mano3

عضو فعال
الإعجابات
1
,

بعد الغاء شهادة الميلاد المصرية و ايقاف البطاقة و تقديم نموذج 26 لسجل مدني مواليد الخارج , تم تسجيل شهادة الميلاد مواليد الجيزة ايضاً!!

ماذا يعني هذا الكلام؟

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
505
عليكم السلام

لا أعلم .. ولكن تم التسجيل في النهاية على كل حال

mano3

عضو فعال
الإعجابات
1
المهم اتسجلت, بس هما معاهم اصل الشهادة الخليجية , استفادت ايه منهم كده؟ هل ارفع قضية ام ماذا؟

mano3

عضو فعال
الإعجابات
1
البطاقة مازالت موقوفة وشهادة الميلاد القديمة لم يتم الغائها رغم ايقاف البطاقة بسبب وجود قيد ميلاد خاطيء!!
فكيف قيد الميلاد خاطيء و لم يتم الغاءه على الرغم انهم صادروا البطاقة واوقفوها بسبب نفس قيد الميلاد؟

هذا يعني انني استطيع استخراج شهادة ميلاد مواليد الجيزة ولا استطيع عمل بطاقة

ٍSamir

عضو مشارك
الإعجابات
0
يا سيدى الفاضل أنا هقول لسعادتك الكلام ده لأخر مرة بجد عشان متفهمنيش غلط, مستحيل و ألف مستحيل انهم يوقفوا بطاقة بدون ابطال قيد الميلاد القديم, مستحيل تتعمل أصلا من ناحية قانونية و من ناحية التنفيذ على الكمبيوتر, يعنى ايهق
يعنى ان مفيش حاجة اسمها ايقاف بطاقة + ايقاف شهادة ميلا او عدم ايقافها, هما مش عمليتين منفصلتين
هما حاجة واحدة اسمها قيد ميلاد, يا يتوقفوا سوا يا يشتغلوا سوا, ابطال القيد الشاب اللى اقل من 16 سنة بيكون من مركز المعلومات لانه بم يصدر له بطاقة بعد, اما اللى زيك اكبر من 16 سنة بيبطل قيده من مركز اصدار البطاقات لانه اصدر بطاقة بالفعل و بالتالى بيبطل القيد من هناك

أنا متأكد 100% من الكلام ده, انت اللى حصلك حاجة من اتنين يأما القيد القديم ابطل كله يا اما لم يبطل على الاطلاق, و فى الحالة الثانية يبقى انت وقعت فى مصيبة لانك كده بقى عندك شهادتين ميلاد ليك

أى موظف حمار قال كلام عكس كده هوا مش بيفهم, أنا قلتلك الخلاصة

ٍSamir

عضو مشارك
الإعجابات
0
و هقولك على اثبات لكلامى يريحك, روح اطلب من اهلك يطلعوا قيد عائلى لوالدك, لو كلامك صح ان شهادتك القديمة متلغتش يبقى هتلاقى اثنين منك متسجلين بأرقام قيد مختلفة و يبقى انت دخلت فى مصيبة بجد, يا اما هتلاقى القديم ابطل بالفعل و مش هيظهر فى القيد العائلى لوالدك و هيظهر قيد الجديد فقط و بالتالى انا كلامى صح, اختبار بسيط

mano3

عضو فعال
الإعجابات
1
القيد الجديد ماتسجلش لوجود قيد مسجل, لما روحت سألت وانا في مصر وشوفت ان البطاقة مصادرة بنفسي .
النهارده والدتي راحت قالولها هاتي جواب من المباحث اللى في الجيزه لالغاء القيد .

المشكلة فعلا ان بطاقتي كانت ضايعه ومكنوش مصدقين و اتعملت مذكرة وبعدها ب 10 ايام لاقيت البطاقة مصادرة.

ٍSamir

عضو مشارك
الإعجابات
0
يعنى انت ملغتش قيدك الغلط و عاوزهم يسجلولك القيد الجديد و زعلان انه متسجلش؟ تمشى ازاى دى؟ انت عارف كويس انك لازم تلغى القيد الغلط الأول, يعنى انت عاوز قيد جديد و القديم تجليه على البيعة

ٍSamir

عضو مشارك
الإعجابات
0
و أول بوست ليك هنا بتقول فيه بعد الغاء شهادة الميلاد و فى نفس البوست اللى بعديه بتقول متلغتش, اثبت على رأى, أنت باين عليك مش عارف بتعمل ايه بالظبط

ٍSamir

عضو مشارك
الإعجابات
0
أنا كنت حاد شويتين فى البوستين اللى فاتوا, أنا عادة مبعلقش على أى موضيع أبدا بس أنا حاولت اساعدك عشان أنا عندى خلفية عن الموضوع, انت حالا يا عزيزى عرفت طريقة تسجيل شهادة ميلاد الخارج, لو عندك أى اسألة محددة أقدر اساعدك بيها عن الاجراءات انا موجود للمساعدة, و أنا للأسف فى خلال اليومين الجايين احتمال اسافر فمش هقدر ارد عليك, لكن انا موجود النهاردة, شكرا للمنتدى و الاستاذ جمال على مساعدتهم

mano3

عضو فعال
الإعجابات
1
شكراً ليك , انا هحكيلك القصة من البداية

القصة فعلا ملخبطة , بس امناء الشرطة كل مرة كانوا يعملوا حاجه غلط , يعنب اتعمل محضر ضد المُبلغ وبناء على المحضر المفروض ان القيد يتلغي , بس قالي فيت بطاقتك قولتله ضايعه , قالي متلفش وتدور عليا , المهم اثبتله انها ضايعه , راح باعت المحضر بدون ان يذكر ان البطاقة ضايعة , رجع الورق تاتي ليهم , وكتب مذكرة ان البطاقة مفقودة , طبعاً المحضر اتعمل الاول و بعجين المذكرة , بعدها اتأكدت بنفسي ان البطاقة موقوفة وده اللى خلاني اقول ان القيد اتلغى , قالولي روح سجل مواليد الخارج , بعدها ب 25 يوم القيد متسجلش.
السبب وجود قيد ميلاد صادر عليه بطاقتين , و البطاقة ضايعة وعايزين جواب تاني من مباحث الجيزة انهم يلغوا الشهادة و بعدها اسجل التانية اللى هي عندهم اصلا ومنتزرين اجراءات الالغاء اللى ممفروض تكون ملغية بصورة المحضر دون الحاجة لجوابات.

حقيقي انا مش فاهم هما عاوزين ايه , لو عاوزين فلوس هديهم بس اخلص

mano3

عضو فعال
الإعجابات
1
فهو حاجه من الاتنين
لاما فعلا القيد اتلغى وسجلوه تاني بالخطأ او يكونوا وقفوا البطاقة حسب المذكرة اللى بعد المحضر.

وانا بتوقع انهم لغوا البطاقة بناء على المذكرة ولم يلتفتوا للمحضر لان النحضر لما اتعمل رجعوه تاني للجيزه و بعدها اتبعتت مذكرة.

القصة ملخبطة بس شغل امناء شرطة وانا مش في مصر ووالدتي طبعاً تايهة في الموضوع

mano3

عضو فعال
الإعجابات
1
أنا كنت حاد شويتين فى البوستين اللى فاتوا, أنا عادة مبعلقش على أى موضيع أبدا بس أنا حاولت اساعدك عشان أنا عندى خلفية عن الموضوع, انت حالا يا عزيزى عرفت طريقة تسجيل شهادة ميلاد الخارج, لو عندك أى اسألة محددة أقدر اساعدك بيها عن الاجراءات انا موجود للمساعدة, و أنا للأسف فى خلال اليومين الجايين احتمال اسافر فمش هقدر ارد عليك, لكن انا موجود النهاردة, شكرا للمنتدى و الاستاذ جمال على مساعدتهم

انا عارف الطريقة بس الاجراءات اتعملت بطريقة متخلفة وهما فاكرين ان البطاقة مش صايعة و بشتغلهم وعملوا المحضر وبعدين عملوا مذكرة للبطاقة و بعدين البطاقة اتوقفت.
روحت اسجل لاقيت القصة اللى حكتهالك في البوستين الاخرين

mano3

عضو فعال
الإعجابات
1
نقطة كمان مهمة , رغم عدم تسجيل القيد الصحيح الا انهم رفضوا ارجاع القيد مرة اخرى و اعطوا رقم الملف للمتابعة و الانتهاء من الاجراءات الاخرى

mano3

عضو فعال
الإعجابات
1
على العموم انا اتخنقت منهم و احتمال ارفع قضية عليهم لانهم تقاعسوا عن الغاء القيد رغم تحرير محضر رسمي بالواقعة واوقفوا البطاقة دون داعي وتقاعسوا عن تسجيل القيد الصحيح رغم توافر الادلة

ٍSamir

عضو مشارك
الإعجابات
0
أولا أنت لازم تعرف ايه اللى حصل بالظبط, أنا عاوز اتواصل معاك عشان اقدر افهم منك ايه اللى حصل بس للأسف مش فى ذهنى حاليا طريقة امنة, ابقى ابعتلى رسالة لما تبقى موجود هنا

mano3

عضو فعال
الإعجابات
1
ماهو اللى حصل بالضبط في دولة زي مصر ماحدش بيفيدك , كل واحد يقولك روح عند فلان و عند علان وتعالى ومش هنا وهناك , وطوابير طويلة ومحدش عاوز يديك معلومة ومحدش ليه نفس يشتغل , هو انا سبت مصر من شوية او من فراغ انا جبت اخرى منها , بالرغم ان الدنيا كانت ماشية بالشهادة الغلط بس انا كرهتها ومش عاوز حاجة تربطنى بيها.

انا مش عارف افهم من والدتي اللى حصل .

بس هي لما راحت سجل مدنى مواليد الخارج مردوش يسلموها الشهادة و ادوها رقم طلعت بيه مركز المعلومات قالولها ان الشهادة القديمة لسه متلغتش , راحت للبحض الجنائي قالولها دي شهادة الميلاد طالع عليها بطاقتين , وكتبلوها على صورة بطاقتيها انها تروح لسجل مدنى الجيزة عشان يدوها جواب ان بالغائ شهادة الميلاد.

طبعاً المضوع كده مش مفهوم بس هي هتحاول وهتروح بكره.

ممكن يكون الجواب اللى هما عاوزينه مكمل للمحضر و المذكرة اللى اتبعت , لان المحضر في حد ذاته يلغي القيد.
لكن من الواضح انهم اوقفوا البطاقة من الحاسب الالي وملغوهاش.

واديني متابع معاهم

mano3

عضو فعال
الإعجابات
1
او اروح استرد الشهادة الى مسجلوهاش و اشوف هيعملوا ايه

ٍSamir

عضو مشارك
الإعجابات
0
أنا فاهم كلامك بس انت مش واخد بالك من حاجة, الغاء اى قيد ميلاد بيكون من سجل الميلاد اللى انت اتسجلت فيه, يعنى لو انت متسجل مواليد الجيزة, لا يستطيع سجل مدنى العباسية انه يلغيلك الشهادة القديمة, لانه سجل الجيزة فقط اللى يقدر, و بعد كده بتروح تسجل الجديدة فى العباسية, لانهم هما بس اللى يقدروا يسجلوها

ٍSamir

عضو مشارك
الإعجابات
0
هما كده ماشيين صح, أولا الغاء الشهادة القديمة لا يتم الا من سجل الجيزة فقط, انت معملتش الخطوة دى مع انها اهم خطوة و اول خطوة, يبقى الوالدة تروح تلغى القديمة من الجيزة, و بعد كده الباقى سهل جدا
كل التعقيد اللى حصل سببه انك مروحتش سجل الجيزة تلغى الشهادة

أعلى