الحالة
موضوع مغلق

ريهام صلاح

عضو مشارك
انا مش لقيا حدا اعرف منه اية الموقف القانون من اللى حصل معايا دلوقتى انا املك نصف عقار مكون من 3 شقق نص البيت ملكى و النص التانى ملك عمى و بيت اخر املك فيه الثلث المهم من كام يوم كانت بشترى حاجات و مضيت و انا مش عارفه على عقد بيع و هما معاهم صورة البطاقة دلوقتى بيهدودونى ان كده بقى معاهم كل اللى املكه انا مش فاهمه ده اية انا مش عاوزه ابيع ولا اشترى هل بمجرد ما امضى على عقد و انا مش عارف كده اخسر كل حاجه و ياريت حضرتك تقولى أية الحل دلوقتى يعنى دلوقتى لو رفعوا قضية او رحوا النيابة ممكن أعمل أية معاهم ياريب بعد ازنكم رد سريع

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني

توقيع الشخص على عقد بيع يعنى أنه باع البيت بالفعل
الا اذا تم اكراهه أو اجباره على التوقيع ...

وفى هذه الحالة عليه الاسراع الى ابلاغ الشرطة وتحرير
محضر يثبت فيه هذا الاكراه أو واقعة الحصول على التوقيع
خلسة .......... ويتم التحقيق عن طريق الشرطة والنيابة
في هذا البلاغ .........

وعليك اثبات هذه الواقعة بكافة طرق الاثبات ............

محمد صالح

عضو فعال
الاخ الاستاذ / جمال جزاك الله خيرا
جعل كل اعمالك فى ميزان حسناتك ( عمل عظيم تقوم به ) من نفس عن مؤمن كربه نفس الله عنه كربه من كرب يوم القيامه

أظلك الله يوم لا ظل الا ظله

لك كل الود والاحترام

ريهام صلاح

عضو مشارك

توقيع الشخص على عقد بيع يعنى أنه باع البيت بالفعل
الا اذا تم اكراهه أو اجباره على التوقيع ...

وفى هذه الحالة عليه الاسراع الى ابلاغ الشرطة وتحرير
محضر يثبت فيه هذا الاكراه أو واقعة الحصول على التوقيع
خلسة .......... ويتم التحقيق عن طريق الشرطة والنيابة
في هذا البلاغ .........

وعليك اثبات هذه الواقعة بكافة طرق الاثبات ............
الف شكر يا استاذ لكن انا عندى سؤال اخر انا وقعت مره واحده بس على العقد انا مش عارفة ده عقد بيع ولا اية لانى مكنتش واخدها بالى اساسا
هل عقد البيع بيتوقع عليه اكتر من مره ولا بيكون مره واحده بس
و اية اللى ممكن يعملوا بالعقد اللى معاهم ده دلوقتى

ريهام صلاح

عضو مشارك
بص يا استاذ جمال انا هحكى لحضرتك اللى حصل من الاول

انا روحت اخود حاجات كانت اختى اشترتها ليا من ناس محل لناس احنا عارفنهم المهم كان لازم امضى و اخدو صورة البطاقة
انا لما مضيت غلبان كده كان العقد مش ظهر يعنى انا مضية مره واحده و خلاص بس المشكلة ان هما معاهم صورة البطاقة
بعد كام يوم اتصلوا بي و قالولى ان البيت بقى بتاعهم و هو نص بس هو اللى بتاعى و كمان قالوا ان البيت التانى اللى ملكى برده بقى بتاعهم هل ينافع اانا املك فيه الثلث بس هل بمجرد اماضة واحده و عشان معاهم صورة البطاقة يقدرو ياخدو كل حاجه

فى محامى تانى قالى اتنازلى فى الشهر العقارى لاختك و بعدين خدى تانى هل ده صح ولا اية

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
حررى محضر بقسم الشرطة
في أسرع وقت من الآن ...

واذكرى أنك وقعت على ورقة
لاستلام الجاجات تبع أختك
وفوجئت بتهديدهم لى بأنك بعت
البيت وخلافه ومعاهم صورة البطاقة

وأنك لم تبيعى شىء أصلا ....

ريهام صلاح

عضو مشارك
تمام انا عملت محضر انا بس كانت عاوزه اعرف انا لما مضيت مكنش الاسم بالكامل يعنى كان يدون ريهام صلاح بس مش اسم كامل
هو لازم يكون فى العقد الاسم كامل صح

ريهام صلاح

عضو مشارك
ياريت برده يا استاذ بعد ازن حضرتك تقولى هل عقد البيع بيكون علية اضمة واحده بس و اسم مش كامل ولا لاء

و أية موضوع التراضى فى بيع العقارات لان واحدة زميلتى فى حقوق قالتالى لازم يكون فى ركن التراضى بين البيع و المشترى

انا عارفة انى زوتها على حضرتك بس ياريت تسعدنى مش اكتر

ريهام صلاح

عضو مشارك
استاذ ان انهارده بعت واحده صاحبتى عشان تشوف العقد اللى معاهم و قالتالى أن العقد ده باطل لاسباب كتير و لو رفعوا قضية هنطعن ببطلان العقد ممكن اعرف من حضرتكـ اية معنى الكلام ده بس ياريت ترد عليا لان هى مش عاوزه تفهمنى و قالتالى هما مش هيقدروا يعملوا حاجه بالعقد الابتدائى ده ياريت بعد اذن حضرتك تقولى معنى الكلام ده اية

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

الحالة
موضوع مغلق

أعلى