سامى ابوسريع

سامى ابوسريع

الوسـام الماسـي
اخوتى الاعزاء
ممكن شخص يدلنى على برنامج او اى شيئ يكون سهل
يعنى لمبتدأ لا يعلم اى شيئ عن الانجليزية لتعليمها
لا اريد شرح يحتاج لشرح مثله او لقاموس يترجم لى ماذا يقصد
اريد شيئ سهل وأعنى بالسهل ان يكون تعليم مفهوم ولا اعنى الا اتعب فى التعلم
عاوز حاجة اشاهدها فاستمتع بها وافهم فاطبق مباشرا
وجزاكم الله خيرا

احمد رضا احمد

الوسـام الماسـي
للأسف مو بعرف:5998:

أبو عبد الرحمن

عضو فعال
بارك الله فيك اخى
واتمنى تكون جربته لانى مش عاوز احمل على الفاضى
شوف أخى الحبيب بصفتى فى بلد لغات العالم كلها بتكون عندنا luxor
لا بد و أن يكون لديك تفاعل مباشر مع (مدرس _ صديق _ زبائن فى الشوارع تقول hello ويرد عليك ,,, وهكذا
وهذا أول درجة من درجات نجاحك الاحتكاك الشبة دائم , زى الكليات بييجى الواحد ومش فاهم حاجة خالص
ولما يتم تدريبة وتعليمة على أيدى من لهم خبرة وليسوا من اصحاب الشهادات ويعلموة ويفهموة (عملى )وبعد كدة ,,,,,,,,,ربنا يسلم
وثانى شىء هو حفظ يعض الكلمات الاساسية كل يوم ((وما تضغطش على نفسك حتى لا تمل أو تصل لدرجة الكراهيه للتعليم))
وستجد معظم الكلمات وتحفظها وتكررها من / فيديو _ كتاب _ مجلة _ حتى لو كتيب صغير
وللحق الكورسات بالبوابة فيها ما تشاء وما تشتهى الأنفس
و أنا أفضل طريقة (( كتاب ومعة ملفات صوتية ) لتتحدث وتقرأ معا
و تحت أمرك لو عندك كورس معين فى اللغات كلها / ما عدا اللغة الصينية بأدور عليها ليا 3 سنين

حاجة أخيرة : لو عايز تتعلم اللغة الانجليزية بطلاقة و باللكنة الصحيحة ( اللغة الراقية الانجليزية ) كالانجليز
تحميل كورس 5 مستويات في اللغة الانجليزية Oxford New English File علي رابط مباشر
وإذا كنت عايز تتعلم باللكنة الامريكية زى الامريكان
كورس تعليم النطق حسب الطريقة الأمريكية AmericanAccent Pronunciation DVD Course

سامى ابوسريع

سامى ابوسريع

الوسـام الماسـي
لا بد و أن يكون لديك تفاعل مباشر مع (مدرس _ صديق _ زبائن فى الشوارع تقول hello ويرد عليك ,,, وهكذا
وهذا أول درجة من درجات نجاحك الاحتكاك الشبة دائم , زى الكليات بييجى الواحد ومش فاهم حاجة خالص
ولما يتم تدريبة وتعليمة (عملى ) ,,,,,,,,,ربنا يسلم
وثانى شىء هو حفظ يعض الكلمات الاساسية كل يوم ((وما تضغطش على نفسك حتى لا تمل أو تصل لدرجة الكراهيه للتعليم))
و تحت أمرك لو عندك كورس معين فى اللغات كلها / ما عدا اللغة الصينية بأدور عليها ليا 3 سنين

حاجة أخيرة : لو عايز تتعلم اللغة الانجليزية بطلاقة و باللكنة الصحيحة ( اللغة الراقية الانجليزية ) كالانجليز
بالنسبة لهذا الكورس اخى انت جربته فعليا ؟
http://www.damasgate.com/vb/t/308339/

وجزك الله خيرا حبيبى

أبو عبد الرحمن

عضو فعال
بالنسبة لهذا الكورس اخى انت جربته فعليا ؟
http://www.damasgate.com/vb/t/308339/

وجزك الله خيرا حبيبى
أخى الحبيب للأسف , وللأمانة لم أجربها
ولكنها تعد من أرقى كورسات و قواميس العالم كونها شركة عريقة و أيضا نصيحة ( أى شىء فية تعليم انجليزى دور على إسم أكسفورد
أصدقائى المرشدين يستخدمونة و يتعلمون المزيد والمزيد من هذة الشركة

ولحضرتك الحرية المطلقة , ولا أريدك أن تحتار فى أول الطريق
توكل على الله وتعلم من أى كورس ترتاح لة نفسيا , لو أحسست أن الكورس كبير جدا عليك

saaaaaam

saaaaaam

الوسـام الماسـي

أخي في الله خذها نصيحة من أخ لك

مع احترامي للجميع ككل

لا اقراص ولا دروس تنفع ولا حتى دورات وانما الممارسة الفعلية هذه لب الموضوع

دورة خارجية هي الحل

سامى ابوسريع

سامى ابوسريع

الوسـام الماسـي
أخى الحبيب للأسف , وللأمانة لم أجربها
ولكنها تعد من أرقى كورسات و قواميس العالم كونها شركة عريقة و أيضا نصيحة ( أى شىء فية تعليم انجليزى دور على إسم أكسفورد
أصدقائى المرشدين يستخدمونة و يتعلمون المزيد والمزيد من هذة الشركة

ولحضرتك الحرية المطلقة , ولا أريدك أن تحتار فى أول الطريق
توكل على الله وتعلم من أى كورس ترتاح لة نفسيا , لو أحسست أن الكورس كبير جدا عليك

الله يعز اصلك حبيبى
بارك الله فيك

أخي في الله خذها نصيحة من أخ لك

مع احترامي للجميع ككل

لا اقراص ولا دروس تنفع ولا حتى دورات وانما الممارسة الفعلية هذه لب الموضوع

دورة خارجية هي الحل
ونصيحتك على العين والراس اخى طبعا
لكن يا غالى الممارسة تأتى من شيئا تتعلمه بالفعل وإلا ماذا سامارس؟
اكيد سأمارس ما ساتعلمه..صح ولا غلط

saaaaaam

saaaaaam

الوسـام الماسـي
الله يعز اصلك حبيبى
بارك الله فيك

ونصيحتك على العين والراس اخى طبعا
لكن يا غالى الممارسة تأتى من شيئا تتعلمه بالفعل وإلا ماذا سامارس؟
اكيد سأمارس ما ساتعلمه..صح ولا غلط

قد يكون له الاجبار له دور أنا لا أعرف الانجليزية سوى في السفر لماذا السبب قد تعرفه

هناك أميين لا يعرف القراء والكتابة يتكلم الفرنسية والانجليزية بطلاقة

Abo Yassen

الوسـام الماسـي
ولما يتم تدريبة وتعليمة (عملى ) ,,,,,,,,,ربنا يسلم

ابو عبدالرحمن جابلك المفيد وهو الاحتكاك مع الزبائن انا اشتغلت فى الاقصر 3 سنين وفى الغردقه والشرم يعنى خريج سياحه تعلمت الانجليزيه من الزبائن اما الروسيه فقد قمت بدراستها وقد تعلمت قليل من الاسبانيه والمانيه والفرنسيه حسب تعاملى فى العمل واكيد ابو عبدالرحمن يعرف كده كويس
يعنى باختصار ياخ سامى تروح الاقصر وتعيش فتره سترى فيها العجب وترى مالم تكن تحلم به من جنسيات غريبه وعجيبه
وسلامى الى ابو كرير والى ارمنت غرب وشرق كمان

أبو عبد الرحمن

عضو فعال
ابو عبدالرحمن جابلك المفيد وهو الاحتكاك مع الزبائن انا اشتغلت فى الاقصر 3 سنين وفى الغردقه والشرم يعنى خريج سياحه تعلمت الانجليزيه من الزبائن اما الروسيه فقد قمت بدراستها وقد تعلمت قليل من الاسبانيه والمانيه والفرنسيه حسب تعاملى فى العمل واكيد ابو عبدالرحمن يعرف كده كويس
يعنى باختصار ياخ سامى تروح الاقصر وتعيش فتره سترى فيها العجب وترى مالم تكن تحلم به من جنسيات غريبه وعجيبه
وسلامى الى ابو كرير والى ارمنت غرب وشرق كمان
يوصل يا غالى بس أبو كرير فى أسوان ..باين عليك كنت مقضيها شغل كروزرات يا برنس بالمركب
هوة أخونا سامى إذا إحتك بشوية زباين فى أى مكان حيرمى الكورسات وكل التعليم والجامعات فى البحر , لأنها عايزة اللى يعلمها من أصلة بدايات التعامل والثقافات المختلفة و أبجديات الاتيكيت والذوق و التحكم فى النفس و الآداب الاجتماعية
من بداية ما قبل الصفر ..
ربنا يصلح حال الناس والبلد ياصديقى

Abo Yassen

الوسـام الماسـي
يوصل يا غالى بس أبو كرير فى أسوان ..باين عليك كنت مقضيها شغل كروزرات يا برنس بالمركب
هوة أخونا سامى إذا إحتك بشوية زباين فى أى مكان حيرمى الكورسات وكل التعليم والجامعات فى البحر , لأنها عايزة اللى يعلمها من أصلة بدايات التعامل والثقافات المختلفة و أبجديات الاتيكيت والذوق من بداية ما قبل الصفر ..عشان كدة حاجهز عبدالرحمن يشوف بلد يكمل تعليمة فيها غير دى
ربنا يصلح حال الناس والبلد ياصديقى
ههههههههه ابوكرير فى الاقصر ده مش مكان ده راجل بيعمل شويه اكل تاكل صوابعك ورجليك كمان معقوله ما تعرفش ابوكررو
وفعلا كنت شغال كروزات كنت شغال سلز الله يرحم ايام زمان

أبو عبد الرحمن

عضو فعال
ههههههههه ابوكرير فى الاقصر ده مش مكان ده راجل بيعمل شويه اكل تاكل صوابعك ورجليك كمان معقوله ما تعرفش ابوكررو
وفعلا كنت شغال كروزات كنت شغال سلز الله يرحم ايام زمان
يوسف أبو كريرو قصدك يا صديقى
علية رحمة الله , من خمس سنين تقريبا
وإن شاء الله القادم أجمل بياسين وعبد الرحمن وغيرهم من اولاد المسلمين الصالحين بمشيئه الله

Abo Yassen

الوسـام الماسـي
يوسف أبو كريرو قصدك يا صديقى
علية رحمة الله , من خمس سنين تقريبا
وإن شاء الله القادم أجمل بياسين وعبد الرحمن وغيرهم من اولاد المسلمين الصالحين بمشيئه الله
انا لله وانا اليه راجعون الله يرحم الجميع فعلا المرحوم يوسف
بوركت ابوعبدالرحمن سلامى الى كل اهل الاقصر الطيبين

moltengold

الوسـام الماسـي

منذ الصغر وأحب أشتري كتب وقواميس إنجليزي وأحفظ كلمات وقواعد إنجليزي
وكنت خايف من لحظة المواجهة عندما يصادفني شخص أجنبي كيف سأتكلم معه !!!

سافرت وبالمواجهة إكتشفت بأني بلبل إنجليزي :5998:

أهم حاجة خلت اللغة عندي كويسة ومقبولة عند مشاهدتي للأفلام الأجنبية لا أنتبه للترجمة العربية تحت الشاشة وأعتمد على الفهم

حاول تقرأ قصص محببة لديك تكون باللغة الإنجليزية

alshymaa

عضو مميز
اخي الكريم علشان تتعلم انجليزي صح لازم تتعلم من اهل اللغة الاساسيين لكن علشان تتعلم منهم لازم
يكون عندك خلفية عن اللغة وعلشان تأخذ خلفية اتبع الخطوات التالية اقسملك بربي اني اتعلم من الصفر
اولا
في مجموعة من شركة القمة موجوه علي منتدي دماس 4 اسطونات للتعلم الجرمر
اسمع اول اربع اسطونات من الكورس دا خاصة الاولي والثانية

وبعدين all your need english
اسمع اسطونات الجرمر الخاصة بهذا الكورس هي افضل ما تكون

اسمع المستوي الاول في الكورس دا English For You موجود علي الموقع الايراني

وبعدين في مسلسل لتعليم اللغة الانجليزية اسمة extre english موجود علي الموقع الايراني

الموقع الايراني علية اكثر من عشرين الف تيرا من الفيديوهات والاسطوانات تحميل مباشر
الموقع الايراني

دا روابط الكورس الاول الخاص بشركة القمة
cd1
cd2
cd3
cd4

ودا الكورس الثاني الذي تم ذكره
all your need english
اما باقية الكورسات متوفرة علي الموقع الايراني براوبط مباشرة الموقع الايراني يحتاج لجوجل كروم علشان الترجمة
ونصيحة اخي احفظ جمل وليس كلمات

Amsterdam52

الوسـام الذهبي
استاذنا الفاضل سامى اذا اردت ان تتعلم اى لغة فعليك اولا ان تتحلى بالمثابرة فتعلم اللغة يتطلب عدة اشياء وهى : النظر حتى تعرف شكل الحروف - الاستماع حتى تتعلم نطق الحرف - القراءة حتى تتعلم كيف تقرء - ثم الكتابة وهى الخطوة النهائية لتتعلم أى لغة . ولعمل ذلك وبدون خجل عليك الاستعانة بكتب تعليم الاطفال فهى خير وسيلة ولكن لابد من شخص ما يمهد لك الطريق " مثل مدرس او اسطوانة تعليمية " وبعدما تتخطى المرحلة الاولى سوف تجد نفسك تلقائيا انتقلت الى المراحل المتقدمة . وانا اتفق كثيرا مع ما ذكرة الأخ ابو عبدالرحمن فيما ذكره عن ضرورة الاختلاط بمن يتحدثون هذه اللغة ويمكن ذلك ان يكون عن طريق مشاهدة التلفاز ، حتى ولو تلتقط كلمة واحدة وتعرف معناها وظرف استخدامها . فابلمثابرة والعزيمة سوف تتعلم اى لغة .
لك كل التحية والتوفيق ...

أعلى