الحالة
موضوع مغلق

walaa

عضو ذهبي
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أخوانـي الأعزاء ، أنا عندي جهازي سرعته معقوله 2800 وميموري حوالي 1400 ، وكارت شاشة 256 وبرغم كل دا إلا عندي حاجه معقداني في الفيستا ، لما أفتح قائمة ستارت وعلى بروجرام يفتح بروجرام بسرعة ولكن عندما أقوم بفتح أي مجلد داخل البروجرام بطيء جدا جدا ، ما أدري ايه السبب ، الله يخليكم حد عنده حل لتسريع تصفح البرامج من داخل ستارت + بروجرام.

وجزاكم الله خير الجزاء

egyzero

الوسـام الذهبي
انا لسة مسعملتش الفيستا اساسا ...بس انشاء الله تلاقى الحل هنا فى المنتدى ....

walaa

عضو ذهبي
بارك الله فيك أخي الكريم على الرد ، وننتظر الرد من مستخدمي الفيستا وجزاك الله خير

soxino

عضو ذهبي
اخى الكريم
استخدم الفيستا و لم اصادف تلك المشكلة و ليس لدى تفسير
فمن واقع تجربتى بة ان فتح اى submenu, my computer, explorer فهو يتميز عن الاكس بى بالسرعة الرهيبة
رجاء مراخعة توافق الهردوير مع نظام الفيستا و ان كان عدم تسطيب هذا فى بادئ الأمر عندى لم يؤثر فى عمل الفيستا

هل قمت بعمل اى تغييرات فى النظام نفسة سواء customization, personalization orconfiguration of control panel

اى شئ غريب قد افيدك منة

walaa

عضو ذهبي
والله يا أخي الكريم ما عملت فيه أي شيء ، عندما أضغط على ستارت وبروجرام يفتح بسرعة ولكن عند تحديد أي برنامج لينسدل منه ملف التشغيل أجده بطيء جدا في فتح ليظهر ملف التشغيل داخله ، ولا أعلم سبب البطء هذا ، وجزاك الله خير الجزاء.

walaa

عضو ذهبي
أخي الكريم على فكره أنا الفيستا سريع عندي ولكن هي المشكله في هذه النقطة فقط ، وكنت أحب ولو أي حد صادفه المشكلة وقام بحلها. وجزاك الله خير على سرعة الرد.

walaa

عضو ذهبي
على فكره أحد الأخوة الكرام نصحني بطريقه لتسريع سرعة الفيستا أكثر ، وهي من سطح المكتب واختار Personalize ثم windows Color and Appearnce ، ثم Open classic appearnace propeties for more color option ثم اختار Effects وألغي التحديد الأول وهو Use the following method to edgest of screen fonts وبالفعل جربتها وجدت فيه سرعة بعض الشيء في فتح القوائم وفتح ماي كمبيوتر. ولكن هي دي المشكله التي لم أجد لها حل. جرب هذه الطريقة وستجد فرق في السرعة. وشكرا

soxino

عضو ذهبي
اخى الكريم
ما هو البرنامج الذى تسبب فى البطء و هل هو متوافق مع نوافذ الفيستا
شكرا على النصيحة فهى جد مفيدة و خصوصا لمن يمتلك رام قليل فى الفستا اقل من واحد جيجا

walaa

عضو ذهبي
أخي الكريم على فكره أنا عملت حاجه تانيه مش عارف بعدها وجدت السرعة اتغيرت بالكامل في فتح القوائم والانسدال كليك يمين على شريط المهام اللي تحت وبعدين بروبرتز وبعدين ستارت مينيو وبعدين لغيت التحديدين اللي تحت وبعدين عملت أوكي
وجدت الجهاز سريع جدا في القوائم وفتحها وانسدالها زي ما قلتلك ، حبيت بس أشكرك على ردود وجزاك الله خير الجزاء.

الحالة
موضوع مغلق

أعلى