قرصان باشا

عضو فعال
الإعجابات
13
لو سمحتم ازاى اشتكى من سوء معاملة المجندين
بنتشتم فى الطابور بالاب والام وبيسبوا بالدين كمان والناس بتنضرب بلخراطيم والعصى و........ألخ

ياعنى احنا رايحين نقضى خدمة لمدة سنتين ودخلنا سلاح الداخليه ايه ذنب ابويا وامى ياخدوا شتايم من شاويش مش معاه ابتدائية

والله العظيم بيتسب لينا بالدين وشتايم كتير وفيه مجندين معايا انضربوا بالقلم والشلاليط وبالخراطيم والعصا والزحف و..........الخ من كل وسائل الذل والاهانه
هل كده انا هاخدم بلدى وقت اما تطلبنى فى الشارع؟!
ياريت حد يفيدنا نقدم شكوى ازاى للوزارة لو هيا مش عارفه ايه اللى بيحصلنا جوه المعسكرات ؟!
وازاى اصعد الامر بحيث ان ماحديش يستغله ويتاجر بينا من اجل مصالحه
ازاى نطالب اننا نتعامل كمجندين نحمى الوطن ونتعامل بأنسانية مش مجرمين

ياريت يامستشارين تقولوا لينا اعمل ايه ؟ مع العلم اننا اشتكينا مره للظابط وجاب حقنا من توبيخه للشاويش لكن مااستمرش الوضع ساعتين شوفنا بعدها اسود ايام ومازالت مستمره من الشاويشية وامناء الشرطه
ومنقدرش نهرب من التجنيد لاننا محتاجين الشهاده فى الوظيفة والسفر وكل مناحى الحياه

قرصان باشا

عضو فعال
الإعجابات
13
يبدو انى هاحذف الموضوع افضل
نتمنى اى حد يفهم فى القانون يقولنا ايه الجهة الرسمية اللى هاتجيبلنا حقنا

new_yasser

new_yasser

عضو مميز
الإعجابات
3
المتبع فى هذا هو التسلسل القيادى .....بمعنى أن تشتكى لمن هو أعلى من هذا الضابط رتبة ..... لكن انصحك أن تتحمل هذه الأيام الصعبة حتى تترحل لقوتك الاساسية وهناك ستقل هذه المعاملات السيئة

Mr.HaZeM

Mr.HaZeM

مشرف منتدى الفضائيات والستلايت
الإعجابات
1,200
بص يغالى عايز نصيحه الى تفيدك .. اعمل نفسك عبيط .. انا قضيت الجيش بتاعى وكنت على الحدود الليبيه

لاكان فيه مياه ولا شبكه هواتف ولا غيرة .. مكنتش بستحمل كلمه تتقالى وكنت بناحى ولدرجه انى كنت هتسجن كذا مرة وضربت شاويش .. لكن لما جيت خلصت قلت ياريت عديت ايامى وخلاص لكن ربك ستر .. وفكك من التسلسل القيادى دى .. فى الاخر هما اقرب ناس ليكم
وهيعاملوك بالميرة وهتتنفخ .. ا
بص فكرها فى كدا طالما مشتمكش بذاتك .. كبر ... ومتشغلش دماغك بحد
محبش اقولهالك .. وابقا زعلان بس عدى ايامك يبقى شخصيه حقيرة قدامك نفسك تضربها لكن اضحك فى وشه .. جامله المهم صاحبهم ياسيدى .. ان كانلك حاجه عند الكلب قله ياسيدى لحد مايامك تعدى ..

وابعد فكرة الهرب دى من دماغك والا هتفضل عايش حياتك كلها ضياع

كلام كتير يتقال .. بس المفيد ربنا يعدى ايامك

قرصان باشا

عضو فعال
الإعجابات
13
:265::sterb116: :265:

للاسف مابعرفش اسكت شكلى هاقضيها سجن ربنا يستر

أعلى