محمد خالد عليم

عضو جديد
الإعجابات
0
عندي جهاز اتش بي ديسك توب المشكلة فيه كل ما اقفله وارجع اشغله تأتي رسالة f1 والساعة ترجع للساعة 12 ص
والتاريخ يرجع لسنة 1980 مع العلم بأنني غيرت حجر البطارية وظبطت اعدادات البوردة فما الحل جزاكم الله خيرا
وهذه الصوره لمواصفات الجهاز

محمد خالد عليم

عضو جديد
الإعجابات
0
ايه ياجماعه ما فيش حل والا ايه دا عيب ايه شحن بيوس والا ايه ياريت لو حد عنده حل يساعدنا بيه
اين اهل الخبره هل من مجيب

أوفريان

عضو ذهبي
الإعجابات
191
لأ لم تضبط الأعدادت في البورده جيد
وتأكد من أرجاع الأعدادت ألى الديفولت
أي أعدادت المصنع
وضبط الساعة واليوم والتاريخ
وأهم شيء طبعاً الحفظ قبل الخروج

محمد خالد عليم

عضو جديد
الإعجابات
0
الاخ اوفريان شكرا علي ردك واهتمامك بس أنا عملت كل ولو لاحظت اني كاتب في الموضوع اني مظبط الاعدادات وكل شيء تمام لكن كل حاجة بعد اعادة التشغيل بترجع زي ماكانت ممكن يكون دا مشكلة شحن بيوس ياجماعه لو حد يعرف طريقة شحن البايوس
للبوردة يرفعه ويكتب كيفية طريقة شحن البيوس وجزاكم الله خيرا

محمد خالد عليم

عضو جديد
الإعجابات
0
مافيش حد عنده حلول افيدونا جزاكم الله خيرا

waedqossous

الوسـام الذهبي
الإعجابات
777
مافيش حد عنده حلول افيدونا جزاكم الله خيرا
اخي البطاريه غير متوفقه مع المذربورد تحدث معي هذا الشيء في اجهزات الزبائن

حاول تكون البطاريه الجديده نفس البطاريه القديمه من ناحية الفولت و الشركه المصنعه

osamaabwalhaja

عضو محترف
الإعجابات
336

خطوات الاصلاح
1) فتح الغطاء
2) ازالة بطارية البايوس واستبدالها بواحدة جديدة رقم البطارية CR 2032 او الافضل CR 2035
3) شغل الجهاز والدخول الى البايوس خسب نوع الجهاز في الغالب يكون F10
4) ضبط اعدادات الوقت والتاريخ وايفاف عمل الفلوبي وعمل البوت من الهاردسك

محمد خالد عليم

عضو جديد
الإعجابات
0
الاخ waedqossous اخي البطاريه غير متوفقه مع المذربورد تحدث معي هذا الشيء في اجهزات الزبائ
حاول تكون البطاريه الجديده نفس البطاريه القديمه من ناحية الفولت و الشركه المصنعه
هي البطارية اللي ركبتها اختها وشغالة علي جهاز تاني مافيش اي مشاكل فيه ولك جزيل الشكر علي اهتمامك

محمد خالد عليم

عضو جديد
الإعجابات
0
الاخ osamaabwalhaja

خطوات الاصلاح
1) فتح الغطاء
2) ازالة بطارية البايوس واستبدالها بواحدة جديدة رقم البطارية CR 2032 او الافضل CR 2035
3) شغل الجهاز والدخول الى البايوس خسب نوع الجهاز في الغالب يكون F10
4) ضبط اعدادات الوقت والتاريخ وايفاف عمل الفلوبي وعمل البوت من الهاردسك
عملت كل دا مافيش اي فايده شكرا علي ردك واهتمامك

waedqossous

الوسـام الذهبي
الإعجابات
777
الاخ waedqossous اخي البطاريه غير متوفقه مع المذربورد تحدث معي هذا الشيء في اجهزات الزبائ
هي البطارية اللي ركبتها اختها وشغالة علي جهاز تاني مافيش اي مشاكل فيه ولك جزيل الشكر علي اهتمامك
اخي يمكن ان تكون المشكله في المذربورد او في القطاعات التي تأخذ الفولتيه من البطاريه للبيوس وممكن ايضاً ان تكون الزرالمشار اليه بلون الاحمر في الصوره هي السبب

وممكن ان تجرب اعادة شحن البيوس لاكن يجب ان يكون عندك خبره كافيه

محمد خالد عليم

عضو جديد
الإعجابات
0
اخي يمكن ان تكون المشكله في المذربورد او في القطاعات التي تأخذ الفولتيه من البطاريه للبيوس وممكن ايضاً ان تكون الزرالمشار اليه بلون الاحمر في الصوره هي السبب

وممكن ان تجرب اعادة شحن البيوس لاكن يجب ان يكون عندك خبره كافيه
مش فاهم يعني ايه الزر المشار ايه بالاحمر بس اما بشيل حجر البطارية الجهاز بيشتغل ولا كانه حاسس بيه
بركبه برده بيشتغل طول ما الجهاز شغال الساعه مظبوطه لما يقفل ترجع للتاريخ القديم والساعه تاخر
ممكن لو تقدر بعد اذنك تجيب لي ملف شحن للبيوس او تدلني علي طريقة للشرح ودمت سالما

MEX!CO

MEX!CO

الوسـام الذهبي
الإعجابات
2,128
مش فاهم يعني ايه الزر المشار ايه بالاحمر بس اما بشيل حجر البطارية الجهاز بيشتغل ولا كانه حاسس بيه
بركبه برده بيشتغل طول ما الجهاز شغال الساعه مظبوطه لما يقفل ترجع للتاريخ القديم والساعه تاخر
ممكن لو تقدر بعد اذنك تجيب لي ملف شحن للبيوس او تدلني علي طريقة للشرح ودمت سالما
قبل شحن البيوس وتروح فى الضياع غير الحجارة بتعت اكيسة وبعد كدة رجع اعدادت البيوس لوضع المصنع
وان شاء الله تنحل المشكلة عن تجربة فى كيس كتير قبل كدة

اما لو دخلت فى موضوع شحن البيوس وعمل تحديث لة ممكن البوردة تضيع عليك

تحياتى ليك ولكل استاذة المنتدى

waedqossous

الوسـام الذهبي
الإعجابات
777
اخي هذا الزر وضيفته عمل ريست للبيوس يعني تصفير البيوس اما بخصوص ملف الشحن فا اعتقد انهو يجب ان تمتلك مبرمجة لشحنالبيوس ل/أن جهازك من نوع قديم انصحك اخي ان تذهب الى مهندس صيانه افضل ما تخسر البورده

محمد خالد عليم

عضو جديد
الإعجابات
0
قبل شحن البيوس وتروح فى الضياع غير الحجارة بتعت اكيسة وبعد كدة رجع اعدادت البيوس لوضع المصنع
وان شاء الله تنحل المشكلة عن تجربة فى كيس كتير قبل كدة

اما لو دخلت فى موضوع شحن البيوس وعمل تحديث لة ممكن البوردة تضيع عليك

تحياتى ليك ولكل استاذة المنتدى
ماهو دا اللي عملته غيرت حجر البطارية بواحد نفس النوع وماحصلش اي تغيير مش عارف اعمل ايه تاني
علي العموم اشكرك جزيل الشكر علي ردك واهتمامك

محمد خالد عليم

عضو جديد
الإعجابات
0
اخي هذا الزر وضيفته عمل ريست للبيوس يعني تصفير البيوس اما بخصوص ملف الشحن فا اعتقد انهو يجب ان تمتلك مبرمجة لشحنالبيوس ل/أن جهازك من نوع قديم انصحك اخي ان تذهب الى مهندس صيانه افضل ما تخسر البورده
ياريت حضرتك تبين لي فين مكان الزر دا لاني مش لاقي اي زر احمر علي البورده نهائي ممكن يكون دا الحل بس انا مش قادر اوصل ليه معلش هاتعبك معايا
ربنا يجعله في ميزان حسناتك

waedqossous

الوسـام الذهبي
الإعجابات
777
ياريت حضرتك تبين لي فين مكان الزر دا لاني مش لاقي اي زر احمر علي البورده نهائي ممكن يكون دا الحل بس انا مش قادر اوصل ليه معلش هاتعبك معايا
ربنا يجعله في ميزان حسناتك
اخي الزر ليس لونه احمر لو انتبهت على مشاركتي انا قلت لك ان الزر مشار له بلون احمر وليس لونه احمر وهذه صوره للزر

محمد خالد عليم

عضو جديد
الإعجابات
0
اخي الزر ليس لونه احمر لو انتبهت على مشاركتي انا قلت لك ان الزر مشار له بلون احمر وليس لونه احمر وهذه صوره للزر
طيب اضغط عليه وحجر البطاريه في البورده والا انزعه منها قبل الضغط وفيه حاجه كمان هو لما بضغط عليه مابيتحكرش

waedqossous

الوسـام الذهبي
الإعجابات
777
طيب اضغط عليه وحجر البطاريه في البورده والا انزعه منها قبل الضغط وفيه حاجه كمان هو لما بضغط عليه مابيتحكرش
عند الضغط على الزر يجب ان يتحرك معك الى الاسفل قليلاً
اما اذا لم يتحرك فيمكن ان الزر معلق قم بتنظيفه جيداً بكحول طبي او تنر واستنى لمى يجف وجرب اضغط عليه

محمد خالد عليم

عضو جديد
الإعجابات
0
طيب ممكن بعد اذنك اعرف الضبط الصحيح للبوردة من البيوس ممكن تكون هي المشكلة فيها لاني عملت دا كله وما فيش فايدة

محمد خالد عليم

عضو جديد
الإعجابات
0
يا جماعة عايز الطريقة الصحيحة لضبط اعدادات البيوس ياريت ضروري

أعلى