الفانتوم23

عضو مشارك
الإعجابات
0
دلؤقت انا جامعة ازهر وكملت 31 سنة وكان بيتم تاجيل تجنيدي لغاية سن ال 28 او 29 عشان الدراسة وتم ايقاف قيدي عشان التجنيد ولاكني لم اذهب بسبب ظروف عائلية
انا حاليا عايز اسوي موقفي بس خايف من الكلام الكتير اللي اتقال بتاع السنة حبس هل فية اي طريقة نعرف ان كان الفترة دي بيتم تطبيق الغرامة فقط ولا ممكن اتحبس

حاجة تانية انا مش معايا شهادة ال 6 جند بس معايا صورة البطاقة الورقية القديمة هل الصورة دي تغني عن شهادة ال 6 جند
استفسار تاني
لما اعمل الفيش والتشبية بتاع الفيش هايسالني اسم الجهه اللي هاقدم ليها الفيش فانا خايف اقلة ادارة التجنيد هل لو قلتلة ادارة التجنيد يمسكني وهل التخلف عن التجنيد بيظهر في الفيش
حاجة كمان انا البطاقة القومي القديمة كان مكتوب فيها طالب ولسة سارية بس من سنة عملت تغيير للمهنة هل اقدم بطاقة الطالب ولا البطاقة الجديدة وهل يظهر عندهم اني مغير مهنة في البطاقة

ارجوكم يا جماعة اللي يعرف حاجة ومتاكد منها يجاوبني عشان انا خلال اليومين الجايين ان شاء الله هاقدم وخايف جدا

SKYCOLOURS

عضو مشارك
الإعجابات
2
لحد الوفتي غرامة بس انت روح التجنيد وامشي في ورق المتخلف عن التجنيد
المهم او روحت وخلصت ابقي اكتب حصل معاك اية

Walidn

عضو جديد
الإعجابات
1
أنا أتميت المحاكمة بتعتى من 3 شهور يعنى بعد صدور القانون الجديد وكنا حوالى 300 واحد ومفيش ولا واحد خد سجن . تقدر تطلع الفيش بتاك عادى وتقولة عاوزة للتجنيد مفيش مشكلة . هوما ملهومش دعوة انت عاوزة لية . كان معاى ناس كتير من الازهر ومحدش حصلة اى شئ . لا تخف مفيش حبس . اهم حاجة تكون عارف الرقم الثلاثى بتاعك ومعاك ورقة من الجامعة بايقاف القيد . لانك حتجها .

أعلى