ما الجديد

قاسم ادهم

عضو جديد
الإعجابات
0
'',

باختصار انا لقيت المنتدى المحترم ده فقولت اعرف فيه المشكلة يمكن هنا يكون فى حل أو ع الاقل نعرف ان المشكلة فى القانون
يعنى اية يكون عندنا عمارة متسجله باسم ولدى فى الشهر العقارى نسافر كام 12 سنة نرجع نلقى اتبعت مرتين بعقد مزور و اتسجلت فى الشهر العقارى !!!

ببسطة سنة ( 2002 ) تحديدآ سفرنا انا و واختى و ماما و بابا و قفلنا البيت الكلام ده سنة 2002 المهم مؤظف فى الشهر العقارى قربنا زور عقد بيع و رفع قضية صحة و نفاذ عقد بيع و اتحكم ليه و اتسجلت فى الشهر العقارى و بعدين بعها لواحد تانى و التاني ده بعها لواحد تانى من 6 سنين ده يبقى اسمه اية يعنى فى القانون كده ولا ده قانون خاص بمصر و التزوير سهل جدآ و يمشى عادى

طب أية الحل دلوقتى يعنى نعمل مش فاهم بجد ولله حسبى الله و نعم الوكيل فى القانون ده و اللى سهل عملية التزوير بالطريقة دى

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
506

العيب ليس في القانون يا غالى
وانما في النفوس المريضة التى
تستغل غياب أصحاب الحقوق عن
أملاكها ويبدأوا فى النصب والتزوير
على خلق الله ....

المهم

لك أن ترفع دعوى قضائية برد وبطلان
عقد البيع الأول الصادر منكم الى المشترى
الأول وكافة عقود البيع التى تم تحريرها لاحقا
واعادة العمارة الى مالكها ... ومحو التسجيل في
الشهر العقارى واعتباره كأن لم يكن ...

أعانك الله ...............

قاسم ادهم

عضو جديد
الإعجابات
0
طب و ده ينافع بعد 6 سنين و دلوقتى احنا من حقنا نستلم العمارة ولا لاء لازم نفضل فى الشارع لما فين و فين تحكم المحكمة و ده مش هيحصل طبعا

احنا مبعنش حاجه

قاسم ادهم

عضو جديد
الإعجابات
0
ثم ازاى القاضى يحكم بصحة العقد و هو مزور و ازاى يتسجل كده فى الشهر العقارى
على كده ممكن واحد يعمل توكيل عام و يبيع املاك اى واحد غيره و غيرها يبيعها لغيرة و تخرب البلد فين القاضى من كل ده مش المفروض ان يكون موجود الدعى و المدعى عليه عشان يعرف ان العقد صحيح ازاى بلد محترمة يحكم فيه القاضى و المدعى عليه مش موجود

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
506
أنا قلت هذا

لك أن ترفع دعوى قضائية برد وبطلان
واعادة العمارة الى مالكها ... ومحو التسجيل في
الشهر العقارى واعتباره كأن لم يكن ...

أعانك الله ...............
ولم أقل هذا

وعموما أكيد هناك تزوير كبير قد حصل
سواء للعقد المزور أو تحريرتوكيل مزور
بإسمكم ...

ويتطلب هذا البحث عن جميع العقوود
المحررة والمستخدمة أمام الشهر العقارى ....

أنصحك باللجوء الى محام تثق فيه ليرفع لك
الدعوى ... ولا يموت حق وراءه مطالب ...

قاسم ادهم

عضو جديد
الإعجابات
0
شكرآ ع الرد
بس مش هقول غير حسبى الله و نعم الوكيل فى القاضى اللى حكم من غير ما ولدى يكون موجود

طب انا عاوز افاهم يا استاذ جمل القاضى بيتاكد منين ان دى فعلا توقيع صاحب العقار يعنى اول ما يشوف العقد يحكم على طول عشان فى اسمين واحد لبائع و التانى المشترى ولا بياخد فلوس عشان يمشى الموضوع ولا اية انا منتظر ردك ع السؤال ده و اكون شكر جدآ لحضرتك

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
506
لا يا غالى

لا توجد وسيلة أمام القاضى ليتأكد
ما دام أنه يوجد أمامه عقد ...
وتوقيع البائع والمشترى ...
وتوكيل عن البائع والمشترى ...

أما المتضرر فله اللجوء للقضاء
لابطال هذا التزوير ....

قاسم ادهم

عضو جديد
الإعجابات
0
توكيل عن البائع والمشترى

توكيل عن البائع ازاى ممكن حضرتك تفهمنى دى يعنى كمان زاور توكيل عنى ! ياريت حضرتك تفهمنى الموضوع ده تحديدآ و انا اسف لو كترت عليك الموضوع بس مفيش قدمى للأسف غير حضرتك لان منعرفش حدا فى مصر

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
506
نعم
ما دام أنهم قد سجلوا العقار بإسمهم
فالمتوقع أن يكون هناك تزوير توكيل
بإسمكم ... وهذا توقع شبه أكيد ...
لذا
ينبغى البحث عن كل الأوراق التى
تم استخدامها في نقل الملكية قبل
أن تضيع هذه الخيوط ...
وتكون أساس لالغاء خذا التسجيل
واسترداد حقكم ..............

قاسم ادهم

عضو جديد
الإعجابات
0
طيب معلش خليك معايا انا عارف انى زوتها شوية

هو اخد حكم سنة فى صحة و نفاذ عقد سنة 2003 مش عارف هو اتسجل ازاى فى الشهر العقارى بعد كده لكن هو بع لواحد تانى فى نفس الشارع و اللى اشترى باع لواحد تانى يعنى تقريبا الموضوع ده من 10 سنين او أقل هل هيكون لينا الحق القانونى فى الطعون فى العقود دى كله ولا كده حقنا ضع

ثم اخر شىء هل تزوير التوكيل بالسهوله دى عشان يزور توكيل لولدى ما هما كده هيقدرو يزور توكيلات عامة و ياخدو امول الناس فين الحكومة و الدولة من كل ده

و مش المفروض ان اللى بيعمل توكيل بيعمل توكيل بالبطاقة الشخصية و غلبان على حسب ما عملت قبل كده مش التوكيل ده مش بيتعمل فى مكتب واحد انا فاكر انى لما عملت توكيل لمحامى قبل كده داخلت مكاتب كتير ارجو التوضيح مش أكتر

و ووو أنا أسف لمره الاخير و جزاك الله كل خير

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
506
نعم لكم الحق في الطعن في هذه العقود
ما دام لم تمر 15 سنة على الملكية ...

والتوكيل يتم في الشهر العقارى بالبطاقة .

ولا تسأل عن الحكومة أو الدولة لأنها ماتت
بالفعل منذ مدة طويلة ...

وعموما لك إمكانية البحث عن كيفية التسجيل
والبيع من أول مشترى الى اخر مشترى ...

قاسم ادهم

عضو جديد
الإعجابات
0
استاذ مش المفروض ان بدل اخد حكم فى صحة و نفاذ عقد كده يبقى سجل او ع الاقل شبة مسجل و يقدر يبيع و يشترى ولا لازم يكون لبائع توكيل

bahith

عضو مشارك
الإعجابات
5
إنا لله وإنا إليه راجعون
هل صار التزوير يحدث في مصر بهذه الطريقة
وهل يمكن لقاض أن يحكم في أملاك الناس دون التأكد من المالك الأصلي
كيف يمكن لشخص أن يدعي أنه يملك شيئا بالزور والكذب ثم يشاركه القاضي في هذا الزور
أن لا أكاد أتخيل أن أسافر يوما ثم أعود فأجد شقتي قد بيعت دون أن أدري
أليس هناك مراقبة ومعاينة وتأكد من الملاك الحقيقيين
أليس هناك مراقبة لله أو خوف منه
وكم ذا بمصر من المضحكات.....ولكنه ضحك كالبُكا

أسأل الله أن يعينك يا أخي وأن يوفقك في هذه القضية وأن يُرجع إليك حقوقك وأن ينتقم من كل ظالم!

قاسم ادهم

عضو جديد
الإعجابات
0
أسأل الله أن يعينك يا أخي وأن يوفقك في هذه القضية وأن يُرجع إليك حقوقك وأن ينتقم من كل ظالم!

اللهم أمين ..

تصور ان واحدة سفرت 2009 و رجعت السنة دى لقيت الفيلا بتاعت اتهدت و واحد طلع ببرج و باع كل الشقق اللى فيه و هارب و هى مش عارفة تعمل اية

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
506
النصب كثير فى البلد يا غالى

وللأسف عندنا فائض كبير جدا فيه
وأصبحنا نصدره للخارج !!!!

قاسم ادهم

عضو جديد
الإعجابات
0
استاذ ياريت بس تجوبنى على الموضوع ده هل مجرد ان هو يفوز فى القضية يبقى كده يقدر يسجل فى الشهر العقارى من غير الرجوع لصاحب العقار الاصلى

شوف انا اخت المحامية بتاعتى انهارده و روحت لمشترى التالت اللى هو اعد فى البيت دلوقتى للاسف لما الناس عليا و قالى الوراق ده تبله و تشرب ميته و كلام طبعا مينفعش يتقل

ابن اخوه هو المحامى بتاعه و قال لاستاذة ان هو موقفهم سليم و البيت فى ( حيازتهم ) و بدل متسجل باسم عمه فى الشهر العقارى يبقى الموضوع منتهى خصوصا ان البايع هو اللى متنازل عن البيت ليه و مسجل فى الشهر العقارى

المحامية قالتالى ان بدل هو اعد فى البيت هيفضل الحال على ما هو عليه و هيفضل 10 ولا 15 سنة فى المحاكم أية رايك فى الكلام ده انا مش عارف هى عاوز تخلص من القضية زى المحامى التانى ولا كلامهم صح و مفيش فايدة فى البلد و نرجع تانى و خلاص

انا عاوز افاهم حاجه اخير هل بمجرد التوقيع على عقد حتى لو مش بيعرف يقراء او مش واخد باله يبقى كده خلاص معقولة فى تكتب أسمك بس ممكن تخسر كل حاجه أفرض مفيش كده فى اى بلد فى الدنيا حكاية ان الواحد يكون معاه عقد يقوم رايح عمل عليه صحة و نفاذ عقد و بشوية رشوى صاحب البيت ميعرفش ممكن ياخد البيت على طول

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
506
لا حول ولا قوة الا بالله

يعنى حضرتك أو البائع ماضى على عقد
ومش عاجبك أن المشترى يسجل الا لما
حضرتك تمن عليه وتوافق على التسجيل !!!!

نعم يا غالى

ما دام أنك وقعت على عقد بيع يستطيع المشترى
أن يحصل على حكم بالصحة والنفاذ ويسجل دون
أن تكون حضرتك موجود ..............

وهذا معمول به في كل بلاد العالم !!!!!!

قاسم ادهم

عضو جديد
الإعجابات
0
حضرتك فهمت كلامى غلط انا بسال حضرتك عن الاشياء فى القانون المصرى اللى انا معرفهاش مش أكتر ولا أقل لاننا غير وثقين فى المحامين لكن هنا حضرتك مش هتاخد مقابل و متعرفنيش فى اكيد كلامك صحيح و أكيد و بتوضح ليا اكتر هناا عن كلامهم
انا كنت برجو من حضرتك انك تفهمنى هل الكلام ده صحيح و ان القضايا هتفضل بـ 10 سنين و ان البيت فى حيازتهم و يبقى على الحل على ما هو عليه ولا اية !

و ع العموم احنا فقدنا الامل و بعد الانتخابات للأسف تقريبا مش هنرجع مصر تانى و اكيد استعوضنا ربنا فى البيت اللى راح

وهذا معمول به في كل بلاد العالم !!!!!!
لا طبعا مستحيل انا عيشت فى أذربيجان أغلب حياتى و دى دولة شبة اوروبى يستحيل يكون المتحكم فى الاملاك هو القاضى ده شىء جديد مش موجود فى العالم يعنى انا استنى واحد سب بيته فاضى كام شهر اقوم انا عمل ورقة و اكتب اسم صاحب الملك و روح لقاضى القاضى يبوص اه اسم صاحب الحاجه اهو يحكم يلا دى بتاعتك من دلوقتى عشان عرفت اسمه أية ده تفهمنى حضرتك ان الكلام ده موجود فى العالم يستحيل مكنش بقى فى قانون انا اللى اعرفه هناك ان فى توثيق لكل العقود و بدون توثيق العقود من الطرفين تكون حبر على ورق

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
506
انا عاوز افاهم حاجه اخير هل بمجرد التوقيع على عقد حتى لو مش بيعرف يقراء او مش واخد باله يبقى كده خلاص معقولة فى تكتب أسمك بس ممكن تخسر كل حاجه أفرض مفيش كده فى اى بلد فى الدنيا حكاية ان الواحد يكون معاه عقد يقوم رايح عمل عليه صحة و نفاذ عقد و بشوية رشوى صاحب البيت ميعرفش ممكن ياخد البيت على طول​
ولا يهمك يا غالى

ولكن وضح لى ماقصدك من هذا الكلام
وهل هذا ما تم معكم بالضبط ؟

قاسم ادهم

عضو جديد
الإعجابات
0
اولآ شكرآ على رد و انا عارف انى زوتها اوى
بص انا اخت المحامية بتاعت ولدى لان المحامى الاول عقدها فى وشنا و هى اقترحنا اننا نروح لناس اللى ساكنة فى البيت
المهم لما روحنا الراجل طبعا اعد يضحك و يشتم و لما الدنيا كله علينا زى ما بيحصل فى المسلسلات المصرية المهم طبعا قال كلام مينفعش يتقال و يمكن نص الكلام انا مش فاهمه بس وضح ان المحامية كنت فاهمة المهم ابن اخو المحامى بتاعو قال لـ استاذة مفيش فايدة من الكلام ده كله احنا اللى سكانين فى البيت و لو فضلتوا ميت سنة فى المحاكمة مفيش فايدة برده مش هنسيب البيت و البيت متسجل باسم عمى فى الشهر العقارى و معانا رخصة تجارية لمحل الدور الارضى
المهم بعد ما روحنا المكتب المحامية قالتالى بصرحة الامل ضعيف جدآ و هيطول اوى و حتى لو كسبنا القضية بعد 10 سنين مش هتاخد حاجه بالسهل كده و يمكن البلد تبوظ اكتر و يبقى لا فى محاكم ولا بتاع استعوض ربنا و ريح دماغك
اانا خرجت و انا عارف ان مفيش فايدة اساسا بس قولت انا اعد لحد بعد الانتخابات يمكن يكون فى اى امل حتى لو ناخد تمن البيت

ولا يهمك يا غالى
شوف يا استاذى انا اللى اقصده ان فى مشاكل كتير فى القانون ازاى القاضى هو اللى يوثق العقود افرد واحد اتفق مع القاضى ده او القاضى و ملاك بينهم مشاكل بتكون سهله كده

المحامية قالتالى حاجه انا مش فاهمه لحد دلوقتى او يمكن انا اللى مكنتش عاوز اكمل فى الكلام قالتالى ان بيع العقارات تحديد لازم يكون فى ترا

أعلى