ما الجديد
الحالة
موضوع مغلق

ramy_saied

عضو ذهبي
الإعجابات
17
و رحمه الله و بركاته
'',
.....اما بعد.....
اريد حل فى اللغه على windows xp sp2 bootable ارجو المساعده
بمعنى ان عندى نسخه XP SP2 Boot Able و انا نزلتها من على الدوس و بعدين عند الانتهاء من التنصيب و جدت مشكه و هى مشكله اللغه بمعنى ان الكى بورد لا يسطتيع الكتابه بللغه العربيه و الكمبيوتر لا يقراء اللغه العربيه لاكن حليت هذه المشكله من ال control panel و اضيفت اللغه العربيه و استطاعت الكتابه بللغه العربيه ولاكن و اجهتنى مشكله اخرى لا اقدر حتى الان على حلها و ارجو ان تحلوها لى و هى ان عندى بعض السى دى هات autorun و فيها برامج مهمه و هى مبرجه عند وقف السهم على اسم البرنامج يظهر شرح البرنامج فى مكان مخصص له بللغه العربيه ولاكن رائيت انه لا يقراء العربى و يكتب بداله ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟ هه ةالعلامات و عند تنصيب برنامج win rar وهو برنامج نسخه عربيه راثيت كتابه غريبه و لا يقراء عربى فهل عندكم حل لمشكلتى ارجو منكم الحل ؟ ................
انا منتظر الحل بفارغ الصبر

FOX2002

عضو مشارك
الإعجابات
0
الحل اخى العزيز انك تفعل الأتي
تفتح كنترول بنل و من نفس المكان الذى اضفت منه الغة العربية و هو Advanced> longuage for non-unicod programs>منه اختار الغة العربية و انظر للصورة فى المرفقات

ramy_saied

عضو ذهبي
الإعجابات
17
مشكور على الحل لقد فعلت كما قلت لى و حلت مشكله اللغه

ramy_saied

عضو ذهبي
الإعجابات
17
و لاكن عندى مشكله اخرى هل يمكنك مساعدتى

ramy_saied

عضو ذهبي
الإعجابات
17
بعد التحيه**********
و رحمه الله و بركاته احب ان اطرح عليكم بعض الاسئله و ارجو ان اكون لا اثقل عليكم انا لا اريد الاطاله و سوالى هوه **************************
انا عندى نسخه اكس بى و معها servise back 2 و انا عندى لعبه the sims 2 و هى تحتاج لdirectx 9.0c و انا عندما احمله تظهر هذه الصوره

مع العلم انى لم اصتب اى شىء اول ما ادوس على السيت اب يعمل كده و الشىء اللى محيرنى لنى لما اشغل اللعبه يعمل كده:un2: :un2: :un2: ازاى معرفش

فهل عندكم طريقه امسح الdirectx اللى متصتب على الجهاز و انزل اللى عندى لو عندكم ارجو ان لاتبخلو على :un6: بمعرفه تحياتى لكم جميعا و و رحمه الله و بركاته

s_ballut

عضو ماسـي
الإعجابات
370
اخي الكريم يمكن كرت الشاشة عندك لا يدعم الرسوم ثلاثية الأبعاد 3d

S T S i

عضـو
الإعجابات
0
اخي الكريم حاول تحميل direct x من موقع تحديثات الويندوز حيث انه اضمن وايضا يعلمك اذا كان يركب على جهازك او لا قبل التحميل

بالتوفيق

أبو العباس

عضو مميز
الإعجابات
1
أخي رامي
هل جربت أن تحدث تعريف كرت الشاة الذي عندك .
لأن اصدارة Direct X الخاصة ب winxp sp2 هي أحدث شيء

ramy_saied

عضو ذهبي
الإعجابات
17
اخوانى احب ان اشكركم على الاهتمام و اري ان اجواب على الاسئله :
1 : كارت الشاشه بتاعى geforce 2 64 mx 400
2 : انى حاولت ان اقوم بتنزيل direct x من على الموقع نفس الشىء
3 : انى لما اقةم بتحميل الاكس بى بعرف كارت الشاشه من على السلا دى على طول
؟؟: و لاكن ممكن العيب يكون من ان تعريف كارت الشاشه بتاعى اللى على السى دى للاكس بى العدى مش sp2
فهل احد منكم له حل اخر تحياتى لكم

FOX2002

عضو مشارك
الإعجابات
0
قم بتحديث كرت الشاشة لتتوافق مع اليركت أكس الجديد و كذلك مع حزمة تحديث الويندوز2 من الروابط التالية
التعريف بالغة العربية :
PHP:
http://download.nvidia.com/Windows/66.93/66.93_win2kxp_international.exe
التعريف بالغة الأنجليزية:
PHP:
http://download.nvidia.com/Windows/66.93/66.93_win2kxp_english.exe

shareman

عضو مشارك
الإعجابات
3
طب سيبكم من الكلام دة كلوا حد عندوا اى طريقة يمسح بيها الديركت اكس من الجهاز
مع وجود وندووز اكس بى
و معلش ازعجتكم

ramy_saied

عضو ذهبي
الإعجابات
17
مشكور على الطريقه الجميله سأجربها و اقول لك النتيجه تحياتى لك و اسف shareman و لاكن عندى لك حل
وهوه انا عندى برنامج اسمه direct x unsitall و لاكن لا اعرف كيف استخدمه الذى اعرفه فقط ان اكون على safe mode و انا استخدمه و لاكن ساوضعه لك

ramy_saied

عضو ذهبي
الإعجابات
17
وهوه للدايريكت اكس 9 مع تحياتى البرنامج فى المرفقات

SLIM SHADY

عضوية الشرف
الإعجابات
191
اخي الكريم ramy الدايركت اكس اللي عم تنزله هو 9.0b و ليس 9*.c لان الxp sp2 يحتوي على الb و لذلك يعطيك هذه الرسالة حاول تنزيل الc هو جايي مع لعبة need for speed 2
و الله اعلم

FOX2002

عضو مشارك
الإعجابات
0
أخى الكريم SLIM SHADY لأسف كلامك غير صحيح لأن SP2 ممدمج معها DX9.0C و لو انت مسطبها و تتحب تتأكد أذهب إللى Startثم Run ثم أكتب بها dxdiag ثم أنتر ثم فى أخر البرنامج تشاهد نسخة DX و هى
DX9.0C
و انظر المرفقات لتأكد

SLIM SHADY

عضوية الشرف
الإعجابات
191
مشكور اخي الكريم على تصحيح خطأي و انا اسف جدا على هذا الخطأ و سامحونا و جزاكم الله الف خير على هذا الرد الكريم

FOX2002

عضو مشارك
الإعجابات
0
لآ أسف أخى شادي فهذا هو الغرض من المنتدى نفيد و نستفيد من بعضنا البعض و انا في الخدمة بقدر علمي و شكرا لك حبيبي

ramy_saied

عضو ذهبي
الإعجابات
17
مشكور على المعلومات لاكن على فكره العيب فى sp2 مع كارت الشاشه بتاعى لانهم مش راضين يتعرفوا على بعض خالص ممكن علشان كده مش عايز يشغل حاجه مشكور على المعلومات

jumanji

عضو مشارك
الإعجابات
0
plze brother be sure to install the last version of sp2 build 2180 it includes direct x 9.0 c

الحالة
موضوع مغلق

أعلى