ما الجديد

أبو الدحداح

الوسـام الماسـي
الإعجابات
143
موضوع مسكر أوي

بس الطريقة بسيطة

اتحايل على البائع إنه ينقيلك بطيخه وطبعا أوع تنسى تثبته

يعني

مثلا خد الكود ده
كود:
يا باشا هو إحنا بالنسبالك حاجة ما تنقيلنا بطيخه كده تكون على مزاجك الرايق ده حاجة  أحكي بيها للناس وكده
طبعا وصلتكم طريقة الكود
بقي الأكواد عليكم أنتم .

جهاد ع

عضوية الشرف
الإعجابات
794
كورس ممتاز في تعلم انتقاء البطيخ ولكنني مثل اخونا الكريم كل سنة استمتع ببطيخة واحدة والباقي كله غش . عندنا لا يوجد بطيخ اقرع وانما كله احمر ولكن الطعم الحلو مفقود غالبا وعلى رأي اخي علم البطيخة وذوق يا اخي هو يعطيك تذوق من وسط البطيخة وهذا الجزء بالذات حلو جدا والباقي اما مالح او لا طعم له

LEBA

LEBA

عضوية الشرف
الإعجابات
823
اسهل طريقة برأيي تفتح البطيخة وتتذوقها يا حاج ناجي :1016:.
بالسهوله دى . .
قبل الكلام دا ف خبط ع البطيخه وليله كبيره .
احنا ممكن نعملها فرح على فكره ...
شوف تجربتي اليوم مع البطيخ

شكلها يجنن لكن للاسف مش حلوة كما يجب ...

اول مره اشوف بطيخه من غــــــــير بذر .
لا حقيقى انت اول ما قسمت البطيخه كانت كدا . ؟؟
فين البذر الاسود :confused:
ولا اللون بيتغير من بلد لبلد :1002:
والله واحد قالى فكرة زكية جدا بس مش هينفع تتطبق عندى

قالى هات سرنجة 10 سنتى واسحب عينة من البطيخة وبجهاز تحليل السكر الصغير هيقولك اذا كانت حلوة ولا وحشة وبعدين انا هعرف نسبة السكر ازاى يعنى الانسان معدلة الصبيعى 120 طيب انا اعرف بقى البطيخة معدلها الطبيعى كام ازاى ولا اعلى من 120 تبقى عندها السكر واشتريها . والله الواحد احتاااااااار .
ســــــــرنجه وتاخد عينه :confused: م البتيــخه . ...
أنا شايفكم مختلفين على موضوع البطيخ عموما تيسيرا على الجميع سوف أقوم بعمل
موضوع مساعدة لجميع أعضاء داماس كل اللى عليك تضع صورة البطيخة اللى تشتريها
حتى لو كانت وحشة وليست حمراء سوف نقوم بتظبيطها لكم لتصبح حمراء وحلوة
طبعا عالفوتوشوب ....
مجرم وتعملها .
(اجــــــــيبلك بتـــــيخ) .

موضوع البطيخ اطول من موضوع البرامج .
عموما اشرككم تجربتي وللعلم "البطيخ مش بيحبني"
لكن افتكر ان واحد تاجر بطيخ مستجد حكالي انه اشترى بطيخ علشان يتاجر فيه فطلع البطيخ كله اقرع . .
اللي بيشتري مرة مش بيعتبه تاني ، قام راح للراجل اللى اشترى منه وحكاله فالتاجر قاله انت تحط البطيخ في اوضة وتغطيه
لمدة 3 ايام ومتفتحش عليه الاوضة خالص وفعلا عمل كدة وبعد 3 ايام فتح على البطيخ وقطع واحدة منهم لقاها حمرة جدا
لكن مش مسكرة بدأ يبيع الناس اشتروا منه وفعلا لقوها حمرة مش قرعة لكن مش مسكرة فمكرروش انهم يشتروا منه تاني.
المهم مش كل البطيخ الاحمر لازم يكون مسكر لكن بيختلف من التربة ونوع البذور وتوقيت الزراعة
عموما بتعرفه عن طريق الطرق على البطيخ "انا حاسس اني عبقري كأني اول واحد اقول كدة ." ..
عموما اقولكم على طريقة لو لقيتوا البطيخة قرعة اوهم نفسك وولادك انها اناناس وقشرها واضربها بالخلاط
كانها عصير اناناس وبعدين ارميها بعد ماتضربها بالخلاط لان ولادكوا هيكرهوها وهيكرهوا الاناناس :333: وبكدة تبقوا كرهتوا العيال في البطيخ والاناناس ومحدش هيطلبهم تاني وبكدة هتكونوا ريحتوا دمغكم من البطيخ والغازه . بس خدوا بالكم ليكرهوكوا انتوا كمان وربنا يستر .
وربنا يتممها بالستر ولو حد فيكوا ابنه بيحب حاجة وقرفه بيها ممكن يوهمه زي الاناناس كدة ، صدقوني طريقة كويسة
بس اهم شئ انك تكون مصدق الوهم فعلا والمصريين اكتر ناس بيصدقوا الوهم
انا كتبت كتير لكن تجربة تستحق التجربة .
وبالتوفيق للجميع ان شاء الله....
3 تيام ... والبطيخ بقى احمر :confused:
طب كان يسيبهم شويه مش يمكن تحصل المعجزه
.

محمد عدوي

عضو مشارك
الإعجابات
0

محمد عدوي

عضو مشارك
الإعجابات
0

موضوع البطيخ اطول من موضوع البرامج .
عموما اشرككم تجربتي وللعلم "البطيخ مش بيحبني"
لكن افتكر ان واحد تاجر بطيخ مستجد حكالي انه اشترى بطيخ علشان يتاجر فيه فطلع البطيخ كله اقرع . .
اللي بيشتري مرة مش بيعتبه تاني ، قام راح للراجل اللى اشترى منه وحكاله فالتاجر قاله انت تحط البطيخ في اوضة وتغطيه
لمدة 3 ايام ومتفتحش عليه الاوضة خالص وفعلا عمل كدة وبعد 3 ايام فتح على البطيخ وقطع واحدة منهم لقاها حمرة جدا
لكن مش مسكرة بدأ يبيع الناس اشتروا منه وفعلا لقوها حمرة مش قرعة لكن مش مسكرة فمكرروش انهم يشتروا منه تاني.
المهم مش كل البطيخ الاحمر لازم يكون مسكر لكن بيختلف من التربة ونوع البذور وتوقيت الزراعة
عموما بتعرفه عن طريق الطرق على البطيخ "انا حاسس اني عبقري كأني اول واحد اقول كدة ." ..
عموما اقولكم على طريقة لو لقيتوا البطيخة قرعة اوهم نفسك وولادك انها اناناس وقشرها واضربها بالخلاط
كانها عصير اناناس وبعدين ارميها بعد ماتضربها بالخلاط لان ولادكوا هيكرهوها وهيكرهوا الاناناس :333: وبكدة تبقوا كرهتوا العيال في البطيخ والاناناس ومحدش هيطلبهم تاني وبكدة هتكونوا ريحتوا دمغكم من البطيخ والغازه . بس خدوا بالكم ليكرهوكوا انتوا كمان وربنا يستر .
وربنا يتممها بالستر ولو حد فيكوا ابنه بيحب حاجة وقرفه بيها ممكن يوهمه زي الاناناس كدة ، صدقوني طريقة كويسة
بس اهم شئ انك تكون مصدق الوهم فعلا والمصريين اكتر ناس بيصدقوا الوهم
انا كتبت كتير لكن تجربة تستحق التجربة .
وبالتوفيق للجميع ان شاء الله....
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه مشاركتك ضحكتني لايقل عن عشر دقائق شكرا ليك

محمد عدوي

عضو مشارك
الإعجابات
0

[/Q
علي فكرة النوع دة من البطخ ممتاز لاكن صاحب الارض قطعها قبل ما تستوي بدليل البزرة بيضاء

سعد الدين

سعد الدين

المسؤول الفني
الإعجابات
15,921

[/Q
علي فكرة النوع دة من البطخ ممتاز لاكن صاحب الارض قطعها قبل ما تستوي بدليل البزرة بيضاء

لا ابدا حبيبي

البطيخ هنا كله مافيه بزر نهائيا والبطيخة الي بالصورة تعتبر بزرها كتير ...

سعد الدين

سعد الدين

المسؤول الفني
الإعجابات
15,921

Hima

عضوية الشرف
الإعجابات
634
كود:
    3[COLOR=Blue] تيام[/COLOR] ... والبطيخ بقى احمر :confused:
طب كان يسيبهم شويه مش يمكن تحصل المعجزه [IMG]http://noimg.damasgate.com/YD2IvY.gif[/IMG].
حقيقي انا بتكلم بجد يا علاء
والراجل لسة في انتظار المعجزة .

كود:
[COLOR=Red][SIZE=5]ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه مشاركتك ضحكتني لايقل عن عشر دقائق شكرا ليك[/SIZE][/COLOR]
بالتوفيق ان شاء الله اخي محمد وارجو ان تكون مشاركة جيدة وارجو من تنفيذها فلها مفعول سحر
ولك عندي وخليك بانتظار المعجزة مع التاجر صاحبي وهرفع لك بطيخة على اي سيرفر تحبه او نعمل شيرنج مع كل
اللي شارك بالموضوع
بالتوفيق

LEBA

LEBA

عضوية الشرف
الإعجابات
823
كود:
    3[COLOR=Blue] تيام[/COLOR] ... والبطيخ بقى احمر :confused:
طب كان يسيبهم شويه مش يمكن تحصل المعجزه [IMG]http://noimg.damasgate.com/YD2IvY.gif[/IMG].
حقيقي انا بتكلم بجد يا علاء
والراجل لسة في انتظار المعجزة .

كود:
[COLOR=Red][SIZE=5]ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه مشاركتك ضحكتني لايقل عن عشر دقائق شكرا ليك[/SIZE][/COLOR]
بالتوفيق ان شاء الله اخي محمد وارجو ان تكون مشاركة جيدة وارجو من تنفيذها فلها مفعول سحر
ولك عندي وخليك بانتظار المعجزة مع التاجر صاحبي وهرفع لك بطيخة على اي سيرفر تحبه او نعمل شيرنج مع كل
اللي شارك بالموضوع
بالتوفيق
اكيد طبعا يا استاذ هيما كلامك مظبوط
معلومات البطيخ
طلعت مثيره والله . .
.
شكله هيبقى احلى شيرنج ...

Ahmad Saleh

الوسـام الماسـي
الإعجابات
1,256
بتاكلوا بطيخ من ورانا ولا ايه :1002: