الحالة
موضوع مغلق

miromrmr

عضو جديد
الإعجابات
0
k xnjjsjkx,ck

mmhaythem

عضو جديد
الإعجابات
0
مشكل في RAM

، أخي الغالي لدي حاسوب محمول نوعه
Asus Vivobook S400ca with RAM 4GB and process Intel Core i5-3337U 1,8GHz

لدي شكل كبير في الذاكرة العشوائية RAM حيث أعاني من بطء شديد عند استخدام أي برنامج أو فتح أي متصفح، و بالنسبة للذاكرة RAM فهي دائما فوق 80% من السعة الجملية (أكثر من 3,4 GB مستعملة من جملة 4 GB) حتى عند بدأ تشغيل الحاسوب و قبل فتح أو استعمال أي برنامج أو تطبيق.

حاولت فسخ البرامج التي تشتغل عند الإقلاع و التي ليس لها أهمية، حاولت أيضا استهمال برامج ماسحة لملفات التجسس و الفايروسات، سبايوار، مالوار.,. برامج تقوية الذاكرة... لكن دون جدوى

الرجاء مساعدتي

يحى سمير

عضو جديد
الإعجابات
1
توقف الجهاز فجاة........................

يتوقف الكمبيوتر ويغلق بعد زيادة الحمل عليه وتدور المروحة بسرعة وتصدر صوت عالي ......................................................... .................................................................................................................................... ..................................................................................................................................
.................................ارجو سرعة الرد............................................بسرعة...............................

المهندس نادر خميس

عضو مشارك
الإعجابات
52
يتوقف الكمبيوتر ويغلق بعد زيادة الحمل عليه وتدور المروحة بسرعة وتصدر صوت عالي ......................................................... .................................................................................................................................... ..................................................................................................................................
.................................ارجو سرعة الرد............................................بسرعة...............................
المروحة بايظة غيرها وهى تعمل فى حدود 15 جنية

المهندس نادر خميس

عضو مشارك
الإعجابات
52

، أخي الغالي لدي حاسوب محمول نوعه
Asus Vivobook S400ca with RAM 4GB and process Intel Core i5-3337U 1,8GHz

لدي شكل كبير في الذاكرة العشوائية RAM حيث أعاني من بطء شديد عند استخدام أي برنامج أو فتح أي متصفح، و بالنسبة للذاكرة RAM فهي دائما فوق 80% من السعة الجملية (أكثر من 3,4 GB مستعملة من جملة 4 GB) حتى عند بدأ تشغيل الحاسوب و قبل فتح أو استعمال أي برنامج أو تطبيق.

حاولت فسخ البرامج التي تشتغل عند الإقلاع و التي ليس لها أهمية، حاولت أيضا استهمال برامج ماسحة لملفات التجسس و الفايروسات، سبايوار، مالوار.,. برامج تقوية الذاكرة... لكن دون جدوى

الرجاء مساعدتي

غير الويندوز وحاول تسطب النسخ الاصلية

المهندس نادر خميس

عضو مشارك
الإعجابات
52
الانتى فيروس avast internet security و الوقت و التاريخ مظبوطين بس يفرق دقيقة عن الواقع بس لما بعمله ابديت من الويندوز بلاقيه مظبوط
غير الويندوز وابقى سطب افيرا

المهندس نادر خميس

عضو مشارك
الإعجابات
52
مشكلة في بورده انتل باي انتل عند الاقلاع مش بتدي اي بيانات غير شرطه صغيره على الشمال والجهاز واقف خالص ( لا توجد اي بيانات ) غيرت الحجر والرامه وفصلت كل حاجه موصله بالورده وبرضو نفس المشكله
أرجو الرد فاسرع وقت ممكن :mad:
محتاجة شحن بيوس

المهندس نادر خميس

عضو مشارك
الإعجابات
52
لدي مشكلة في لاب توب نوع dell inspiron 5110 وهية عدم الاشتغال وظهور شاشة سوداء فقط عند التشغيل مع صوت ال pep ....pep المتقطع حاولت ان افرمت بقرص الفرمتة لكن الجهاز لايدخل على اي شي فقط شاشة سوداء . ارجو بيان السبب مع الحل النافع وشكراً مقدماً:239:
ممكن تكون الرامات مش متركبة كويس

mmhaythem

عضو جديد
الإعجابات
0

شكرا على الرد، نسخة الويندوز التي عندي أصلية

لكن وجدت الحل، فقد قمت بعملية ريستور للسيستم و أصبح كل شيء على ما يرام

تحيـــــــــــــــاتــــــــي

المهندس نادر خميس

عضو مشارك
الإعجابات
52
اوووووووووووووك

ashruf

عضو مشارك
الإعجابات
0
لدى كاميرا من ايام البتيوم 3 اعلى درايفر لها اكس بى
ليس لها درايفر ل 7 فستا 8
اسمها ويب كام جو مينى ماركه كرييتف
هل يوجد درايفرز لها للسفن او 8

miromrmr

عضو جديد
الإعجابات
0

جهازى لا يتصفح youtube facebook google و ايضا لا يصل الى روابط التحميل المباشرة من داماس و قد واجهتنى مشكلة شبيهة من قبل فكان facebook لا يفتح كنت اقفل الانتى فيرس و افتحه بشتغل تمام اما الان فلا
فما الحل ؟ وشكرا...
و التاريخ مظبوط و الانتى فيرس avast internet security.

المهندس نادر خميس

عضو مشارك
الإعجابات
52
جرب تمسح الانتى فيرس خالص وشوف لو كدة غيرة وسطب افيرا

المهندس نادر خميس

عضو مشارك
الإعجابات
52
لدى كاميرا من ايام البتيوم 3 اعلى درايفر لها اكس بى
ليس لها درايفر ل 7 فستا 8
اسمها ويب كام جو مينى ماركه كرييتف
هل يوجد درايفرز لها للسفن او 8
الكاميرا بتتعرف لوحدها لو متعرفتش يبقى هى من الانواع القديمة يستحسن تغيرها

الفرعون المصرى15

عضو جديد
الإعجابات
0
كنت عاوز فيديو اتعلم منه ازاى اثبت نسخه ماك هجهاز ابل ممكن وشكرا

الفرعون المصرى15

عضو جديد
الإعجابات
0
حضرتك دلوقتى ان فى جهاز لاب توب ماركه ابل معروض امامى للبيع وفى نفس الوقت عرفت ان نظامه ماك واللى عرفته انه يختلف عن الويندوز وبيحتاج واش كتيير فانا كنت عاوز اعرف لو هتقدر تساعدنى فى انى ازاى اعرف اثبت نظام الماك ولا مفيش نصيب فى انى اشترى الجهاز دا شكرا

المهندس نادر خميس

عضو مشارك
الإعجابات
52

الفرعون المصرى15

عضو جديد
الإعجابات
0
شكرا على الرابط وشكرا على النصيحه وجزاك الله كل خير يا بشمهندس نادر

hemamhmud

عضو جديد
الإعجابات
1
اناا عندي لاب توب نوعه linovo g560 وبصراحه الشركه عملاقه والجهاز ليه معايا اكثر من سنتين وممتاز ولاكن ظهرت مؤخرا مشكله غريبه اول ما اشغل اغنيه او فلم الصوت يشتغل شويه ويفصل اقفل الاغنيه وافتحها تانى الصوت يشتغل وبعد شويه يفصل وهكذا مع العلم انى منزل احدث تعريف للصوت
وانا حاليها على ويندوز 8.1 bit86
ارجوا من عمالقه المنتدي المساعده

المهندس نادر خميس

عضو مشارك
الإعجابات
52
غير الويندوز وجرب

الحالة
موضوع مغلق

أعلى