Demscio

الوسـام الماسـي
الإعجابات
5,836
ورحمة وبركاته
عندي استسفارت في تورنت بصراحه اخوكم خيالووو
ماليش في تورنت خالص دلوقتي جالي 4 رسائل تحزيرة علشان بحمل الحاجه وبمسحهم
دا الكلام اللي فهمته من الرسايل

دلوقتي بحمل ملف حجمه 90 جيجا الملف دا انتهي من تحميل
عدد snatches 205
عدد seeders 5
عدد Freeleech 1

والملف تاني
عدد snatches 173
عدد seeders 4
عدد Freeleech 1

عايز اعرف كل شئ عن تورنت امسحه امته اخاليه امتي ياريت ياشباب تقولو ليا لاني بجد
معرفش فيه حاجه تورنت خالص​

Amer Asran

الوسـام الماسـي
الإعجابات
1,533
مواقع التورنت تتبع المشتركين بها
وتحسب ما تقوم بتحميله وهل تتركه وتكون seeder له
------------------
ما اعرفه فقط
seeder
داعم الملف او المغذي (من اكتمل لديه التحميل وتركه للاخرين ليحملو من جهازه peers
---------------------
snatches
بالبحث عما تعني في التورنت
كود:
Snatching is when you download a torrent without seeding an equal or greater amount than what you downloaded. !"
التحميل خلسه عندما تحمل ملف بدون تركه بنسبه مساويه او أكبر لما حملته للاخرين
--------------

والله اعلم
يرفع للاهمية

سعد الدين

سعد الدين

المسؤول الفني
الإعجابات
15,756
انا استخدم التورنت وفعلا لاحظت بانه لاني ما بترك سيد صارت السرعة منخفضة عندي لكن ماني متأكد هل هذا هو السبب أم شي ثاني

Demscio

الوسـام الماسـي
الإعجابات
5,836
شكرا جزيلا بس احتاج شروحات شكلي كدا هشحت عضويه

ALI KHAYRI

عضو محترف
الإعجابات
82
التورنت هو أحد طرق تنزيل الملفات من شبكة الانترنيت لا تعتمد على خادم سيرفير كما في طرق التحميل العادية (وهو عبارة عن كومبيوتر ذو سعة تخزين كبيرة تحفظ بها الملفات والمواقع لصالح شركات أو افراد كخوادم الرابيدشير مثلا) ولكن يتم التحميل من أجهزة كومبيوتر عادية أخرى تشارك الملف معك عن طريق المشاركة بين المستخدمين

يعتمد التورنت على بروتوكول خاص به على شبكة الانترنيت هو بروتوكول البت تورنت أو برتوكول الند للند

التحميل بالتورنت ليس بسيطا كالتحميل العادى ويتطلب خبرة كبيرة لكن عند الإلمام به يمكن الاعتماد عليه في تحميل أو رفع ملفات ضخمة جدا قد يصل حجم الملف الواحد إلى 100 جيجا بيت أو مائة الف ميجا بايت إلى الشبكة

للتورنت محركات بحث خاصة كمحرك خليج القراصنة به تعرف معلومات دقيقة عن الملف والرافع والحجم والسيدر والليتشر

منقول عن ويكيبيديا​
http://www.222z.net/Learning/Torrent/

Rine

عضو مميز
الإعجابات
108
بص يا سيدى
الفكره سهله اوى التورنت هو مشاركة ملفات يعنى انا عندى ملف اعملك رابط علشان تحميله من عندى تمام بس
انا رافع على موقع الموقع دى حضرتك رحت حملت منه الملف دى على سبيل المثال وندوز
بعد ما رحت حملة وخلاص رحت حذفت الملف يبقى انت دلوتى لغة عملة السيد للملف يعنى دعم الملف عشان الناس التانيه تحمل تمام
دلوقتى فى موقع لازم تكون نسبة الشوارد عندك 1 عشان توقف السيد او تحزف الملف وموقع تانى لازم يكون المده لى تفضل عمل سيد للملف 7 ايام او 5 حسب كل موقع
طب انا عارف ازى كل موقع هتروح تشوف القونين بس وخلاص
بس المشكله انك كل ما تخلى عندك الملف بيسحب سرعه من عندك علشان ناس بتسحب الملف من عندك بس مش من عندك بس من عند كل واحد عامل سيد
اسف طولت عليكم بس دى اللى انا اعرفه ولا انا بعمله لم بجى احمل اى ملف علشان انا بحمل كتير اوى تورنت

ابو منصر العمودى

الوسـام الماسـي
الإعجابات
11,171
اخى التورنت افضل من التحميل العادى وهو الملاذ الاخير بس للاسف الشديد اخواننا يحملون ويغلقوا اجهزتهم بعد التحميل والتورنت معناه تبادل
لفت نظرى ويندوز لمشرف سابق بالبوابه ومن قبل سنتين وجدت ان السيدر المساعد 2 من البرتغال وحملت الملف وتمنيت يكون سيدر من دوله عربيه وللاسف الشديد ولازال السيدر يعمل من البرتغال وبسرعه ممتازه

ABU.AMR

عضوية الشرف
الإعجابات
13,908
لازم تسيب الملف شغال فى البرنامج الى حتى تغير ويندوز جديد وفى معظم مواقع التورنت فى حاجة اسمها بفر اى يعنى بيناتك رفعت كم ونزلت كم جيجا ودة بيبقى على شكل نقط تتحسبلك اذا قل البفر بتاعك الى صفر اى انك تمسح الملف فور نزولة وومكن تتبدند من موقع التورنت اعتقد 90% من مواقع التورنت تعمل كدة طيب لية بتسيبة عشان زى عملية شير كدة ودة اسمة السيدر والليثر دول عدد للى بنزلو الملف فى وقت واحد قبل ما تحمل اى ملف تاكد ان السيدر والليثر زيادة عن 50 فى ايا منهم وبكدة تصل سرعة التورنت الى السرعة القصوى زحمل من مواقع معروفة مثل دايموند وايزو هانت وهكذا ...... والله اعلم اذا اردت معظم المواقع اللى السيدر فيها قوى هكتبهم بس دوول بتشتريهم بفلوس

Demscio

الوسـام الماسـي
الإعجابات
5,836
ربنا يجزيكم خيرا جميعا وجزاكم الله خيرا

أعلى