الحالة
موضوع مغلق

البرنس المنشاوى

عضو مشارك
الإعجابات
0
السلا عليكم يأستاذ جمال لو سمحت أنا كنت عايز أسأل على نقطتين بس

أولا : أنا عامل غياب بئالى سنتين وكان عليا حكم 6 شهور مع الأيقاف ابل ما اعمل غياب عايز أعرف لو فرضا انا دلوئت عايز اسلم نفسى بعد الثلاثين هل لازم أبل ما اروح أسلم نفسى للوحده أروح السجلات العسكريه الأول واسأل هل ملفى وصل السجلات العسكريه ولا لسه ولو مكنش وصل أستنى لما يوصل وبعدين أروح أسلم نفسى للوحده ولا ده كلام مش صح (لأن انا سمعت الكلام ده ومش عارف هو صح ولا لأ ) فعايز أعرف هل فعلا لو حد نزل اجازه وعمل غياب وعايز يروح يسلم نفسو بعد ال30 لازم فعلا ابل ما يروح الوحده يروح يسأل فى السجلات العسكريه الأول على الملف بتاعه وصل ولا لسه ولا الكلام ده غلط وموضوع الملف ده خاص باللى عامل غياب وعايز يروح بعد 36 بس انما اللى عايز يروح بعد 30 يروح الوحده علطول وملوش دعوه بالسجلات العسكريه .

النقطه التانيه حضرتك اولتلى ابل كده مدام حد عامل غياب ودفعتو سلمت وخلصت خلاص لو راح سلم نفسوا حبس فقط ولا عوده للوحده

أنا بس عايز أعرف حضرتك تقصد ايه بالظبط بأن دفعتوا خلصت وسلمت .......
أنا اصلا مواليد 2-1-1985 يعنى لو كنت هدخل الجيش وأنا عندى 20 سنه كان المفروض أدخل دفعة اول 2005 .

بس أنا أعدت فى الكليه 9 سنين وعدت كذا سنه عشان كده لما رحت ادمت فى الجيش كان المفروض اروح اسمع السلاح يوم 17-7-2011 (مش فاكر كام 7 بالظبط بس هو كان يوم فى شهر 7) لكن أنا ساعتها مرحتش فى الأول وبعدين رحت سلمت نفسى بعد كده فى أخر شهر( 12- 2011) واتحولت للمحاكمه وخدت 6 شهور مع الأيقاف وكان مكتوبلى فى الكارنيه لما طلع ان تاريخ تجنيدى من شهر واحد 2012 لحد 1-3-2013 وبعدين أنا عملت غياب فى شهر 9 -2012 وفترة تجنيدى كانت سنه واحده بس(مؤهل عالى)

فهل حضرتك تقصد ان دفعتى خلصت وسلمت يعنى يوم (1-3-2013 ) ولا حضرتك تقصد تاريخ أبل كده لأن انا اصلا كان المفروض أدخل فى 2005 بس اتأخرت بسبب الكليه ولا حضرتك تقصد تاريخ بعد 1-3-2013 . ياريت حضرتك بس توضحلى انا تبعأ للتواريخ اللى أنا كاتبها دى تكون دفعتى خلصت وسلمت فى اى تاريخ بالظبط عشان أنا الموضوع ده عاملى لخبطه ومش عايز أروح أسلم نفسى الا لما أتأكد ان انا دفعتى خلصت وسلمت عشان حضرتك اولتلى ان مدام دفعتك خلصت وسلمت يبئى بعد 30 حبس فقط ولا عوده للوحده ولا هو أصلا مدام واحد تم 30 سنه يبئى فى كل الأحوال هو كده دفعتوا خلصت وسلمت خلاص أيا كان تاريخ دخوله الجيش . معلش أنا عارف بسأل كتير بس أنا مش عايز أتحرك خطوه كمان فى موضوع الجيش ده الا أما أكون (ان شاء الله متأكد من النتيجه عشان الموضوع ميتعئدش أكتر من كده) فياريت حضرتك توضحلى النقطتين دول وجزاك الله خيرا

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
506
الحالة
موضوع مغلق

أعلى