mohamed_samara

عضو جديد
الإعجابات
0

انا محمد من الاسكندرية لو سمحتوا يا جماعة عن عايز حد يفيدني في مشكلتي مع التجنديد انا كنت واخد اعفاء مؤقت من 17/10/2007 لحين اتمام اخويا الاصغر سن 21 عام لاني العائل الوحيد لامي واخوتي البنات المهم اخويا وصل لسن 21 سنة فرحت منطقة التجنيد علشان اسال علي موقفي فسالوني عن اخويا ازا كان دخل الخيش ولا لا قلتلهم اه دخل قالولي هات ورقة تثبت انه دخل الجيش علشان تجدد التاجيل ولاكن حدثت ظروف عائلية قوية جدا ادت ان اخويا هرب من الجيش وبالتالي معرفتش اجيب الورقة الي كانوا عيزنها مني وبصراحة ربنا كرمني بوظيفة براتب كويس ومش عايز اضيعها مني علما بان سني الان 26 سنة بس ناس كتير بتقولي انك دلوقتي تعتبر هارب زي اخوك ولو اتمسكت حتترحل علي الجيش مباشرة وده الي خلاني اسال ياتري هل في امكاني شيء دلوقتي اعملوا ولا استني لما سني يوصل 30 ارجوا الافادة ولكم جزيل الشكر واسف علي الاطاله .

Mahmoud Morsy

عضو مشارك
الإعجابات
1
, انا تقريبا نفس موضوعك بس انا اخويا اخد اعفاء وانا مقدمتش نفسي للتجنيد وبأذن الله مستني اعدي سن ال30 عشان ان شاء الله اخد اعفاء, بس المشكلة اللي هتقابلك انك مش هتعرف تجدد جوازك ولا هتعرف تسافر اي مكان, بس احسنلك استني سن ال30 بردو وربنا يستر لأن موضوعك بالشكل ده لو اتقدمت للجيش هتلبس وش وهتزيد مدة خدمتك سنة.
انا اسف بجد عشان قلقتك من الموضوع ده بس للأسف انا عامل زيك وعايش قلق رهيب من الموضوع ده وغير كده التجنيد مفيش فيه اي استثناءات غير الأمراض كالعجز أو الكلام التاني اللي انت عارفه.
ربنا يصبرنا ويكرمنا ان شاء الله.
والله اعلم

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
505

أنت متخلف عن التجنيد ولست هاربا
والمهم عند سن الثلاثين يمكنك انهاء
موقفك بالغرامة وتجنب أى كمين شرطة
من اللآن ....

نـاصر الإسلام

عضو جديد
الإعجابات
0

بداية جزاكم الله خيرا على الموقع والمجهود الطيب
لى استفسار ان تكرمتم ولكم جزيل الشكر
ذهبت فى موعدى للتقدم للتجنيد فى 4/2008 فقمت بإعداد كافة أوراقى كاملة مع إرفاق صورتى بالأوراق بلحيتى دون حلق
ثم عندما تقدمت الى منطقة التجنيد وقت إذ رفضوا دخولى المنطقة إبتدائا وأنا ملتحى فضلا عن ان يقبلوا منى أوراقى
فتوجهت لمكتب الامن ودخلت مؤملا ان تقبل أوراقى وتسير الأمور كما كانت من قبل ذلك (التحرى عنى ثم انتظار قرار وزارى ثم مجموعة 75 )
ففوجئت ان الرائد هناك رفض قبول اوراقى واخبرنى ان النظام تغير ورفض اعطائى اى ورقة تثبت صحىة ما يقول
المهم انا تخلفت عنهم فلم احلق لحيتى ولم اذهب اليهم
وانا اليوم اتممت 30 عام ونحو 6 شهور تقريبا
فما الإجرائات الواجب عليها اتممها لإنهاء موقفى من التجنيد ام يلزمنى ان امكث سنوات اخرى
ولكم جزيل الشكر

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
505
عليكم السلام

بوصولك سن الثلاثين يا غالى
تكون وصلت الى سن الامتناع
وساعتها لك التقدم الى منطقة
التجتيد لتحديد موعد المحاكمة
والغرامة التى تتراوح بين 3500 ج
الى 5000 جنيه فقط .........