ما الجديد

midoemara

عضو جديد
الإعجابات
0
يا استاذ جمال وعلى الاخوة فى المنتدى الكريم

ارجو من حضرتك ان توضح لنا موضوع تجديد البطاقة او الحصول على بدل تالف او فاقد كيف يتم ... للمتخلفين عن التجنيد بعد تخطيهم سن الثلاثين

لان الكثير من الاسئلة تتعلق بالمتخلفين عن التجنيد ((( قبل ال30 ))) ..... لكن هنا السؤال عن تجديد البطاقة للمتخلفين عن التجند ((( بعد ال30 )))

لان بصراحة انا شوفت اراء كتير متناقضة هنا وحاسس ان الموضوع مالوش قانون او قاعدة

واستاذن حضرتك توضحلنا ازاى الموقف التجنيدى مش مهم اوضحة فى الاستمارة ( اسيب الخانة فاضية ) على حسب كلام حضرتك فى حين انة من البيانات اللى مفروضة على الذكور توضيحها

وجزاك الله كل خير

midoemara

عضو جديد
الإعجابات
0
نسيت اوضح ان انا بتكلم على اللى تخطى الثلاثين ( ولم يذهب للمحاكمة ) اى ليس معة شهادة او موقف من التجنيد

midoemara

عضو جديد
الإعجابات
0
ملخص السؤال ... سواء المتخلفين ام الهاربين ( بعد تخطيهم الثلاثين ولكن لسة ما عملوش محاكمات ولا اخدو شهادة التسوية ) دول فى الفترة دى مالهموش انهم يجددو البطاقة غير بعد المحاكمة ولا اية ارجو التوضيح لان الامر ملتبس معايا جدا

ايمن محى

عضو مشارك
الإعجابات
4
هتعمل لطاقه بدوووووووووووووون اى مشكله ياعم عن نفسى سبتها فاضيه 3 مرات فى الاستماره و محدش سال تقدر تعلم على الى يريحك بس متكتبش اى حاجه غير بس العلامه لو عايز و زى مقولتك بسيبها فاضه و الدنيا ماشيه و زى الفل و ابقى روح خلص بقى مدام عديت ال 30

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
506
عليكم السلام

لا توجد مشكلة نهائيا في تجديد البطاقة
لمن تعدى سن الثلاثين ....
ما دام الأمر يقتصر على بدل فاقد أو تالف
أو مجرد تجديد ........

midoemara

عضو جديد
الإعجابات
0
عليكم السلام

لا توجد مشكلة نهائيا في تجديد البطاقة
لمن تعدى سن الثلاثين ....
ما دام الأمر يقتصر على بدل فاقد أو تالف
أو مجرد تجديد ........

اصل انا جة فى بالى ان الهارب اللى وصل لل30 لكن لسة موصلش لل 36 ومعملش محاكمة ... هيفضل طول الفترة دى حياتة واقفة ومش هيرضو يطلعولو بطاقة ....
ومعنى كلام حضرتك ان اللى فى الحالة اللى زى دول من حقة انة يجدد البطاقة عادى ولكن عقابا لية ما يغيرش فى البانات ولا هما اصلا ما بيتحققوش من بيانات التجنيد فى حالة تجديدي البطاقة
معلش يا استاذ gamal انا اسف انى تاعبك معايا

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
506
التحقق من الموقف التجنيدى يكون في البداية فقط ....

أعلى