الحالة
موضوع مغلق

نت@نت

عضـو
الإعجابات
3
برنامج الأفضل بتحميل التورنت
حملت عبره الكثير adsl
speedtouch
عبر البورت 6881
لكن منذ اسبوع تغير
ولم يعد يحمل والوجه على طول أحمر بجانب ملف التحميل
بحثت عن شروح في مواقع عربية وانجليزية
منها ينصح بتغير البورت 49151 الى 49552
واعمل كذلك بالمودم
واصبر 48 ساعة
ولا شيء
أحد جرب طريقة ناجحة تجعله يعمل
او ان السبب اصحاب البرنامج وطلباتهم بالتبرع للبرنامج؟؟؟
ما الحل؟؟؟؟؟
وفقكم الله​

I-HSSAN

عضوية الشرف
الإعجابات
1,339
والله اتمنى ان يكون كما قلت انهم غيرو البورت
لأن وسيلة اتصالي لا تسمح بهذا البورت
جاري التجربة

medhunter

مشرف سابق
الإعجابات
13
جرب ان تنزل وندوز تاني

انسف حمامك القديم

eng. abdullah

عضو جديد
الإعجابات
0
you firewall
تأكد من الدار الناري ومن خيارات الحماية بجهازك ودائما استثني منها برامج التحميل (التورنت)

mash2005

عضـو
الإعجابات
0
'',

أخي الكريم لازم تقولي الأول أنت السرعة دي على طول من أول ما أستخدمته ولا من فترة قصيرة
لو كان بيحمل معاك كويس وبعدين عمل العلامة الحمرة !! ممكن ده يكون له كذا تفسير :
الأول : إن ممكن يكون نسبة الأب لود بتاعتك اتجاوزت الحد الأدني مقارنةً بالدون لود >>> يعني أقصد إن شرط لهذا البرنامج الخطير ده أنهم بيعملو حاجة غلسة ( وطبعاً لو عرفتها مش هتقول بعد كده غلسة علشان ده من حقهم ) إنهم بيعملو كده علشان يضمنوا إن اللي عاوز حاجة مش هيحمل ويجري ده لازم يحمل ويرفع لغيره علشان يحمل , يعني مثلاً ممكن تكون أنت حملت في الفترة السابقة 10 جيجا , ورفعت 1 جيجا فتكون النسبة قليلة فيقطعوا عليك الخدمة بتاعة التنزيل , وعلشان تعرف الكلام ده >>> أذهب ل Help وبعدين أختار Make adonation هيظهر لك الدون لود والأب لود وعدد ساعات التحميل .
الثاني : ممكن يكون الملف اللي أنت بتحمله كل الناس حملته وخلصت وقطعوا عليك التحميل .
أأرجو أن أكون قد وفقت في حل مشكلتك .

Jacky

طبيب بشري
الإعجابات
7
بالفعل عانيت من نفس المشكلة لكن كوني مستخدم جديد لهذا البرنامج ظننت انه لا اعرف كيف استخدمه.
انتظر الحل و اضم صوتي الى صوتك اخي الكريم

holland

عضو محترف
الإعجابات
0
أخي مشكلتك واضحة و المعروفة ب Nat Error
أولا البورت 6881 موضوع في الائحة السوداء عند أغلب المواقع
الحل سهل و انت كتبته بنفسك :
أولا يجب أن تغيير البورت الي أي بورت تحب يفضل بين 49000 و 65000
أهم شيئ أن تفتح البورت المختار لنفرض 56666 في الجدار الناري تبع جهازك و في المودم و كمان في الراوتر إدا كنت متصل عبر الراوتر
ثاني شيئ و هو مهم كدلك تأكد أن الجافا في جهازك مسموح لها بالدخول للنت من طرف جدارك الناري لان أزيروس تعمل بالجافا
جرب وإدا إحتجت مساعدة أنا في الخدمة

holland

عضو محترف
الإعجابات
0
-بخصوص أنتظار 48 ساعة فمصدرها أصحاب الموقع الذي تحمل منه
كما أشار الأخ mash2005 كل المواقع اليوم تعمل بمبدأ خد و إعطي أي انه لازم غيرك يستفيد حتى تستفيد أنت و المسالة معروفة ب Ratio و هو معدل الأستقبال و الأرسال و الدي يجب أن يكون 1 أو أكثر لتتمتع بكل أمتازات الموقع.
-أنت مطلوب منك أنتظار 48 ساعة غالبا لان الراتسيو ratio تبعك أقل من 0.5 أي أنك حملت ضعف ما أعطيت.
-أنا شخصيا أغير البورت كل فترة زمنية و أحصل دائما على أعلى سرعة يتيحها لي إتصالي أقولك السرعة و تقل لي ماشاء الله:
لا تقل لأحد سرعة الأزيروس تصل الى 900 KB/S أي تقريبا واحد MB لا تندهش فالإتصال عندي 20 MB .
- مشكل السرعة لا علاقة له بالتبرع لانه أختياري و ليس أجباري في كل مرة يطلب منك التبرع ضع الخيار الثاني : أريد أن اجرب البرنامج كمان وخلاص
-أتمنى أن اكون قد أفدتك -

الحالة
موضوع مغلق

أعلى