الحالة
موضوع مغلق

عضـو
مشكلة في الشبكة الدالية لدي في المنزل والمتكونة من كومبوترين فقط …..

المشكلة هي لدي كومبيوتران متصلان بكيبل كروس وكل شئ فيه تمام …الاثنين فيهما وندوز اكسبي الاول برو والاخر هوم *****الاول فيه كرت شبكة نوع ( D-link) مرتبط فيه انتينا على سطح المنزل عن طريق هذا الكرت استلم الانترنت لاسلكيا من مزود الخدمة و لدي IP ثابت و هو (192.168.0.34) و لا استطيع ان اعمل مشاركة للانترنت ...وذلك بسبب الايبي الثابت .....

.وايضا فيه كرت شبكة اخر نوع

(Realtek RTL8139/810x Family Fast Ethernet NIC)

والذي يرتبط بكيبل كروس و بكومبيوتر أخر ( كمبيوتر رقم اثنين) ......و اما عن الايبي فهو ( 192.168.0.1)

و اما كومبيوتر الكلاينت فاعطيته ايبي ( 192.168.0.2) ...

سؤالي هوكيف استطيع ان ادخل الى الانترنت من الكومبيوتر الثاني ..... فهل من طريقة ما ..... بحيث تمكنني من الدخول الى الانترنت من جهاز الكلاينت .....

هل لو غيرت الوندوز في الكومبيوتر الذي يحتوي على الانترنت من الوندوز اكس بي الى الوندوز سيرفر 2003 ..سوف اتمكن من مشاركة الانترنت في الجهازين ؟؟؟

مع جزيل الشكر لكم و شكرا لكم جميعا ..

اخوكم

سعد البغدادي

abkaryno

عضو مشارك
بخصوص الأيبي الل انت واخده ده مش الأ بي الخاص بالأنترنت الأي بي ده خاص بالشبكه الداخليه و لمعرفة الأي بي الخاص باللأانترنت اللي انت واخده ممكن تدخل علي www.whatismyip.com هيكتب رقم الأي بي بتاعك .
اما عن اجهاز التاني فانت بس دخل Gateway و هو هيكون رقم الأي بي بتاع الجهاز اللي داخل عالنت . و وبعدها ان شاء الله هيدخل .

الحالة
موضوع مغلق

أعلى