أستغفر الله العظيم ,, اللهم لك الحمد

العودة   منتديات داماس > برامج الكمبيوتر والانترنت > صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

11-07-2008, 04:39 PM
M4Ck91V3R غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 19
تلقى 3 شكر على مشاركة واحدة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
مواضيع لم تعجبه: 0
تلقى 0 عدم اعجاب على 0 مشاركة

مشــكــلــة فــى الجهـــاز والهــارد ديســكـ

اعضاء البوابه سلام الله عليكم

المشكله وببساطه ان الهارد عندى بيسخن اوى بمعنى انى اول اما اشغل الجهاز ربع ساعه او 10 دقايق الاقى الهارد مولع نار وانا بشغل الجهاز بخش على السيت اب وبشوف حراره السى بى يو الا قيها 42 والجهاز تقيل جدا فى التعامل جوه الوندوز والبرامج الكبيره زى الفوتوشوب نظرا لمواصفاته اللى هى دى

7
مشــكــلــة الجهـــاز والهــارد ديســكـ
الوندوز تقيل جدا جدا لدرجه انى سطبت فى الاسبوع ده بتاع 10 مرات وندوز وانا شغال على فورتكش السكند جينيراشن يعنى نسخه لا غبار عليها .
وانا بنزل فيلم امبارح وصل حد 100% ولقيته جايبلى رساله بيقولى ايرور درايفر تشك درايفر وسكن على الايرور اللى فيه عملت كده وسكنت باسكان العادى من بروبيرتس مجبشى حاجه
وكل اما اشغل الجهاز يجيبلى الاسكان اللى بيبقى فى الاول ده وبيقعد وقت طويل اوى اوى اوى بتاع نص ساعه ده فى المرحله الاولى اللى هى الفولدرات والملفات يجى على المرحله التانيه اللى هى بتاعة فيرفاى فرى سبيس يشتغل لحد 5% وبعدين يقف سيبته بتاع ساعتين نفس النظام فا انا مش عارف ايه الحل اجيب كولر للبروسيسور والهارد ولا الهارد جاى بايظ وهو مكملشى شهرين وحرارة الاوضه بتاعتى فى المعقول يعنى مش حر اوى لدرجه ان الحراره توصل ل 42 لما اشغل الجهاز .
فا ياريت اللى عنده حل للمشكله دى يقولى عشان انا فاض بيا من الجهاز ده والجهاز اصلا مبقالوش اربع شهور :S

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
كتاب فــي عليــيـــن yazzoun المنتدى الاسلامي 3 25-11-2010 09:23 PM
أكبـر فــك (فـم) فــى العــالم ,. khaled helal صور - طرائف - الغاز - مسابقات - تسالي - مرح - نكت - فوازير 32 04-11-2010 06:13 PM
أقوال فــي الرجـــــــــــال قمرالشام المنتدى العام 5 28-01-2010 11:27 PM
فــي الجـــنة ... لــن نبـــكي صاين الود المنتدى الاسلامي 0 06-06-2007 05:09 PM
حــل مشــكــلــة الــتـطـبـيـق مـــغــلــق _الوميض الازرق الوميض الازرق برامج والعاب النوكيا سيمبيان Nokia Symbian 1 08-09-2005 12:13 AM

11-07-2008, 05:31 PM
elkoopra غير متصل
الوسـام الماسـي
إعجاب: 1,483
تلقى 652 إعجاب على 128 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1 موضوع
ممكن أعرف ما هوة نوع الماذر بورد؟؟

11-07-2008, 07:32 PM
M4Ck91V3R غير متصل
عضو فعال
Gigabyte 945GCM-S2L

ده نوعها

11-07-2008, 07:48 PM
elkoopra غير متصل
الوسـام الماسـي
إعجاب: 1,483
تلقى 652 إعجاب على 128 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1 موضوع
في البداية أحب أن أعتذرلك عن تأخري في الرد ولكن هذا لظروف النت عندي
وأحب أن أقول لك أخي الكريم أن ني أعرف أنك كنت سوف تقول أن نوع الماذر بورد Gigabyte
وهذا لإني أعرف أن هذا النوع يجعل جميع قطع الكمبيوتر تكون ساخنة جدا فليس الهارد فقط الذي يكون درجة حرارة عالية بينما أيضا كارت الشاشة لو كان وكارت الصوت
فهذا أمر طبيعي لمثل هذا النوع من البوردة
ولكن بالنسبة لأن الكمبيوتر يقوم بعملية الإسكان بعد كل مرة تفتحة فيها فأنا سوف أقول لك حل
أول شيئ ببرنامج البارتشن ماجيك قم بمسح بارتشن السي وأنشئة من جديد فإذا قام برنامج بارتشن ماجيك بهذة العملية بنجاح فقم بإنزال ويندوز جديد وبكدة تتأكد إن الهارد سليم مية في المية
لكن لو برنامج البارتشن ماجيك لم يقم بإنشاء البارتشن مرة أخرى بعد ا تقوم بمسحه فأعلم أن الهارد بة باد سيكتور على السي وإلحق غيرة قبل إنتهاء فترة الضمان

12-07-2008, 02:48 AM
M4Ck91V3R غير متصل
عضو فعال
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elkoopra 
في البداية أحب أن أعتذرلك عن تأخري في الرد ولكن هذا لظروف النت عندي
وأحب أن أقول لك أخي الكريم أن ني أعرف أنك كنت سوف تقول أن نوع الماذر بورد Gigabyte
وهذا لإني أعرف أن هذا النوع يجعل جميع قطع الكمبيوتر تكون ساخنة جدا فليس الهارد فقط الذي يكون درجة حرارة عالية بينما أيضا كارت الشاشة لو كان وكارت الصوت
فهذا أمر طبيعي لمثل هذا النوع من البوردة
ولكن بالنسبة لأن الكمبيوتر يقوم بعملية الإسكان بعد كل مرة تفتحة فيها فأنا سوف أقول لك حل
أول شيئ ببرنامج البارتشن ماجيك قم بمسح بارتشن السي وأنشئة من جديد فإذا قام برنامج بارتشن ماجيك بهذة العملية بنجاح فقم بإنزال ويندوز جديد وبكدة تتأكد إن الهارد سليم مية في المية
لكن لو برنامج البارتشن ماجيك لم يقم بإنشاء البارتشن مرة أخرى بعد ا تقوم بمسحه فأعلم أن الهارد بة باد سيكتور على السي وإلحق غيرة قبل إنتهاء فترة الضمان
طيب والسخونيه دى طبيعيه يعنى مع مرور الزمن متأذيش الجهاز ولا ده طبيعى والمشكله ان انا اول اما جيبت الجهاز مدخلتش شوفت درجه الحراره الطبيعيه بتاعتها فعشان كده مش عارفبس هى دلوقتى بتتراوح من 34 ل 42 فا مش عارف ده طبيعى بقى ولا ايه . . .وبالنسبه للهارد انا هحاول واشوف النتيجه ايه بس انا متاكد ان الهارد فيه حاجه لان كل اما يدخل يسكن على السى بس والجهاز تقيل جدا فا انا هحاول واشوف كده يارب اكون غلطان . عموما ميرسى جدا ياباشا تعبتك معايا وخلليك على اتصال معايا عشان اقولك على النتايج ده لو مش بضايقك !!

13-07-2008, 03:10 AM
M4Ck91V3R غير متصل
عضو فعال
انا عملت سكان ولقيت فيه باد سيكتور :

مشــكــلــة فــى الجهـــاز والهــارد ديســكـ