ما الجديد

hany1985

عضو جديد
التسجيل
27/5/15
المشاركات
2
الإعجابات
0
#1

ارجو من الاخوة المحترمين القائمين علي المنتدي مساعدتي
اولا/ انا الان بالسعودية وعمري 29سنة و9 شهور وموقفي من التجنيد معفي موقت عائل اسرة لحين بلوغ سن 29 سنة او بلوغ الاخ الاكبر السن القانوني ايهما اقرب مع العلم ان اخي عندة 14 سنة وانا اتميت سن 29 سنة من 9 شهور فقط ومضطر ان انزل مصر خلال ايام فقط اي قبل بلوغ ال30 سنة واية موقفي في المطار او الميناء ويقبضوا علي زى ما بسمع من ناس ولا ايه
ثانيا/ ان شاء الله لو نزلت مصر وعديت ال30 سنة باسبوع مثلا هل اقدر اقدم للمحاكمة وكم يوم تستغرق الاجراءات لحين استلام الشهادة لاني وقتي هيبقي محدود في مصر علشان انتهاء تأشيرة الخروج والعودة في السعودية.
شكرا علي مساعدتكم وتكرمكم علي الرد سلفا
 

ياسر عبد الله

عضو جديد
التسجيل
3/12/12
المشاركات
19
الإعجابات
0
الإقامة
السويس
#2
اخى اناقريت كلام الاساتذه هنا وقت ما خلصت اجراءاتى ربما الكلام تغير
مش عارف ظروف المطار. لكن اعتقد ان انت كده متعتبرش متخلف لكن يعتبر تأجيلك منتهى يعنى بالنسبلهم ممكن يكون ليك مثلا حق فى مد التأجيل وتكون نازل مصر عشان تمده هم ايش عرفهم.
اجراءات التسويه بتاخد تقريبا شهر من تقديم الورق
اعتقد انك طالما عائل لأخوك فانت بتفضل تاخد تأجيل لحد ما هو يخلص تعليمه او يوصل سن التجنيد. وانت بتقول اخوك 14 يعنى لسه قدامك سنين. اما لو قصدك انه 24 وغلطت فى الكتابه يبقى حاول تأجل اجازتك لحد التلاتين من باب الاطمئنان بس لأن البلد دى مفيهاش حاجه مضمونه
 

hany1985

عضو جديد
التسجيل
27/5/15
المشاركات
2
الإعجابات
0
#3
شكرا علي ردك اخي الكريم ياسر.
 

alexh

عضو مشارك
التسجيل
19/5/14
المشاركات
40
الإعجابات
1
#4
يا اخي الفاضل
تم ال 30 سنه كامله هنا بالممكله السعوديه ولا لا تنزل الا بعد ال 30 سنه
لانه انت هتنزل هيكون باقي 4 شهور علي اتمام ال 30 والمملكه لا تعطي خروج وعوده اكتر من 6 شهور وانت تعرف ذلك المهم انزل علي ال 30 سنه افضل علاشان تاخد الاجازه من اولها في تجهيز وتخليص اوراقك وتلحق ترجع .
وياريت تفيدني برقمك لا نه انا نفص موقفك وعاوز اعرف هتمل ايه وشكرا .
 

Mahmoud Morsy

عضو مشارك
التسجيل
1/3/14
المشاركات
72
الإعجابات
1
#5
, اولا موضوع المطار مفيش فيه اي مشكلة عند الدخول بس عند الخروج لازم تثبت موقفك التجنيدي اللي هوا لازم تكون مخلصه قبل ما تسافر.
ثانيا: نصيحة ان تنزل مصر بعد سن ال30 حتي لو بيوم مش مشكلة والهدف من دي عشان بس المدة اللي تستغرقها في انهاء الأجراءات مش اكتر لأن في تفاوت انا مثلا من تجنيد الزقازيق نفس موقفك بالظبط خلصته في شهر وفي ناس تانية اخدت اكتر او اقل في مناطق تانية, بس عامة الموضوع مش هيعدي شهر ونص بس خليك متأكد ان ورقك كله موجود وتبدأ في الأجراءات من اول يوم (اول يوم, اول يوم, اول يوم) عشان تكسب وقت.
ثالثا ودي الأهم: ان اخوك لسه بيدرس وبكده تقدر تمدد الأعفاء المؤقت بس في نقطة مهمة انك كان المفروض تنزل تمدده في خلال شهر من انتهاء الشهادة الأعفاء والصراحة معرفش العاقبة للموضوع ده, عشان كده انزل بعد سن ال 30 وفي الحالتين هتأخد ألاعفاء النهائي.

محمود مرسي
 

أعلى