Ahmed_Algaml

عضو مشارك

انا قدمت جيش شهر واحد اللي فات وخلصت الكشف الطبي واخدت ئق بس بعد كدة حصلت ظروف صعبة اضطرتني ان مكملش اي حاجة بعد الكشف الطبي, هل انا كده متخلف ام هارب؟ .... انا قرأت في المنتدي كتير وعلي القانون القديم المفروض متخلف بس مش عارف هل القانون ده اتعدل . ياريت لو حد يقدر يفيدني ياجماعة. شكرا مقدما.

Hany Adel

Hany Adel

محامى ومستشار قانوني
ما دمت لم توزع او تسمع سلاح .. فانت لم تكمل الاجراءات .. وحسب معلوماتنا متخلف .. ولكن الافضل لك الاستعلام من خلال قريب لك في مكتب التجنيد في القسم او منطقه التجنيد .. لان كل حالة تختلف .. ولكن عموما ما دمت لم تستخرج كارنيه .. فتعتبر متخلف .. محاكمة وغرامه بعد 30 .. ماااااا لم يتغير القانون

Mostafapts

عضو مشارك
متخلف عن التجنيد والقانون لم يتغير . انا لسه مخلص اجراءات التخلف من 3 شهور وهتدفع غرامه بس

SKYCOLOURS

عضو مشارك
خلصت عند سن 30 ولا كام
ودفعت كام

asmaa amer

asmaa amer

عضو مشارك
أخويا راح لمنطقة التجنيد 2011 دفعة شهر يناير وصل لغاية الكشف الطبي وخد لائق ولم يذهب مرة أخري لمنطقة التجنيد حتي تاريخه ولم يسمع سلاحه ولا استلم مهمات ولا استلم كارنيه ولا استلم أي حاجة خالص .... وعمره الان 30 سنة و4 شهور .. افيدوني بالله عليكم

nice.tshir

عضو مشارك
من تجربتي تعتبر متخلف
انا يوم الترحيل في 2009 خدت تاجيل طبي 3 شهور - او تاجيل دورة تجنيدية بحسبب الموظف الفلحوص- وبعدها مرحتش تاني لحد السنادي لما كملت 30

لما رحت دلوقتي عشان انهي موقفي استنيت ورقي شهر عشان كان سافر مصر بما اني قدمت ورقي لكن مكنش فيه حاجة بتقول اني متهرب ومشيت في الاجراءات كلها عادي لحد ما وصلت دلوقتي للنيابة العسكرية عشان احدد جلسة مفيش بس غير خطوة مختلفة اني استنيت شهر
وربنا معاكو

asmaa amer

asmaa amer

عضو مشارك
طيب لو سمحت ممكن حد يرد عليا لو أي شخص يقدر يفدني

nice.tshir

عضو مشارك
بحسب اللي قريته هنا طالما عمل كشف طبي بيتم التبليغ انه متهرب من التجنيد.. هيروح منطقة التجنيد بتاعته ويعمل اجراءات ايقاف تجنيد. هتاخد شهرين يدوروا علي الملف بتاعه في السلاح اللي اتوزع عليه ولما هيلاقوا انه مستلمتش كارنيه (ساعات بيصدروا الكارنيه حتي لو مرحش) ويلاقوه مستلمتش مخله.. فبيبعتوا الملف لمنطقه التجنيد يعملوا الغاء اجراءات تجنيد
وكده كده لو مر علي تاريخ تقديم اوراقه سنتين وشهرين بيتعمل الغاء اجراءات تجنيد تلقائي

asmaa amer

asmaa amer

عضو مشارك
يعني بعد سن ال 30 دا كله

asmaa amer

asmaa amer

عضو مشارك
معلش بس ممكن تفهمني خطوة خطوة ايه ال هيحصل بعد إذنك

nice.tshir

عضو مشارك
مظبوط بعد سن 30
مفيش اي خطوات مختلفة عن بقية الناس. هيروح منطقة التجنيد وهيتابع ورقه في شباك المتخلفين والامور هتمشي مفيش قلق زي ما حصل مع ناس كتير
مفيش حاجة تقلق خالص ان شاء الله

asmaa amer

asmaa amer

عضو مشارك
جضرتك بتقول انك برضه بعد ما خلصت 30 سنة روحت وكملت اجراءات واخدت الشهادة صح ... معلش ايه الحاجات ال اطلبت منك

asmaa amer

asmaa amer

عضو مشارك
وكمان أخويا عمل فيش وبتاع الفيش قاله انك متهرب من الخدمة يعني ايه ؟؟؟ معلش هاتعبك معايا

asmaa amer

asmaa amer

عضو مشارك
بس استلم الفيش من الموظف ومش مكتوب فيه زي ما بيقول الموظف انه متهرب

nice.tshir

عضو مشارك
انا محصلش معايا موضوع الفيش ده لان وضعي كان مختلف بس فيه الحالات دي ممكن تفيدك

انا نفس حالتك واستاذ هاني قالي ان تم اعتباري هارب
صدفه كان ليا صديق في التجنيد سال.. قالوله هو متخلف مش هارب بس مادام عمل كشف طبي بيتم التبليغ انه متهرب من التجنيد.. فالاول حاول تطلع الفيش من العباسيه مش القسم الخاص بيك وهيطلع الفيش مكتوب فيه هارب من التجنيد بس هيطلعوه ليك مادام تميت التلاتين ..
لو مطلعش بتروح التجنيد وبتعمل اجراءات ايقاف تجنيد من هناك هتاخد شهرين يدوروا علي الملف بتاعك في السلاح اللي انت كنت المفروض تتوزع عليه ولما هيلاقوا انك مستلمتش كارنيه (ساعات بيصدروا الكارنيه حتي لو مرحتش) ويلاقوك مستلمتش مخله.. فبيبعتوا الملف لمنطقه التجنيد يعملوا الغاء اجراءات تجنيد وبيتشال هارب من التجنيد في الفيش وتكمل اجراءاتك.. بس عموما العباسيه هتسلمك بكل الاحوال الفيش وهو مكتوب فيه هارب من التجنيد..
نقطه تانيه لو مر علي تاريخ تقديم اوراقك عامين وشهرين كاملين بيتعمل الغاء اجراءات تجنيد تلقائي

http://www.damasgate.com/vb/t/422824/#post3135218

استاذ حماده جمال , حضرتك كده متخلف عن مرحلة التجنيد و إن شاء الله بمجرد وصولك لسن الامتناع ( 30 عام ) تقدر تقدم على محاكمه و إن شاء الله مفيش حبس مجرد غرامه من 3000 إلى 10000 جنيه , وبالنسبه للفيش انا كنت نفس الحاله بتاعتك و طلعلى بردو جندى هارب و ولما خلصت المحاكمه اخدت شهادة الجيش و رحت المديريه و قلتلهم عايز اشيل جندى هارب , لاقيت إنى بمجرد ما قدمت على إجراءات المحاكمه و اتعملى حاجه اسمها إلغاء إجراءات تجنيد أتشالت جندى هارب من على الكمبيوتر تلقائياً . وزى ما قلتلك لا تقلق انا كنت نفس حالتك والحمد لله لسه واخد الشهاده من اربع شهور . وربنا يفك كرب الجميع
استاذ حماده جمال , انا كانت حالتى إنى قدمت للتجنيد و حضرت الكشف الطبى و اتحولت لحلمية الزيتون لجنه طبيه عليا و كان معايا نموذج 110 و فى حلمية الزيتون اخدت لائق , ولظروف خاصه ما رحتش يوم الترحيل وما اخدتش كارنيه ولا سمعت سلاح , ولما كملت 30 سنه قدمت على محاكمه وانا بقدم على محاكمه لازم اطلع فيش جنائى والقسم رفض يدينى الفيش و رحت استلمته من المديريه عشان كان مكتوب فيه جندى هارب من أداء الخدمه العسكريه , انا نفس حالتك بالظبط و بفضل الله خلصت المحاكمه و أخدت الشهاده و كان اتحكم عليا ب 4000 جنيه والحمد لله الامور عدت بسلام وماتقلقش ربنا كريم وإن شاء الله حايفك كربك و كرب الجميع .
حالتك نفس حالتي و حالة saladino يا اخ حمادة و موضوع الفيش المكتوب فيه جندي هارب حصلت كتير مع ناس كتير متخلفة عن التجنيد ومش بتاثر ف حاجة هم ال يهمهم انك متكونش روحت يوم سماع السلاح ولا طلعلك كارنيه بمعني انك متكونش روحت وحدتك ولو ليوم واحد غير كده انت متخلف و من حقك تخلص حالتك عند الثلاثين وبالنسبة للمحاكمة اسوأ الاحوال هي زيادة الغرامة المعروفة ( 3200 - 3700) ل 4000 او 4200 ومن حقك تتظلم لو الغرامة عالية عليك او تطلب تقسطيها ونصيحتي ليك متاخدش معاك محامي عشان ميعليش عليك الغرامة و اتكلم مع القاضي بصراحة ولو عندك ظرف جدي لتخلفك قوله وهو حيراعي الحالة وربنا يوفقك يا نجم :)
http://www.damasgate.com/vb/t/355241/

asmaa amer

asmaa amer

عضو مشارك
شكرا لحضرتك.

nice.tshir

عضو مشارك
مع ملاحظة ان المواضيع دي عمرها 3 سنين تقريبا يعني الحد الادنى للغرامات دلوقتي 8 الاف مش 3 ما عدا مواليد ما قبل 1984 اللي بيدفعوا 5 الاف

nice.tshir

عضو مشارك
العفو على ايه

asmaa amer

asmaa amer

عضو مشارك
معلش بس سؤال أخير هل القوانين اتغيرت ولا زي ما هي

nice.tshir

عضو مشارك
لحد دلوقتي مفيش اي تغير الحاجة الوحيدة اللي جدت وتعتبر ثانوية هو موضوع النيابة العسكرية واللي ظهرت في الشهر ده

أعلى