الحالة
موضوع مغلق
محمد شقــــاوه

محمد شقــــاوه

عضو محترف
الإعجابات
281
اخــــى ابو منصــــر ركب جامبـــر فى الهارد هايقوم معـاك وهايقراءه اى هارد ويــر حصلت معايا كتير جداا والحــل فى الجامبــر و

محمد شقــــاوه

محمد شقــــاوه

عضو محترف
الإعجابات
281

محمد شقــــاوه

محمد شقــــاوه

عضو محترف
الإعجابات
281

majed3li

عضو جديد
الإعجابات
2
اخي ابو منصر جرب تفتح اللوحة الخضراء اللي في الهارد وامسح بقطعة قماش من داخل وشوف النتيجه

Imeh

عضو فعال
الإعجابات
2
حاول تغيير وضعية الجامبر من ماستر الي سليف واقرا ما يقراه وضعية الدوس عن الهارد يعني شايفه ولا لا ولو شايفه ماستر ولا سليف و المساحه وباقي التفاصيل واعمل مناورة بالجامبر

baord

الوسـام الذهبي
الإعجابات
294
تحياتي اخي الفاضل لديا اولا تساؤل هل ممكن تقسيم الهارد
الى 5 اجزاء بالنسبة ل MBR
تانيا جرب اضافة جمبر للهارد مع علم انه لا يتوفر اصلا على جمبر لساتا
مع تغير achi الى ide في البايوس لتفادي مشكل دريفر بوت
ويفضل استخدام لينكس مع جبارتيد و اعادة هيكلة بايبي تيبل

الحاضر الغايب

عضو مشارك
الإعجابات
19
والله ابو منصر نبي نشارك يمكن يطلع حل
جرب تشبكة في جهاز عليه وندوز 8 وتشوف وضع الهارد يمكن متحول الى ديناميكي عشان كذا مايطلع صارت معي

medoxfiles

medoxfiles

عضو فعال
الإعجابات
31
يا ابومنصر هاردك اتقفل ولازم تروح ل Disk managment و تحوله من offline ل online كليك يمين على الهارد كله عند كلمة Disk 1 أو Disk 2 حسب ما يكون و تغير الحالة ...... أيضا بعد تحويله ممكن عدكم ظهور احرف البرتشنات ... اضغط كليك يمين على البرتيشن و اضغط على Change drive letter and path و اديله حرف ... هتظهر البرتاشنات معاك على طول ..... كل هذا ممكن لو بوردة الجهاز شيفاه اما لو مش شيفاه فهذا شيئ اخر ... ممكن يكون بوردة هارد او كبلات الهارد داتا او باور وسعت من الحرارة عاوز كبلات جديدة ضيقة .... احسن حاجة لو عندك جهاز دل اورجنال جربه عليه هيجيب معاك من الاخر و هتعرف فيه ايه ... مع العلم انا شخصيا و نصيحة لله انا لا احبذ ابدا ال segate ولا samsung من 10 سنوات فيهم مشاكل ياما احسن هارد للان في كل شيئ Westren Digital الماليزي و ليس الصيني او التايلاندي ... شكرا و ياريت المشكلة تنحل جرب اللى قولته و شوف .

الحالة
موضوع مغلق

أعلى