اسماعيل29

عضو جديد
الإعجابات
0

احببت ان اقدم لجميع الاخوه الذين لظروف قهريه لم يستطيعو اكمال تجنيدهم فى الجيش سواء لظروف عائليه او قهريه داخل الوحده نفسها انا كنت مجند فى الجيش عام 2013 ولم اكمل تجنيدى للنهايه لظروف غير طبيعيه من مرض كنت اعانى منه وانا فى وحدتى وكنت لا استطيع ان امشى على قدمى وكنت دائما اطلب منهم العرض على الكشف الطبى ويرفضون ويتعاملون معى بمنتهى الاحتقار رغم انى مؤهل عالى نزلت اجازه ولن استطيع العوده حاولت ولن استطيع وبعد ذلك انتابنى الخوف من الرجوع
علما ان خدمتى كانت فى السلوم وكان سلاحى مشاه

المهم انا لى تجارب فعليه معا القسم التابع له وايضا معا السجل المدنى

فى البدايه ذهبت بنفسى لعمل تجديد للبطاقه الخاصه بى ومعيا المؤهل الخاص بى والحمد لله حصلت عليها بعد اسبوعين ولن يوجد اى مشاكل

بعدها ذهب لعمل فيش جنائى فى القسم الخاص بى موجه لاحد الشركات الخاصه وعندما ذهبت للاستلام جاء معى اخى وقالو له ان الفيش عليه موقف امنى ولا نعرف السب وحاول اخى ان يعرف قاله له ان مديرية الامن امتنعة عن تعريفنا السبب وفقط اعلمتنا ان فيش هذا الشخص ممنوع ان يخرج من مديرية الامن

هذه تجربتى الفعليه خلال الايام السابقه واحببت ان اشاركها للجميع

وربنا يفك كرب كل شخص تعرض للظلم

manbar

عضـو
الإعجابات
1
المشكلة انه من لابد من عمل فيش موجه للجيش قبل التقدم للمحاكمة بعد بلوغ 36 سنة ..فكيف سنعمله

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
505
شكرا لك يا غالى .........

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
505
وعند الثلاثين
أو الست وثلاثون لا بد لهم
أن يسلموك الفيش الجنائى ...

ولكن

اسأل عن سبب الامتناع
عن طريق أخوك ......
أو عن طريق معرفة ....

اسماعيل29

عضو جديد
الإعجابات
0
العفو سيادة المستشار هوا من الواضح ان السبب انى لسه لم اصل لسن الامتناع 30 عام ولذالك الفيش ممنوع ان يخرج لى كما قلت حضرتك وسوف اتااكد من هذه المعلومه ان شاء الله وهوا عندما ذهب اخى اول مره فى اليوم الذى كان يجب ان استلم الفيش سلم الموظف اخى صورتى الشخصيه وقال له انا لا اعلم ما السبب ومديرية الامن امتنعت حتى عن ابلغنا سبب عدم ارسال الفيش وقاله ممكن تكون الباصمه غلط او اتسجن قبل كده المهم عليها موقف امنى فى المديريه وممنع الاطلاع عليها والغريب انه قبل ما اعمل فيش كنت بعمل فيش بيظهر تانى يوم والحمد لله مفيش اى حاجه عليه وانا عمرى ما دخلت فى مشكله هوا بس بعد الظروف الحدثة بسبب التجنيد وبعد سنتين حاولت اعمل الفيش ولكن كما قلت لحضرتك كان هذا رد موظف القسم وربنا يفك قرب اى شخص يعانى بسبب هذه المشكله

أعلى