهزة النهاردة تانى يوم الفيرس العين يصيب 4 اجهزة تانين وهكذا انا مش بنام المهم مسكت الاجهزة وهاتك يا تنزيل نسخ النسخة (xp2 ) الفيرس يرجع تانى بدات افرمت من على اسطوانة النسخة افرمت الجها ز كامل الفيرس يرجع تانى المهم بدات اقسم الهارد وقسمت الهاردات كلها واسطب نسخة من غير ما يكون فية اتصال بالنت واظبط التعريفات وبعدين اوصل النت واول ما وصل النت اقوم رايح على موقع كاسبر سكاى واقوم منزل الكاسبر علا طول واقوم عامل الابديت بتاعة كدا بقى الجهاز علية كاسبر ما فيش نت ورك نت بس على الجهاز اجى اعمل اتصال على النت تقوم الرسالة دى

بص يا اخى دى الرسالة الى بتظهر كل ما اتصل بالنت
ودا وانا مسطب الكاسبر دى الرسالة الى بيجبها الكاسبر

09-08-2008, 01:53 AM
nour_eany غير متصل
عضو ذهبي

انا عندى سيبر وبعمل صيانى للاجهزة واحد جالى وقالى انا الجهاز بتاعى فية مشكلة جامدة اقوى دا بعد ما عمل فية كل حاجة شغل النود وavg وكاسبر وكل حاجة وجة قولنا نقسم الهارد وكان عندة فولدر عن البورصة وفية لينكات كتير المهم كان عاوز الفولدر دة المهم انا نقلت الفولدر دة عل جهاز فى السيبر بص بقى الى حصل معاية اولا الجهاز يهنج ويوقف لازم ارستر الجهاز انا بحسب حاجة فى البوردة مسكت البوردة وهاتك يافحص فى كل حاجة المهم اتضح ان فية فيرس عرفت انا منين الجهاز لما يكون شغال يهنج ابدا فى تنزيل ويندوز الجهاز مش بيهنج المهم انا دوخت انا مش دوخت انا موت شوف بقى لما تكون شغال 4 اجهزة النهاردة تانى يوم الفيرس العين يصيب 4 اجهزة تانين وهكذا انا مش بنام المهم مسكت الاجهزة وهاتك يا تنزيل نسخ النسخة (xp2 ) الفيرس يرجع تانى بدات افرمت من على اسطوانة النسخة افرمت الجها ز كامل الفيرس يرجع تانى المهم بدات اقسم الهارد وقسمت الهاردات كلها واسطب نسخة من غير ما يكون فية اتصال بالنت واظبط التعريفات وبعدين اوصل النت واول ما وصل النت اقوم رايح على موقع كاسبر سكاى واقوم منزل الكاسبر علا طول واقوم عامل الابديت بتاعة كدا بقى الجهاز علية كاسبر ما فيش نت ورك نت بس على الجهاز اجى اعمل اتصال على النت تقوم الرسالة دى

بص يا اخى دى الرسالة الى بتظهر كل ما اتصل بالنت
ودا وانا مسطب الكاسبر دى الرسالة الى بيجبها الكاسبر

[url=http://bsmlh.net/up/][/url

ودة رابط مباشر

http://bsmlh.net/up/view.php?pic=2d93447dc6

09-08-2008, 01:57 AM
nour_eany غير متصل
عضو ذهبي
يعنى كل ما اتصل بانت تيجى الرسالة ان

http://v.freefl*****.info/day.js دة مش عارف اية دا موقع هاكر وعامل اتصال ولا اية باطبظ ولا دا فيرس فى الشبكة ولا اية انا مش عارف

"""""""""""""""""""""
تم تحرير الرابط
يجب عدم وضع روابط قد تكون مشبوهه هكذا على العام فرلما يضغط علها احد الاعضاء الجدد او تقع الماوس عليها ولو بالخطأ
المشرف

09-08-2008, 02:03 AM
nour_eany غير متصل
عضو ذهبي
ممكن اخوانا اخبراء يشوف حل فى الهكر او الفيرس منعتبرة موضوع لنقاش على اساس ان الفير دة من اخطر الفيروسات على وجة الارض

09-08-2008, 02:08 AM
waleed2005 غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
انا عندي شبكة من 10 اجهزة وصابني الفايروس هادا
وخلى الجهاز يهنج وصاب عدة اجهزة على الشبكة
طبعا فصلت كيبل الشبكة من الجهاز وفرمته وبعدين ثبتت برنامج AntiVir PE Premium وشبكت النت وعملت ابديت
طبعا كل ما افتح موقع تجيني رسالة انو مسك فايروس وكان اسم الملف day.js طبعا هادا ملف يعمل بنظام الجافا
المهم في بعض احيان الرسالة تبطل تيجي
اكتشفت ساعتيها انو في جهاز على الشبكة هوا السبب في هادي الرسالة
قولت افصل كل الشبكة واخلي جهازي بس
طبعا ما ظهرت الرسالة تاني
رحت بعديها اشبك جهاز جهاز وكل ما اشبك جهاز اروح اتصفح وافتح اي موقع وما كانت تجيني الرسالة وعند ما شبكت جهاز معين على الشبكة اجتني الرسالة تاني
رحت فصلتو ما رجعت الرسالة
تأكد انو الجهاز هادا هوا المصاب ويعمل كخادم للفايروس والفايروس بيعمل اتصال معاه كل ما اشبكه
طبعا متل ما قال اخونا انو الفايروس صيني لانو انا تأكد من ذلك قبل أن أقرأ موضوعك وهذا صحيح

ونصيحتي للتخلص من هذا الفايروس ان لم تحدد الجهاز الحاضن له ولكن ان كانت جميع الاجهزة مصابع افضل طريقة هي فصل الشبكة وعمل فورمات لكل الاجهزة واي جهاز تخلص منو تروح منزل عليه برنامج AntiVir PE Premium وبعدين تشبكو على النت وتعمل ابديت
وبعدين روح على الجهاز الي بعدو وفرمتو نزل عليه AntiVir PE Premium واشبكو على النت...الخ الخ
طبعا الطريقة متعبة
بس نجحت معي

09-08-2008, 02:12 AM
waleed2005 غير متصل
عضو فعال
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nour_eany 
يعنى كل ما اتصل بانت تيجى الرسالة ان

http://v.freefl.info/day.js دة مش عارف اية دا موقع هاكر وعامل اتصال ولا اية باطبظ ولا دا فيرس فى الشبكة ولا اية انا مش عارف
اخوي افصل الشبكة وفرمت وبعدين نزل برنامج AntiVir PE Premium واشبك جهازك على النت واعمل ابديت واتركو يعمل سكان واعمل لكل جهاز هيك اي جهاز بتخلص من الفرومات تشبكو على النت

09-08-2008, 02:58 AM
matio2 غير متصل
عضو جديد
بص يا باشا انت تنزل برنامج antiarp من الرابط ده

http://download.antiarp.com/tmp/antiarp5.0.1_eng.exe
وبعدين تنزل الافيرا وتحدثه وكله تمام باذن الله اهم حاجه لو عندك الفيروس تشيل نسخة الويندوز

09-08-2008, 03:57 AM
الانسانية2009 غير متصل
عضو فعال
تلقى 2 إعجاب على 2 مشاركة
اخي يوجد فيروسات تتم برمجتها لتبقى في الذاكرة وهي اخطر انوع الفيروسات واعقدها في البرمجه

09-08-2008, 04:21 AM
nour_eany غير متصل
عضو ذهبي
شكرا اخى جااااااااااااااااارى التجربة وان شاء الله خيرا

09-08-2008, 01:56 PM
elkoopra غير متصل
الوسـام الماسـي
إعجاب: 1,483
تلقى 652 إعجاب على 128 مشاركة
جزاك الله كل خير
وبصراحة كدة طول ما أنا أستخدم برنامج AVIRA لو كل يوم نزل فيرس جديد فأنا أكون مطمئن
ولا أخف من أي فيرس لأن الفيروسات هيه التي تخاف مني ومن البرنامج vira

09-08-2008, 04:40 PM
DEVIL_HACKER18 غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 2
يا عم انت بتتكلم فى كلامقديم عدا عليه الزمن وازح الفيروس ده نازل من يوم 17/4/2008والنود بيجيبه ويشيله من غير حتى ميحتاج الاحتواء والحل انك eset smart security 3.062 تعملupdate بحيث تبقى قاعده بيناته 3230وتعمل سكان على السى و كل سنه وانت طيب وانا بقولك الكلام ده بعد مالفيروس ده قرفنى 4 ايام

09-08-2008, 05:26 PM
abuluis غير متصل
عضو مميز
إعجاب: 89
تلقى 42 إعجاب على 11 مشاركة
أشكرك أخي على التنبيه
أنا أصابني فايروس عنيد لم ينفع معه لاكاسبر ولا غيره من المضادات
ليس له حل إلا الفورمات
ويوجد فديو سجلته للفايروس قبل الفورمات