الحالة
موضوع مغلق

moohamed_kassim

عضو جديد
الإعجابات
0

:: '', ::

سلام عليكم يا اعضاء بوابه دماس , كل عام وانتم بخير .

انا اريد انا استفسر عن بعض الاشياء بخصوص النظام Ubuntu .

1- انا نزلت النسخه الموجوده على الموقع الرسمى للشركه او النظام Ubuntu . واختارت ما يلى :-

كما هو موضح بالصوره ..

اولا :- ماهو نوع هذا النظام بالتحديد هل هو 32 بي او 64 بيت او نوع اخر لكى استطيع ان انزل التوصيفات الخاصه بكل من كارت الشاشه والصوت ؟؟
ثانيا :- انا دخلت على الموقع الرسمى للشركه الصانعه لكارت الشاشه بتاعى فوجدت كما هو موضوح بالصوره التاليه :-

اى نوع من هذه الانواع الى انا محدد عليهم باللون الاصفر يكون متوافق مع النظام Ubuntu ومتوافق مع الجهاز بتاعى .؟؟

ثالثا :- هذه الصوره التاليه توضح مواصفات جهازى المتواضع الامكانيات , فهل هذه الامكانيات قادره على تشغيل النظام بكفاه ؟

رابعا :- انا امتللك خط النت عندى بيشتغل عن طريق كتابه البروتوكولات , فهل توجد طريقه لكتابه هذه البروتوكولات فى هذا النظام الجديد Ubuntu ؟؟

الرجاء الرد على هذه الاسئله رغبا فى تثبيت هذا النظام الرائع باسرع وقت ممكن ..,
وجزاكم الله كل خير ..
و ورحمه الله وبركاته .

3ml3ml

عضو فعال
الإعجابات
26
بالنسبة لكارت الشاشة و تعريفة و ايضا نظام ubuntu

فبالنسبة لك
تنزل النسخة x86 لأنها متوافقة مع البروسيسور بتاعك
يعنى الاختيار الموضح بالصورة الاولى بالنسبة للأبونتو فهو اختيار صحيح
و الاختيار الثانى لكارت الشاشة فعليك احتيار Linux x86

و لكن ملحوظة :
لو فعلا هتختار تثبيت نظام ubuntu فأنت لست محتاج لأن تنزل تعريف كارت الشاشة لأن هذا النظام متوافق معها تلقائى و يقوم بتثبيتها من دون تدخلك
و لتأكيدك تثبيتها بدون تدخل منك
انك عندما تريد ان تشغل خدمة compiz المدمجة به سيقوم تلقائى بتحديث تعريف كارت الشاشة و يثبت احدث تعريف له من الشركة دون اى تدخل منك

اما النسخة x64 فلن تعمل معك بشكل جيد لأنها مخصصة للبروسيسورات AMD بتكنولوجيا 64 و هيا ليست متوفرة فى البروسيسور الذى تمتلكة

اما بالنسبة
لصورة امكانيات جهازك فلا تقلق ستجعله يعمل بكفائة و سرعة عالية جدا
لأن متطلبات تشغيلة الرئيسية أقل من جهازك

فلا تقلق ايضا بالنسبة للتوافقية

اما بالنسبة لسؤال النت
فأنا لا أعلم الكثير عن خطوط النت التى تعمل بكتابة البورتكولات
لكن لا تقلق ايضا فنظام ubuntu يدعم جميع الاتصالات و البورتكولات المسئولة عن الأتصال بالنت
و ان كنت تحتاج لكتابة هذه البورتكولات فهناك Terminal و هو الاداة المتخصصة فى اعطاء الاوامر و البورتكولات للنظام

tropcky

عضو مشارك
الإعجابات
24
اولا اهنئك علي الخطوه الحلوه ديه و ثانيا زي ما الاخ قال متقلقش من تعاريف الكروت ( انسي حوارات الوندوز و اسطوانات تعريف و شغالانه ) الابنتو بيعرف كل حاجه منغير اي تدخل و بيدعم النت بكل اشكاله
انا عن نفسي بستخدمو بقالي شهرين اهو مش عارف اطلع عيب ولحد فيه
و علي فكره معنديش وندوز و لو في اي مشكله اولها و انشاء الله حتلاقي 1000 واحد يسعدك

الحالة
موضوع مغلق

أعلى