7abisha.

عضو جديد
الإعجابات
0
اخى تم توزيعة على سلاحة فى الجيش دفعة 7/2014 دخل واترحل على مركز التدريب الى فى احمد جلال وبعدين نزل اجازة بعديها بيومين اجازة عيد حصاتلة حادثة ايام الاجازة ورجلة اتكسرت راح مسنشفى عسكرى كانوا سعتا مش شغالين غير استقبال طوارى فاضطر يروح مستشفى مدنى رجلة اتجبست مرتين لحد دلوقتى راح المركز وهو متجبس وعملة معاة تحقيق وكدة ولعدين قالولة روح اعتمد الورق الى معاك من المستشفى العسكرى بالحلمية عشان نشيلك الغيااب قالة يا فندم لازم ارنيك عيادة قالو روح بس لو مرضيوش تعلالاى وانا اديك اورنيك المهم راح طبعاا مرضيوش وبعدين حالتة ساءت اكتر راح لدكتور الى عملة رجلة قالة الكسر اتضاعف عشاان انت مشيت عليها فكلة الجبس وعملة تانى وقالة انت لاوم تقعد ماتتحركش لمدة لاتقل عن 3 شهور المهم هو ما رحش المركز تانى لحد دلوقتى وفك الجبس امبارح الحد للة هو دلوقتى عامل غياب من 1/8 يعنى بقالى اكتو من 90 يوم اية الحل يسلم نفسة فين واية المطلوب بالظبط من اوراق استلم الكارنية وعاة ال صورة من 110 وعاة تصريح الاجازة الى كان واخدة هل يسلم نفسة لمركز اللتدريب ولا الشرطة العسكرية والعقوبة هاتكون اية ياريت الرد بسرعة عشان الوقت مش فى صالحة تماما علما بأبة مؤهل عال سنة واحدة وهل لو عمل فيش جنائى الان هيطلعلة حاجة فية ولا حاجة

7abisha.

عضو جديد
الإعجابات
0
ارجو الرد
بسرررررررررعة

manbar

عضـو
الإعجابات
1
هو لو عايز يسلم نفسه يبقى يروح لنفس المكان اللى كان بيتدرب فيه واكيد هيتعمله محاكمة عسكرية وحبس فلازم يكون مع اثبات بموضوع كسر رجله وده جايز يخفف العقوبة عليه
او ممكن ما يروحش خالص لو خايف من الحبس ويبقى يدفع غرامة لما يتم 36 سنة

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
506

عليه الذهاب الى الشرطة العسكرية وتسليم نفسه الان
أفضل ولظروفه الطبية سيخفف عليه الحكم ...........

no.name

عضو جديد
الإعجابات
1
هو لو عايز يسلم نفسه يبقى يروح لنفس المكان اللى كان بيتدرب فيه واكيد هيتعمله محاكمة عسكرية وحبس فلازم يكون مع اثبات بموضوع كسر رجله وده جايز يخفف العقوبة عليه
او ممكن ما يروحش خالص لو خايف من الحبس ويبقى يدفع غرامة لما يتم 36 سنة

اخى الكريم وعلى الجميع

خلى اخوك يروح مركز التدريب او يسلم نقسة للشرطة العسكرية فى اسرع وقت ممكن ويكون مجهز الورق اللى يثبت حالتة

وفى اصعب الظروف كمان حتى لو هيتحبس شهرين او ثلاثة احسن مليار مرة انه مايروحش دلوقتى ويلحق نفسة اسمع منى والله هيندم وهيقول ياريت اللى حصل ما كان

اوعى تخلى اخوك يغلط غلط ناس كتير وانا واحد منهم

لو سلم نفسة دلوقتى احسن بكتير لو حتى استنى يوم واحد كمان اليوم بيفرق جدا جدا جدا

اخى الفاضل بالله عليك خلى اخوك يروح ويسلم نفسة علشان ينهى الموضوع دة انا والله خايف علية وعلى كل الناس اللى فى حالتة
لان انا واحد من اللى بيندمو اشد الندم وياريت وضعى الان زى وضع اخوك بس للاسف ظروفه غير ظروفى خالص وبجهز ورقى حاليا وهسلم نفسى بعد غياب اكثر من خمس سنوات ان شاء الله عز وجل

وربنا يوفقه والمسلمين جميعا

ومتسمعش كلام اى حد يقولك خليه يستنى لحد سن 36 سنة هيندم كتيييييييييييييييييييييييير اوى اوى وخصوصا انه تجنيدة سنة واحدة بس وهتعدى بالطول وبالعرض ان شاء الله

اخى الفاضل manbar انا ضد حضرتك فى كلمة
(او ممكن ما يروحش خالص لو خايف من الحبس ويبقى يدفع غرامة لما يتم 36 سنة)

مع احترامى الشديد لحضرتك بس المفروض توضح لصاحب السؤال مدى خطورة الموقف يعنى المفروض نقول
عواقب موقفة لو استنى لهذا السن ثانيا بدل ما اهون علية وقول قدر الله ومشاء فعل وخلص امورك وانتهى من تنجيدك علشان تقدر تشتغل او تسافر او تتحرك فى اى اتجاه خصوصا ان شهادة الجيش هى كل حاجة فى الحياة العملية والدراسية والاجتماعية والشخصية كمان

وماينفعش نخوفه من الحبس او العقاب بل بالعكس نهون علية ونبسط الامور لية علشان يقدر ينهى موقفة وميكنش فى اى فرصة انه يفكر ان ينتظر علشان مستقبلة اللى جاى

انا قصدى ونيتى فى كلامى لا يعلمها الا الله وهقول لحضرتك اننى لا اقصد نهائيا اى احراج او تعديل على كلامك او حتى سخرية لاكن والله انا اقصد الخير للاخ السأل وتقبل كلامى وبعتذر مقدما وبتأسف لو كان كلامى زعل حضرتك

manbar

عضـو
الإعجابات
1
انا شرحت له الاختيارين وهو يختار لان الموضوع يختلف من شخص لآخر فقط فاتنى ان اذكر الهروب من الجيش يؤثر فقط على السفر والتقديم لوظيفة حكومية اما باقى امور الحياة فلن تتأثر بالجيش فالدراسة غالبا ما تنتهى قبل التقديم للجيش
ثم ان السجن ليس بالشىء السهل...انا عن نفسى تركت الجيش بعد شهر واحد ولم اندم يوم على تركه رغم حاجتى للسفر لكن للاسف الانسان الحر فى هذه البلد ليس له قيمة فما بالك بالسجين وقد سمعت اشياء سيئة عما يحدث فى السجن الحربى من ضرب ومعاملة سيئة لذلك لا انصح احد بتعريض نفسه للسجن الا اذا كان السبب لا يحتمل الانتظار

new_yasser

new_yasser

عضو مميز
الإعجابات
3
اخى الكريم وعلى الجميع

خلى اخوك يروح مركز التدريب او يسلم نقسة للشرطة العسكرية فى اسرع وقت ممكن ويكون مجهز الورق اللى يثبت حالتة

وفى اصعب الظروف كمان حتى لو هيتحبس شهرين او ثلاثة احسن مليار مرة انه مايروحش دلوقتى ويلحق نفسة اسمع منى والله هيندم وهيقول ياريت اللى حصل ما كان

لو سلم نفسة دلوقتى احسن بكتير لو حتى استنى يوم واحد كمان اليوم بيفرق جدا جدا جدا

اخى الفاضل بالله عليك خلى اخوك يروح ويسلم نفسة علشان ينهى الموضوع دة انا والله خايف علية وعلى كل الناس اللى فى حالتة
لان انا واحد من اللى بيندمو اشد الندم وياريت وضعى الان زى وضع اخوك بس للاسف ظروفه غير ظروفى خالص وبجهز ورقى حاليا وهسلم نفسى بعد غياب اكثر من خمس سنوات ان شاء الله عز وجل

وربنا يوفقه والمسلمين جميعا

ومتسمعش كلام اى حد يقولك خليه يستنى لحد سن 36 سنة هيندم كتيييييييييييييييييييييييير اوى اوى وخصوصا انه تجنيدة سنة واحدة بس وهتعدى بالطول وبالعرض ان شاء الله

اخى الفاضل manbar انا ضد حضرتك فى كلمة
(او ممكن ما يروحش خالص لو خايف من الحبس ويبقى يدفع غرامة لما يتم 36 سنة)

مع احترامى الشديد لحضرتك بس المفروض توضح لصاحب السؤال مدى خطورة الموقف يعنى المفروض نقول
عواقب موقفة لو استنى لهذا السن ثانيا بدل ما اهون علية وقول قدر الله ومشاء فعل وخلص امورك وانتهى من تنجيدك علشان تقدر تشتغل او تسافر او تتحرك فى اى اتجاه خصوصا ان شهادة الجيش هى كل حاجة فى الحياة العملية والدراسية والاجتماعية والشخصية كمان

وماينفعش نخوفه من الحبس او العقاب بل بالعكس نهون علية ونبسط الامور لية علشان يقدر ينهى موقفة وميكنش فى اى فرصة انه يفكر ان ينتظر علشان مستقبلة اللى جاى

انا قصدى ونيتى فى كلامى لا يعلمها الا الله وهقول لحضرتك اننى لا اقصد نهائيا اى احراج او تعديل على كلامك او حتى سخرية لاكن والله انا اقصد الخير للاخ السأل وتقبل كلامى وبعتذر مقدما وبتأسف لو كان كلامى زعل حضرتك
[/QUOTE

دة الكلام الصح والمظبوط ....... الهروب ثم الانتظار هو الانتحار بعينه ..... زى ما قال الأخ ( نو نيم ) ياخد الإشعات مع تقرير من المستشفى الحكومى بحالته ( مع أنه فى حالته ربما يرفضه القاضى ) ولو قبله سيحوله لمستشفى عسكرى لبيان صحته من عدمه ...... المهم يروح يسلم نفسه حالا

أعلى