الحالة
موضوع مغلق

sharara

عضوية الشرف
اخوتي في الله
dell
raygate
ahmedatef
خالد هلال
mohhar

جزاكم الله خيرا وجعلني الله خيرا مما تظنون
اللهم اجعل كل اعمالنا خالصة لوجهك الكريم

اخي qoqoqo
ان شاء الله لو اي ملاحظة او استفسار ح تلاقينا كلنا بنكمل بعض فيها

اخي eslambic312
ان شاء الله الدورة ح تلاقي فيها اللي انت عايزه
وبعدها ممكن تبتدي تذاكر MCSE من غير مراكز تدريب وساعتها ان شاء الله ح اقولكم ازاي

والله المستعان

عبيد المهاجر

الوسـام الذهبي
ننتظر الشرح على أحر من الجمر

أستاذنا القدير شرارة

وجزاك الله كل خير .... مقدماً

mostafa_my

عضو فعال
بارك الله فيك
شئ رائع والله

almancy

عضو فعال
الله يجزاك خير أخوي على الشرح المميز
والله يجعل عملك في موازين حسناتك

ابو حسين

عضو ذهبي
بارك الله فيك اخي ابو احمد ورحم الله والديك

جزاك الله خيراً على هذا العمل الرائع

just hacker

عضو جديد
ارجو بعد مقدمتك الرائعه ان يكون الشرح وافى واعتقد انه سيكون من الممتع ان تكون الدورة هى استخلاص لكل المواضيع المفيدة فى دورات الشبكات المعقدة
واضيف لك ان المجال العملى بعيد كل البعد عن النظرى وانتهى المطاف بي فى عمل شبكات بدائية بعد كل سنوات الدراسة التى لم استفد او اطبق منها الا bandwidth controler وبعد اقناع اصحاب الشبكات به
ارجو ان نستفاد من خبرتك

احمد عبدالباقى

عضـو
جزاك الله عنا كل الخير
احب با غالى انى افكرك بحديث عن الرسول " من كنم علما الجمه الله بلجام يوم القيامه " المقصود ان انت م ش بتتفضل علينا بالعلم ده ولكن انت فرض عليك انك توصل كل علم انت عرفته فيه منفعه للناس .
و بعدين لازم تعرف ان العلم يعلم بمقصود ان انت لا تملك هذا العلم واما الى بيملكه هو الله وهو اللى علم كل واحد وبعد كده بيجعل الله الفرد سبب ليعلم اللى مش عارف وهكذا فالامر بدايه ونهايه لله .

واذكرك بموقف كان طه حسين طالب فى الجامعه اول ما انشئت وكان عندهم دكتور اسمه حفنى ناصف وكان طه حسين بدء ينشهر وكان بيكتب فى الجرايد ولما قررالطلاب فى الكليه انهم يعملوا مسابقه شعريه و اختاروا ان المراقبين والمختبرين هيكونوا طه حسين والدكتور بتاعه حفنى ناصف .
انظر الى الغرور والتواضع : طه حسين قام ومش قعد وقال ازاى انه اتحط جنب حفنى ناصف ( اللى هو استاذه ) وزاى ده انا عبقرى ده انا الوحيد اللى فاهم الباقى باهم مش فهمين حاجه . فوجئ ان الاستاذ الدكتور المتواضع اجاله عنده فى البيت ( الاستاذ الدكتور راح لحنه طالب عنده فى الجامعه من آلاف الطلاب ) وقالوا تعالى يالله نخلص ورق المسابقه دى فوقف طه حسبن واجم امام عظمه الدكتور بتاعه .
اخى المقصود : انى بذكر نفسى اولا وبعد كده اذكرك ان نخلص النيه معا لله علشان مش نتعب على الفاضى وانما الافضل والاحسن ان نتعلم لله علشان نعمر وبلاش نتعالا على بعض .
وان كنت انت حصل معاك كام موقف ضايقك من بعض الناس اللى فعلا بتستفز الواحد فعاملوا الناس على قدر عقولهم .

لى رجاء عندك : تقبلنى بخالص الصدر فأنا لسه مبتدئ فى الحاسب وعلى قدى ومش عارف اى حاجه يعنى انا الاقل فى المنتدى وارجو من سيادتك للامانه العلميه ذكر مصادر الشرح اذا تفضلت علينا .

ومشكوووووووور جدااااا جزاك الله عنا كل الخير . وغفر الله لوالدتك فأنها بترتفع الان فى طبقات الجنه ونسأل ربها لماذا ؟ فيخبرها ربها بأن لهاد ولد صالح عمر وعلم ويدعو لها .

spynet

عضو ماسـي

و الله في الواقع أخي الكريم و أستادنا الكبير كلماتك تهز في النفس فما قلته عن أصحاب 5 مشاركات

و أصحاب طلبات البرامج و الكراك بدون جواب .... يدعو الى التدمر ....

موضوعك شيق للغاية و إنشاء الله نستفيد من خبرتك الكبيرة

ستجدني بعون الله صبورا جدا ..

sharara

عضوية الشرف
اخوتي في الله

عبيد المهاجر
mostafa_my
almancy
ابو حسين
just hacker
spynet

ارجو من الله ان نفيد ونستفيد
المهم ان الدوره محتاجه نفس طويل

اخي احمد عبد الباقي
بصراحه انا مش فاهم
لكن احنا ح نتفق على اساسيات
اولا ان اي معلومه ما ينفعش تاخدها بالساهل و ح اديلك مثل ان الانترنت مليااااااااان دروس كمبيوتر لكل المستويات ورغم كده فيه ناس كتير جدا مستواها ما ارتفعش فاللي بيجي سهل بيروح سهل
ثانيا : انا ما باتكلمش عن اساسيات حاسب الي لكن باتكلم عن صنعة الشبكات وفي فرق كبير بين الاتنين يعني تخيل ان واحد بيسال عن ال classes بتاعة ال IP و سؤال تاني بيسأل يعني ايه NTFS لو انت مكاني ح تجاوب على ايه فيهم
ولو انا جاوبت على الاتنين فكرك الزملاء اللي بيتابعوا الدورة ح يكونوا مبسوطين و احنا بنتكلم في ايه هو ال NTFS و ح نروح بعيد ليه ان شفت ناس كتييييييييير دخلت دورة MCSE ودفعت بواكي و خرجت محبطه ومش عارفه حاجه , طيب ايه السبب ؟ انه ما كانش عنده خلفيه في الموضوع
طبعا احنا مش بندي MCSE وكمان مش شرط ان اللي يبتدي معانا يكون معاه N+ لكن على الاقل يكون عارف ويندوز كويس و عايز يتعب
ثالثا : انا لا احب طه حسين في الله
رابعا : موضوع مصادر الشرح ح يكون صعب شويه لعدة اسباب منها ان الموضوع صنعه اكتر منه علم بحت وكمان ان الموضوع بالنسبه لي خبره اكتر منه كتاب بانقل منه بالاضافه الى اني باذاكر قبل ما اعمل الدرس لكن في الاغلب عن طريق جوجل لو حبيت اراجع معلومه , وبعدين مصادر العلم البحت موجوده ومعروفه للجميع
خامسا : لما تتعامل معايا ح تستريح جدا و اسال اخواتنا في المنتدى :)

اخيرا اني احبكم في الله

AB DSL

عضو مشارك

الف الف الف الف الف الف الف الف مبرررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررروك

على افتتاح هذا الكورس الممتع للغاية واتمنى المزيد من التقدم والنجاح لهذه البوابة والعضاء الكرام

مع

"فارس عمان" AB DSL

الأسمري

عضو ذهبي
طبعا الهدف الاساسي من هذه الدورة وكما يتضح من اسمها هي تعلم صنعة الشبكات لذا سنجد انفسنا نتحدث عن الصنعه وليس العلم (في اغلب الاحوال) فالهدف هو تخريج اسطى شبكات وليس حامل شهاده
وهذا ما نتمناه نحن أيضاً أخي الكريم .

بارك الله لك وبارك فيك مع تمنياتي لك بالتوفيق .

pepsi_labeb

عضوية الشرف
أخي شرارة والله إنت زي العسل.

بارك الله فيك ورزقك من حيث لاتحتسب

ورحم الله والديك وأسكنهما فسيح جناته إن شاء الله تعالي

وفعلا أخي وجهة نظرك صحيحة وأحترمها في كثير النواحي التي ذكرتها في موضوعك

أنا عن نفسي مهما علمت أو اكتسبت من خبرة لا أعتبر نفسي أفضل من أحد أو أكثر علما

لأن كل شخص ( عاقل يريد أن يستفيد ) كلما بحث وجد أكثر فلا نهاية للعلم إلا ماشاء ربي

إمضي في دورتك حبيب قلبي أعانك الله ورزقك بكل حرف مليون حسنة

أسأل الله تعالي لك خلاص النية وحسن الثواب

وبالنسبة للأعضاء (اياهم) فقط تجاهلهم مالكش دعوة حتي لاتصاب بصداع مزمن :D

موفق بإذن الله.

sharara

عضوية الشرف
AB DSL
الاسمري
pepsi_labeb

شكرا لكم

mansora_net

عضو مميز
أخي شرارة بارك الله فيك ورحم والديك

mohamedzebak

عضوية الشرف
الغالي شرارة
انا كالمعتاد غلباوي البوابة
هاقعد في الركن البعيد الهاديء و اعمل اني مش فاهم حاجة
ولما اتزنق هاسأل بس طول ما أنا ساكت اعرف اني باتعلم و اذاكر في صمت
علشان الحسد عايز انجح و أجيب مجموع يدخلني البوابة
هههههههههههههههههههههههههههه

ابوشيماء

عضو مشارك
......
نريد الانظمام معكم بالاستماع والاصغاء ....كلماتكم لها صوت ...بارك الله بكم وهذا عهدنا بكم ....
تحياتي

SLIM SHADY

عضوية الشرف
و رحمة الله و بركاته
رحم الله والديك أخي شرارة و أسكنهم فسيح جناته بإذن الله
اللهم اغفر لأخينا شرارة و اغفر لوالديه و ارحمهما انك عفو تحب العفو فاعفوا عنا يا كريم
بارك الله فيك أخي شرارة و رزقك من حيث لا تحتسب
أمض اخي فنحن معك ان شا الله
و بإنتظار القادم و الجديد منك يا غالي

تحياتي

sharara

عضوية الشرف
اخي mansora_net
امين امين امين

mohamedzebak
المهم اننا نجيب مجموع يدخلنا نصلي الفجر في المسجد

أبو شيماء
جزاك الله خيرا

SLIM SHADY
يا اهلا في الغالي

بصراحه يا جماعه يوسف واحشني جدا ما تعرفوش هو فين

بالمناسبه الدرس الجديد يوم الخميس ان شاء الله وهو بعنوان : قبل ما نشمر ايدينا

abo_jorry

عضو جديد
شكرا جزيلاً الى الاستاذ الفاضل sharara وانا اغتبر نفسي منذ الأن طالبا تحت اشرافك.
وبإنتظار شرحك

real_pal

real_pal

الوسـام الذهبي
بارك الله فيك اخي العزيز sharara

واقترح ان تكون الدروس في موضوع لوحدة
والاسءلة والاستفسارات في موضوع اخر يوضع لنكة في الدرس

وبعد الانتهاء من الدرس ومناقشة الاستفسارات ... يتم صياغت الاستفسارات ودمجها مع الدرس

وبذلك يتحقق اقصى فائدة للجميع بعيدا عن الاسئلة والمناقشات التي لا تمت للموضوع بعلاقة

مع فائق الاحترام والتقدير ..... واسال الله الرحمة والمغفرة لجميع اموات المسلمين

الحالة
موضوع مغلق

أعلى