ma7m0ud

ma7m0ud

الوسـام الماسـي
اخوانى واخواتى اعضاء المنتدى الحبيب فى كلام الواحد بيسمعه كتير قوى ومش عارف اصل الكلام دا اية فقولت نجمع الكلام الغريب دا فى موضوع واللى يعرف حكايت المواضيع دى اية يقولنا عليها علشان نستفيد لان مفيش شى ملوش اساس ......
مثلا.................
من الكلام اللى بسمعه ديما ومش عارف اية اساس الكلام دا
1- لية الوسطى بيتقال عليها كوسة
2- لية اللى عايز يضحك على حد يتقله ان هتلبسنى السلطنية
3-لية اللى عايز يضحك على حد يتقله ان فكرنى هندى
4- لية لما واحد بيشوف حد وعايز يتهرب منه يقول دا عامل من بنها
وهكذا اللى بيسمع كلام زى كدا يقوله واللى يعرف حكايات الكلام دا يقولها
ارجوا ان الموضوع يعجبكم

Abo Yassen

الوسـام الماسـي
بصراحه مش عارف بس المصطلحات دى بنسمعها كتير

جهاد ع

عضوية الشرف
عندنا تقال النكت على ابناء مدينة الطَفيلة " بفتح حرف الطاء " فيقولون
في مرة واحد طَفيلي نسبة الى مدينة الطَفيلة جنوب الاردن

والصحيح ان اصلها طُفيلي " بضم حرف الطاء "

ووردت هذه الكلمة كثيرا في الطرائف العربية " وخاصة عن اشعب الطُفيلي"

alrassas

الوسـام الذهبي
:smile::smile::smile:
:smile::smile:
:smile:

stetofski

stetofski

مشرف قسم الحماية
لم اسمع بهذه الاشياء في حياتي قط :eye::eye::eye: :confused::confused::confused::confused::confused:

قاسم بني هاني

عضو مشارك
:239: كل شي ولئ الطفيله :( _

stetofski

stetofski

مشرف قسم الحماية
انا من المغرب و هذه العبارات غير متداولة عندنا و لم اسمع بها حتى في التلفاز

تقبل مروري اخي ma7m0ud

ahmadshony

عضو محترف
قرأت عن الوسطى والكوسه انها من زمن المماليك عندما كانت تغلق ابواب القاهره كل يوم في المغرب ولابدخل من الابواب الا زارع الكوسه فقط لانها تحصد ليلا واصبحت الكوسه رمز للوسطى والحسوبيه

ma7m0ud

ma7m0ud

الوسـام الماسـي
قرأت عن الوسطى والكوسه انها من زمن المماليك عندما كانت تغلق ابواب القاهره كل يوم في المغرب ولابدخل من الابواب الا زارع الكوسه فقط لانها تحصد ليلا واصبحت الكوسه رمز للوسطى والحسوبيه
دى معلومه جميلة
شكرا

King Assassins

عضو مميز
خويا stetofski من المغرب الحبيب أنا جارك من الدزاير ومازال ما سمعتش بهاذ الهدرا واش رايك نديرو دورة تعلم اللهجة المصرية والخاوة المصريين راهم معانا بزاف فرصة ما تتعوضش واش رايك

Ahmad Saleh

الوسـام الماسـي
شكرا لك اخي

طه الحسيني

عضو مشارك
بالنسبة لموضوع السلطانية: فهو حكاية قديمة كانت الإذاعة المصرية ترويها لنا في الخمسينات والستينات من القرن الماضي عن رجل مصري بسيط من الطبقة الكادحة المطحونة - خرج الرجل من كوخه المتهالك ليشتري بمليم (=عملة مصرية منقرضة) فول مدمس حملا معه إناء صغير يقال له السلطانية(=عبارة عن نصفي كرتين ملتصقتين من القاع ، إحداهما صغيرة وهي القاعدة والأخرى كبيرة وهي الإناء نفسه)- ثم حدثت أشياء لا أتذكرها - على إثرها ركب الرجل البحر ثم حدثت عاصفة شديدة ألقت به إلى جزيرة نائية فقابله أهلها ليقتلوه - لكن لما رأوا معه السلطانية اعتقدوا أنها (تاج الجزيرة) وأخذوا الرجل إلى الملك فلبس السلطانية في رأسه وفرح بها جدا وأعطي هذا الرجل الفقير ما يستطيع حمله من الذهب والفضة والياقوت والمرجان وأرسل معه من الجند من يوصله إلى بلده {الرجل اسمه: مرزوق- ولما تأخر كثيرا عن زوجته وأولاده -كانت الزوجة تنادي : يا تري إنت فين يا مرزوق؟؟؟}
بالنسبة لباقي الكلمات عندي عنها بينة لكن غير متأكد منها 100ف ال100....

khaled99

عضوية الشرف
والله الموضوع ممتع مع حكايات الشباب

stetofski

stetofski

مشرف قسم الحماية
مرحبا خويا king واش راك ؟ مشرفين. تانا راني جارك غي ف لحودود ساكن في وجدة . pour moi مكان حتى مشكل مدابيا

تانا نتعلم لهجات جديدة.

.........

Bahaabebo

عضو مشارك
تسلم ايدك حبيبى انت مدهش

ABU.AMR

عضوية الشرف
اعتقد دى كلمات المصرين فقط ام الابداع احنا ههههههه اهوة الواحد بدل ما يتكلم باللغة العربية الفصحى فكرنا فى كلمات سهلة :133:

ABU.AMR

عضوية الشرف
مرحبا خويا king واش راك ؟ مشرفين. تانا راني جارك غي ف لحودود ساكن في وجدة . pour moi مكان حتى مشكل مدابيا

تانا نتعلم لهجات جديدة.

.........
لى اصدقاء كتير مغاربة اكرم واحسن ناس ممكن تقابلهم بس لية مش عارف اللغة غربية جدا عن المتداولة يعنى حتى لغة العراق ايضا صعبة شوية الفهم بس اسهل من لغة المغاربة ولى صديق مطور ويب كل ما اكلمة يكلمنى بالفرنسية اقولة معرفش غير عربى يكلمنى مغربى بنفس اللغة اية سبب صعوبة اللغة المغربية ؟

King Assassins

عضو مميز
والله يا خاوتي لو نتكلم أنا وخويا المغربي باللهجة الأصلية نتاع المغاربة ما تفهمو حرف واحد وهذا كله بسبب الاستعمار الفرنسي الذي يحق ان يسمى استدمارا وليس استعمارا فبعد طمس اللغة العربية وخلق العداوة بين أبناء الشعب الواحد يدعي نشر الحضارة والديمقراطية حسبنا الله ونعم الوكيل لهذا ترونني أتعمد الكلام باللغة العربية رغم صعوبتها عندنا بعض الشيء فنصفه فرنسي ونصفه عربي فمثلا :(اعجاب) عندنا تسمى (جام) بالفرنسية و(عادي) ننطقها (نورمال)و(طلب) ننطقها (دموند) واليك مثال حي اذا فهمت ما أقول:::يا خو نتلقاو دوما في السيبار ونهدرو في صالحتنا وما تنساش تجيب معاك لاباراي راه كاين واحد حاب يبرز مي تكون ميش مفتوحة والحكاية راها قاصبا استنى ما تقطعش دا نسقصيك رحتش البارح لبلاصتنا لمظاريا وكاش ما تعود أخبار:::::::هذا مثال بسيط لكل الاخوة المتواجدين في المنتدى لكي تعرفو مدى معاناتنا في التعامل معكم والله العظيم كارثة تحسبونه هين وهو عظيم وبارك الله فيكم على صبركم....... كدت أن أنسى من المضحك أنه في الجزائر المطر عندنا يسمى الشتاء فمثلا أقول: راها تصب الشتا بدل أن نقول: ان المطر يهطل هههههههههههههههههههههههههههههههههه و

أعلى