الحالة
موضوع مغلق

احمد عبدالباقى

عضـو
الإعجابات
146
'',
الحمد لله والصلاه والسلام على خاتم الانبياء والمرسلين

وجدت مثل هذا الموضوع فى احد النتديات ولكنى لم اقرأه ولكنى فى الاونه الاخير وجدت بعض الحوارات والنقاشات حول نقل الموضوعات فتذكرت رأس الموضوع . فكتبته لعل الله يوفقنى الى ما يرضيه.
هل كلمه منقول تقلل من قدر الكاتب ؟؟؟
بصراحه اه ههههههههههه
لا طبعا ليه؟
هقوللكم حاجه ..... انا لما اكتب تحت الموضوع منقول ايه اللى حصل
1) حفظت حق كاتب الموضوع .
2) برأت نفسى من اى تهمه ممكن حد يلقيها على .
3) لو كان الموضوع بتاعى برنامج مثلا فأنا بعيد لو البرنامج مش اشتغل زى ما فى الشرح ليه علشان انا كاتب تحتيه منقول . ولو جربته ابقى اكتب تحتيه انك جربته .
4) لما تجى تكتب بحث لدكتور فى الجامعه شوف بقوللكم دكتور فى الجامعه تلاقى الدكتور يقولك اكتب مراجعك فى اخر البحث ايه للامانه العلميه علشان مش انت اللى اكتشفت ده انته اللى بحثت .
موقف :
الحمدلله وفقنى الله الى كليه الهندسه فدخل علينا دكتور وطلب بحث وقال اللى مش هيكتب المراجع هلغله بحثه او انه مش هيستلمه علشان هو مش امين معندهوش امانه علميه .
5) ويوم ما يكرمك الله وتعمل موضوع مش يجى حد يأخذه منك وينسبه لنفسه أترضاه لنفسك كذلك الناس لا يرضونه لانفسهم .

الحاجه الثانيه :
ما الضرر العائد على فى ان اكتب ان الموضوع منقول .؟؟
عاوز الصراحه الاعضاء هيقوله ان الشرح والكلام ده مش بتاعه ده منقول وكذلك الحال بالنسبه للمشرفين والناس مش هتعتقد اننى عبقرى .
يا اخى هو العبقريه بالخداع ولو نقلت الموضوع ومش كتبت تحته منقول والاعضاء قالوا عليك انك عبقرى بقيت انت عبقرى خلاص تبقى مليان على الفاضى وكلام مش فعل .

اخوانى اكتبوا لله اكتبوا للافاده اكتبوا للاخلاق اكتبوا للامانه اكتبوا للاصلاح اكتبوا للفلاح فكل شئ فان الا وجه الله فجعل عملك لله يدم عملك

واختم بالحمد والشكر لله الذى وفقنى لهذا

Double Up

عضوية الشرف
الإعجابات
1,818
كلامك عين العقل اخي بارك الله فيك

نتمنى القضاء على هذه العادة السيئة في المنتديات العربية

والحمد لله بدأنا فعلا لا قولا بتطبيق نظام صارم على المواضيع المنقولة والتي تنهتك حقوق اصحابها الأصليين مع الأسف في بعض الأحيان

والنقل أولا وأخيرا ليس محرما لكن حفظ الحقوق شيء اساسي فمن غشنا فلبس منا

شكرا لك

العمود السابح

عضو جديد
الإعجابات
0
هي لا تقلل ،،

لكن الأغكثار منا يقلل

الواضيع المنقول تختلف عن بعضها

Dr Dana

عضوية الشرف
الإعجابات
382

شكرا جزيلا
وجزاك الله كل خير على هذا الموضوع
وجميع المشرفين هنا والادارة يعملون على انهاء
ظاهرة االنقل وحفظ الحقوق لاصحابها
دمت لنا بخير

New star

Administrator
طاقم الإدارة
الإعجابات
9,468

حياك الله اخي الحبيب أحمد​

كلمة منقول لا تقلل من قدر الناقل ابداً ... و عندما اجد شخص كتب ان الموضوع منقول
احس بانه شخص طيب و امين و يستحق الاحترام و الرد على مشاركته و تحيته على نقله الامين
و تشجيعه ليكتب بقلمة ايضاً فلم نخلق جميعاً محترفين من اول موضوع لابد من المحاوله​

فمن ينقل موضوع وجد به فائده فالبتأكيد سيكون هذا
في ميزان عمله ان شاء الله طالما نيته الافاده و خاصة اذا كان قد جرب الموضوع و استفاد منه
و رأي ان فيما نقل فائده للآخرين
لكن وللاسف البعض ينقل دون ذكر صاحب الموضوع او حتى ذكر انه منقول
و في الغالب يكون نقله من دون علم ودون تجربه و هنا تكمن مساوئ النقل

وفقكم الله​

Ahmed-Under

عضوية الشرف
الإعجابات
10,546
اقتباس من: New Star

حياك الله اخي الحبيب أحمد​

كلمة منقول لا تقلل من قدر الناقل ابداً ... و عندما اجد شخص كتب ان الموضوع منقول
احس بانه شخص طيب و امين و يستحق الاحترام و الرد على مشاركته و تحيته على نقله الامين
و تشجيعه ليكتب بقلمة ايضاً فلم نخلق جميعاً محترفين من اول موضوع لابد من المحاوله​

فمن ينقل موضوع وجد به فائده فالبتأكيد سيكون هذا
في ميزان عمله ان شاء الله طالما نيته الافاده و خاصة اذا كان قد جرب الموضوع و استفاد منه
و رأي ان فيما نقل فائده للآخرين
لكن وللاسف البعض ينقل دون ذكر صاحب الموضوع او حتى ذكر انه منقول
و في الغالب يكون نقله من دون علم ودون تجربه و هنا تكمن مساوئ النقل

وفقكم الله​
انا بقول كده برده وان شاء الله ان نقلت موضوع اكتب عليه منقول بس لو انا واخد الفكره بمعنى ان كل الرفع اللى فى الموضوع منى انا من صور او برنامج او شرح وكتابه بس انا مستوحى الفكره منه اكتب ولا لالا

New star

Administrator
طاقم الإدارة
الإعجابات
9,468
اقتباس من: Ahmed-Under
انا بقول كده برده وان شاء الله ان نقلت موضوع اكتب عليه منقول بس لو انا واخد الفكره بمعنى ان كل الرفع اللى فى الموضوع منى انا من صور او برنامج او شرح وكتابه بس انا مستوحى الفكره منه اكتب ولا لالا
اخي الحبيب عندما تنثل شي استوحيت منه معلومات لم تكن لديك او عرفتها للتو ولم تختبرها لفتره من الوقت يمكن بهذه الحاله للامانه اكثر بالعمل ... ان تقول الموضوع منقول بتصرف
حتى تخلي مسؤوليتك امام الجميع و امام الله

وفقك الله

الحالة
موضوع مغلق

أعلى