أستغفر الله العظيم ,, اللهم لك الحمد

العودة   منتديات داماس > برامج الكمبيوتر والانترنت > إدارة الشبكات و حلول ومشاكل الشبكات

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

02-04-2008, 11:33 AM
sheko34 غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
مواضيع لم تعجبه: 0
تلقى 0 عدم اعجاب على 0 مشاركة

11:33 AM

الف شكر على ردك وبجد مرة تانية شكرا لاني فعلا فهمت الايزا من دروسك البسيطة والحلوة وعلى فكرة انت حاطط الدروس دي فمواقع تانية يعني ربنا يكرمك على نشر العلم

معلش ولو هتقل عليك بس عندي استفسار تاني
في ناس سالت على gpo هل لازم اعمل group policy للمستخدمين علشان اخليهم يستخدموا الايزا...يعني معلش انا لاحظت ناس بتسال على web proxy client هل لازم اعملها ومعلش لو لازم اعملها فهي فين فالبولسي لاني دورت عليها لغاية مازهقت ولاقيت اعدادات للجروب بولسي كتير بالنسبة للانترنت اكسبلورر ...معلش ياريت توضحلي

ومستنيين باقي الدروس واتمنى انك تكمل كل حاجة بخصوص الايزا علشان نبقى فهمناها كويس

اما بالنسبة للمشكلة اللى عندي..فانا عملت زي ماقلتلي بس للاسف برضه مش راضى الدومين يدخل النت وانا كنت نزلت اسطوانة شرح الايزا من ميكروسوفت وكانوا عاملين لابات ولقيت نفس الاعدادات زي مانت قلت مع اختلاف بسيط ان كارت الشبكة الداخلي للايزا الدي ان اس بتاعه فاضي وكارت الشبكة لاي جهاز زي الدومين الدي ان اس بتاعه على الدي ان اس الخاص بالشبكة الداخلية مش مزود الانترنت !!!

مش عارف بس اعتقد ان في مشكلة فنفس برنامج virtual pc لان لما بعمل للايزا كارتين للشبكة باقي الاجهزة مبتقدرش تعمل ping عليه ولا بتشوفه في my networks ونفس الكلام لسيرفر الايزا بس فقط في my network places لكن لو عمل ping هيشوف اي جهاز !!!!! ههههه شبكة غريبة مش كدة...الظاهر الشبكة دي مش عايزاني اتعلم

انا نزلت برنامج vmware وبرضه نفس المشكلة وقلت جايز الرول فيها حاجة مع اني عاملتها زي مانت قلت بالضبط لكن قلت جايز فعملت اضافة لسيرفر الدومين على انه كمبيوتر وعملتله رول لوحدة بانه يقبل كل outbound connection واضفت على الدومين فالاعدادات dns بتاع النت بس وعملت جوة الدي ان اس ( اقصد نفس manager بتاع سيرفر الدي ان اس ) عملت forward لكل الطلبات اللي مش مضمونة جوة الدي ان اس بتاع الدومين لسيرفر شركة النت...ومع ذلك ........ لايوجد اتصال مابين سيرفر الدومين او اي جهاز مع الانترنت.....اغثني ياخبير الايزا لحسن خلاص هطــــــق

اسف على الاطالة وجزاك الله كل خير وربنا يكرمك ويزيدك علم

03-04-2008, 05:20 AM
subdok غير متصل
عضو جديد

سبب تسجيلى فى المنتدى هو موضوعك الاكثر من رائع
بارك الله فيك اخى الكريم
امثالك همه بس اللى ممكن يخلوا بلادنا العربية احسن واحسن
لا تفقد الحماسة ابدا اخى الكريم وواصل ما تفعلة انة خير لك ولنا

....

05-04-2008, 11:50 AM
a_baidak غير متصل
عضو مميز
إعجاب: 70
تلقى 49 إعجاب على 9 مشاركة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sheko34 
الف شكر على ردك وبجد مرة تانية شكرا لاني فعلا فهمت الايزا من دروسك البسيطة والحلوة وعلى فكرة انت حاطط الدروس دي فمواقع تانية يعني ربنا يكرمك على نشر العلم

معلش ولو هتقل عليك بس عندي استفسار تاني
في ناس سالت على gpo هل لازم اعمل group policy للمستخدمين علشان اخليهم يستخدموا الايزا...يعني معلش انا لاحظت ناس بتسال على web proxy client هل لازم اعملها ومعلش لو لازم اعملها فهي فين فالبولسي لاني دورت عليها لغاية مازهقت ولاقيت اعدادات للجروب بولسي كتير بالنسبة للانترنت اكسبلورر ...معلش ياريت توضحلي

ومستنيين باقي الدروس واتمنى انك تكمل كل حاجة بخصوص الايزا علشان نبقى فهمناها كويسم
يا باشا مش ضروردى خالص انك تظبط الجروب بولسى او اى حاجه علشان الناس تشتغل على النت عادى جدا
انت بتظبط الايزا وهو بيشتغل على بقية الاجهزه لوحده

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sheko34 
اما بالنسبة للمشكلة اللى عندي..فانا عملت زي ماقلتلي بس للاسف برضه مش راضى الدومين يدخل النت وانا كنت نزلت اسطوانة شرح الايزا من ميكروسوفت وكانوا عاملين لابات ولقيت نفس الاعدادات زي مانت قلت مع اختلاف بسيط ان كارت الشبكة الداخلي للايزا الدي ان اس بتاعه فاضي وكارت الشبكة لاي جهاز زي الدومين الدي ان اس بتاعه على الدي ان اس الخاص بالشبكة الداخلية مش مزود الانترنت !!!

مش عارف بس اعتقد ان في مشكلة فنفس برنامج virtual pc لان لما بعمل للايزا كارتين للشبكة باقي الاجهزة مبتقدرش تعمل ping عليه ولا بتشوفه في my networks ونفس الكلام لسيرفر الايزا بس فقط في my network places لكن لو عمل ping هيشوف اي جهاز !!!!! ههههه شبكة غريبة مش كدة...الظاهر الشبكة دي مش عايزاني اتعلم

انا نزلت برنامج vmware وبرضه نفس المشكلة وقلت جايز الرول فيها حاجة مع اني عاملتها زي مانت قلت بالضبط لكن قلت جايز فعملت اضافة لسيرفر الدومين على انه كمبيوتر وعملتله رول لوحدة بانه يقبل كل outbound connection واضفت على الدومين فالاعدادات dns بتاع النت بس وعملت جوة الدي ان اس ( اقصد نفس manager بتاع سيرفر الدي ان اس ) عملت forward لكل الطلبات اللي مش مضمونة جوة الدي ان اس بتاع الدومين لسيرفر شركة النت...ومع ذلك ........ لايوجد اتصال مابين سيرفر الدومين او اي جهاز مع الانترنت.....اغثني ياخبير الايزا لحسن خلاص هطــــــق

اسف على الاطالة وجزاك الله كل خير وربنا يكرمك ويزيدك علم
طيب يا باشا هقولك على حاجه فى بعض الردود بره واحد بيسال عن السيرفر مش عارف يخش عليه من بره ولا قادر يعمل عليه بينج كمان وانا اديته شرح للنقطه ديه اعملها وبعد كده إنشاء الله السيرفر بتاعك هيتجون

لانى هقولك على حاجه الايزا اول لما بينزل بيقطع كل حاجه عن بقيه الناس وبيفصل التعامل بين السيرفر الايزا وبين جميع الاجهزه الاخرى وانت المفرود بتعمل الرول ديه على حسب احتياجك انت وعلى حسب استخدماتك

جرب ورد على وانا معاك تحت امرك

بالتوفيق إن شاء الله

06-04-2008, 06:13 PM
a_baidak غير متصل
عضو مميز

النهرده هقوم بشرح برنامج باندويدس كنترول

Bandwidth Control

البرنامج

الشرح

لتنزيل الشرح

بالتوفيق إنشاء الله

07-04-2008, 06:38 PM
haitham elaraby غير متصل
عضو جديد

أنا بشتغل على عدة سرفرات من سنة تقريبا ومنها سيرفر ISAوعرفت منك حاجات أول مرة أعرفها متشكرين يا راجل يا طيب

09-04-2008, 10:22 PM
phenomenon غير متصل
عضو مميز
إعجاب: 780
تلقى 62 إعجاب على 21 مشاركة
تلقى دعوات الى: 2 موضوع

جزيل الشكررررررررررررررررررر أكثر من رائع حياك الله أخى الكريم

bandwidth splitter رابط اخر

http://rapidshare.com/files/18844253/Bandwidth_Splitter_for_Microsoft_ISA_Server_2004_2006.1.05.rar

10-04-2008, 03:27 PM
a_baidak غير متصل
عضو مميز

الف شكر لك اخى العزيز على الرابط الايضافى

جزاك الله كل خير وشكرا لمرورك الكريم

15-04-2008, 05:21 PM
sheko34 غير متصل
عضو جديد

اخ احمد بعد التحية
الحمد لله قدرت اني اشغل الايزا اخيرا بس في عندي شوية ملاحظات ياريت تفيدني فيها
1- لاحظت اني بعد ما اعمل الرول لازم استنى اقل من دقيقة علشان يبتدي تطبيقها ويمكن علشان كدة انا افتكرت اني فيه مشكلة لاني مكنتش بستنى ...ازاى ممكن اخلي الرول تشتغل مباشرة بعد ما اضغط apply ولا هو لازم اني استنى الثواني دي " هي مش مهمة اوي بس من باب العلم بالشيء"
2- لاحظت انى لما اعمل رول للشبكة الداخلية واحدد بروتوكولات ftp,http and https زي ماشرحت بالضبط فلاحظت انها مبترضاش تسمح للدخول لكن لما ارجع اعدل الرول واخليها all outbound الاقي انها سمحت لاي جهاز بانه يفتح صفحات ويب ولما ارجع اعدلها وارجعها للبروتوكولات المحددة يسمح بس لبعض الصفحات,,على سبيل المثال google و hotmail لكن مش كل المواقع ولازم اخلي الرول يسمح للاتصال بكل الاتصال الخارجي علشان يفتح كل المواقع " all outbound" ايه سبب دة ؟؟
3- معلش انا عارف اني ازعجتك وياريت تسامحني...لاحظت اني لما اعمل ريستارت للايزا بيطلعلي شكل جنب الساعة على هيئة كمبيوتر وعليه دائرة بيضاء ولما ادوس عليه يقولي مش متصل مع العلم اني عامل الاعدادات بتاعة الايزا انها تتخزن على نفس سيرفر الايزا ومع ملاحظة ان الايزا بتفضل شغالة ومفيش مشاكل هي بس ساعات بيبوظ وبينقطع الاتصال بس دة اعتقد بسبب البرنامج بتاع virtual pc ... فايه معنى الشكل دة
اخيرا ياريت بجد تقدر تشرح باقي الحجات اللي فالايزا زي ال tools وكل حاجة لان الشرح بتاعك بسيط وحلو وربنا يجزيك خير
مع خالص شكري ودعائي

15-04-2008, 10:55 PM
a_baidak غير متصل
عضو مميز

لا لا لا متقلقش من الديره اللى جمب الساعه ديه ديه تخصصها بس علشان لو انت منزل حاجه اسمها sql server سيبك منها ممكن تلغيها من التشغيل

وبالنسبه لتنفيذ الرول ده اكيد من الفيرتوال بي سى اللى انت منزله عليه لانه سعات بيعمل تقل مع الايزا لو نزل على جهاز لوحده هيشتغل معاك كويس جدا من غير مشاكل

وبالنسبه للمواقع اللى مبترداش تفتح فى البروتيكول اللى احنا بنخترها مثل http لانى فى مواقع بتبق ضيفا حجات جافا وحجات تنيه

بتبق عوزه البروتيكول بتعها يضاف فا طبعا ريح نفسك واعملها جميع الترافيك يا جميل وخلاص

لو فى اى مشكله تنيه انا فى انتظار ردك

وإن شاء الله اكمل باقى الشروحات بس معلش وسمحونى ياجماعه على التاخير بس فى فعلا ظروف عندى وغصب عنى فعلا

ادعولى وادعو لولدى انه يقوم من الوعكه الصحيه اللى فيها بسلام

بالتوفيق إن شاء الله للجميع

15-04-2008, 11:05 PM
sheko34 غير متصل
عضو جديد

الف الف الف سلامة على والدك وان شاء الله هيقوم بالسلامة قريب وربنا يكرمك ويكرمه ويكرم اهلك ويرزقك ويزيدك علم وصحة وتكون دايما باحسن حال...امين يارب العالمين ليك وليا وللمسلمين ويرحمنا ويرحم امواتنا واموات المسلمين في كل مكان

16-04-2008, 06:21 PM
اسدالعراقي غير متصل
عضو مشارك

مشكور اخي الكريم على الشرح الوافي وبارك الله فيك

16-04-2008, 11:37 PM
mahmoud_2020 غير متصل
عضو جديد

شكرا لك اخي الكريم علي شرحك الوفي والجميل ولكن المشكله اخي اني عملت كل ما هو مطلوب واحضرت كارتين لاان واحد داخلي وواحد خارجي
ولكن المشكله في الاجهزه الاخري لا تستقبل نت ابدا وعملت كل حاجه ومش عارف اعمل ايه بصراحه هذه الاعدادات اللي انا عملها وياريت تقولي
بالنسبه لجهازي السيرفر
ده الكارت الداخلي

وده الكارت الخارجي

بالنسبه لمعلومات السيرفر انا عملت اللي حضرتك قولت عليه بالضبط

وده كمان بيانات جهاز من الاجهزه الكلينت

ارجو الرد وياريت تقولي ايه الغلط لاني نفسي اعمل سيرفر ارجو الرد وجزاك الله خيرا
وعلي فكره انا حاولت كل المحاولات في الجهاز السيرفر ولكن النتيجه لا يستقبل اي نت مش عارف العيب من ايه ولكن اتمني انك تتحل هذه المشكله وشكرا

19-04-2008, 12:01 PM
a_baidak غير متصل
عضو مميز

كل اللى انت عمله ده غلط

غير الايبى بتاع الكارت الداخلى باى رينج تانى خالص علشان يشتغل يا باشا

مينفعش تشتغل بنفس الرينج ونفس الايبى بتاع الروتر

23-04-2008, 05:58 PM