akram_gen2

عضو جديد
التسجيل
26/6/14
المشاركات
4
الإعجابات
0
#1
بعد عناء في البحث في موضوع الهروب/التخلف من التجنيد مسمعتش ابدا عن حد اتمسك ، كل اللي سمعتة ان العساكر بتسلم نفسها بعد فترة بسبب حاجتهم للشهادة سواء للسفر او للعمل. ياريت لو حد عاش تجربة يقولنا عليها بالتفصيل وموقفة كان ايه هروب ولا تخلف والموقف اللي حصل بالظبط لما اتمسك هل داخلية اللي قبضت عليه؟ ولا شرطة عسكرية؟ وايه اللي حصل بعدها والحكم كان ايه؟

وبالنسبة للناس اللي قعدت فترة هربانة والفترة عدت على خير كانو عايشين حياتهم ازاي؟ هل مسموحلهم يخلصوا اجراءاتهم الحكومية بدون مشاكل؟ سواء تجديد بطاقة او رخصة قيادة او عمل فيش جنائي والتعاملات الاخرى المختلفة. وهل اسمه كان نازل فعلا على اجهزة الداخلية انة مطلوب القبض علية؟
ياريت بردة لو حد يعرف تجربة حصلت مع حد يعرفة يقولنا عليها بس ياريت يكون متأكد من كلامة بنسبة ١٠٠٪ ودة لافادة الاعضاء لان الموضوع فيه خطورة على الناس.

 

akram_gen2

عضو جديد
التسجيل
26/6/14
المشاركات
4
الإعجابات
0
#2
ملحوظة: لو اسم العسكري اللي هربان نازل على اجهزة الداخلية انه مطلوب القبض علية اذن من المفترض عند تخليص اوراقك بعد سن ال٣٠/٣٦ سنة لابد من حذف الاسم من اجهزة الداخلية فهل ده بيحصل فعلا ان السجلات العسكرية بتبلغ الداخلية عشان يشيلوا الاسم؟
 
new_yasser

new_yasser

عضو مميز
التسجيل
27/3/12
المشاركات
281
الإعجابات
3
الإقامة
الأسكندرية
#3
سوف أشرح لك انا إن شاء الله بالتفصيل
قبل التسعينات وبعد إكمال الهارب 21 يوم يرفع من على قوة الوحدة وترسل الوحدة إخطار هروب للنيابة العسكرية والقسم التابع له المجند الهارب وكان يتم عمل حملات من مباحث القسم على فترات على الهاربين ثم تلسيمهم للشرطة العسكرية ثم للوحدة ...... وفى هذه الفترة الهارب طبعا مهدد إذا دخل للقسم فى مشكلة وكان سنه فى العشرينات او الثلاثينات يطلب منه موقفه من التجتيد .... لكن فى الفترة دى كنت بعمل البطاقة الورقية بدون مشاكل .... بالنسبة للبحث الجنائى والتسجيل على الكمبيوتر فهو غير مختص بالهروب وقد حدث هذا معى عام 2000 كنت قد أخذت فى قضية بسبب الانتخابات وتم عرضى على البحث الجنائى وأيضا الدليل على هذا عندما استخرجت فيش من مديرية أمن الاسكندرية لم يظهر هذا ...... لكن نصيحة لو سنك قبل الــ 30 عام سلم نفسك وخلص نفسك بدرى ولا تغلط غلطتنا
 

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
التسجيل
1/8/04
المشاركات
12,948
الإعجابات
506
#4
معظم من يقبض عليه وهو هارب
يتم اخراجه من القسم عن طريق
الواسطة والرشوة ...

والا فالمحاكمة والحبس وأداء الخدمة ...
 

أعلى