صابرالسعيد

عضو جديد
الإعجابات
0
انا كتبت عقد ايجار فى شهر 12 / 1996 وطلبت من صاحب المنزل ان يحدد المدة قال لى احنا بنكتب مشاهرة قولت له كدة يبقى العقد شهرى قال لى احنا ناس نعرف ربنا قولت له يعنى الشقه دى ع طول لو مش ع طول اخد شقه غيرها واوافر فلوسى قال لى نفس الكلام احنا ناس بنخاف ربنا و انا حجيت قولت خلاص شقه حجرتين وصاله 35 متر ب 5000 مقدم و 85 ايجار فى منطقه امبابه المهم كنت بدفع 45 و ييخصم 40 من المقدم بعد حواللى 11 سنه جابلى طرد بس لم يعلنى سافرت له البلد المهم اتفقنا ع ان اكتب عقد مع ابنه ب 5 سنوات وب135 ايجار زاى ناس معايا جمب بعدى المهم عشان انا ماشطب الشقه لوكس حمام ومطبخ وبابان والباب اللى كنت بركبه كنت بديله القديم المهم قال ل ابنه اكتبله ورقه ب 5000 الاف عند خروجى من الشقه اضطرايت ع الموافقه راجعت لابنه معايا فى البيت كتب معايا عقد بس عند الامضاء بتاعتى جالوة موبايل جرى وساب الورقتين المهم دورة ع صغرة ان اكتب 59 سنه ابدا ذهبت لمحامى قاللى خاللى حد يمضى لاعلا وعسا عملت كدة وهو شربها وكتبلى ورقه ب 5000 ج وطلب منى ورقه انى مستلم الشقه منه سوبر لوكس كتبتهالوة اكتر ماهو عايز لما مابقاش مصدق بس بردك مش امضائى المهم اخوة جى خد الورقه بتاعته ام 5000 واعطانى ورقه تانى ب 3000 ع اساس هدفع 85 واخصم 45 ج المهم واعترف ان انا مؤجر من والده صممت ان الوصل يكتب شهريا باسم والدهم قالوة ماشى المهم ربنا واقف معايا المدة خلاص اشتكونى عشان مابدفعش ايجار زاى ما المحامى بتاعى قاللى المهم كسبنا الموضوع والامضاء مزورة المحامى بيقوللى نرفع دعوة بالتزوير وهنجيب حبس انا ماهنش عليا كلمت اخوة لانى اللى كتب العقد مسافر قاللى طلباتك قولتلوة عقد ايجار 59 سنه وادفع ايجار 150ج او اعطينى 15000 ج وامشى المهم بعد 10 ايام قال لى اخواتى مش راضيين واخويا بيقلك خليك زاى ما انت ماشى فى المحكمه وارفع تزوير وانا مش هزعل وهما عكسى معاهم فلوس وده الوتر اللى بيلعبونى بى اعمل ايه انا عندى عروسه بجهزها بالعافيه وانا 47 سنه وعند والدين تانى اسف للاطاله شكرا

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
506

نصيحتى لك أن تجعل الأمر كما هو محدد بينكم !!!
وهو عقد ايجار فقط ....... ولا تزيد عن ذلك !!!!

لا داعى لرفع دعوى تزوير وأنت من خدعته ( جزاء فعله أيضا )
حتى لا تفتح الباب عليك من ناحية أن يطعنوك ردا على أفعالك ...

وأنت مستمر في الانتفاع بالشقة مقابل الايجار والمدة التى كنتم متفقين
عليها وحصلت عليها رغما عنهم .............

أما احتياجك للأموال فليس لهم دخل فيها ..............

أعلى