Nabil Elsheikh

عضو جديد
الإعجابات
0

اهلا بكم اخــواني
الرجاء يا ريت تردو عليا فى هذا الموضوع ويا ريت يكون من شخص واثق فى كلامه
====
انا اليوم كنت فى مركز التجنيد بكشف طبي .... وقالو الى له احد من الاقارب الدرجة الاولى حتى الثالثه مسافر للخارج او حاصل على جنسية اخـرى يطلع لنا ....
طلعت واخذو منى البطاقة الشخصية .... والسبب هو ان اخى معه الجنسيه الامريكية ومتزوج من امريكيه وزوجته تعمل فى مكان كبير بالجيش الامريكي .....
====
واليوم تم امضائى والبصم على الاقرار الى عملوه ليا انا عايز اعرف هل داه هيخرجنى دواعى امنيه ولا هيكون روتين عادى والدخول فيه مفيش مشكله

يا ريت الرد ياريتتتتتتتت عشان مش ادخل فى متاهات ملهاش اخر .....

جازكم الله خيرا

UlTrAs

عضو جديد
الإعجابات
0
أنا مش خبير قانونى ولا محامى

بس أنا ليا واحد صاحبى كان عامل نفس الموضوع دا .. بس عن قصد ..

خلا أخوه اجوز واحدة اسبانية .. قبل ميعاد دخوله الجيش بكام شهر .. وبالفعل لم يدخل الجيش .. وانا كنت مستغرب قوى من اللى عمله .. عشان مكنتش اعرف الموضوع دا .. الكلام دا كان تقريبا من سنة

.. انتظر بقى الخبراء يفيدوك .. جايز يكون فيه حاجة منعرفهاش

الله أعلم

Hany Adel

Hany Adel

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
120
الامر محض تقدير القوات المسلحة ولا احد غيرها
تابع مع الجيش
واتبع التعليمات والتزم بالمواعيد

بالتوفيق

Nabil Elsheikh

عضو جديد
الإعجابات
0
شــكرا لكم ... والرجاء من لديه اى معلومات بخصوص هذا الموضوع يفيدنا بيها وشكرا لكم مره اخـرى

Nabil Elsheikh

عضو جديد
الإعجابات
0
يا جماعه انا من المفروض عندى تحريات فى المخابرات يوم 1 فى الشهر القادم بسبب الموضوع داه ... محدش يعرف الاجراءات هتكون هناك عامله ازاى ولا التحريات دى بتوصل ل ايه ؟

hoka147

عضو جديد
الإعجابات
0
طيب انا خال والدتي متجوز امريكية ومعاه الجنسية الامريكية ,,, اقولهم ولا ايه ؟
ولو في اعفاء بسبب الموضوع دا ... بيتكتب في الشهادة دواعي امنية ولا ايه ؟
ياريت حد يفيدنا ضروري

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
505
لا يحق لك الاعفاء لهذا السبب ياغالى ............

Nabil Elsheikh

عضو جديد
الإعجابات
0
gamal gamal ... شكرا لك على ردك وان شاء الله خير ولما اخلص من التحقيق لو دخلت هقول هنا ان انا دخلت ولو طلعت دواعي امنيه ... بردو هقول مفيش اى مشاكل :D سيبوها على الله انا داخل سنه واحده مش قصه

Heshooooo

عضو جديد
الإعجابات
0

ياريت تقول اللي حصل معاك عشان كنت عايز أعرف ضروري

Nabil Elsheikh

عضو جديد
الإعجابات
0

ياريت تقول اللي حصل معاك عشان كنت عايز أعرف ضروري
متقلقش :D هتدخل عادى انا اتحقق معايا فى المخابرات ومن اول مره لقيتهم بيقولو استكمال اجراءات التـجنيد ... وطعبا التوزيع بتاعى كان اخر واحد متوزع او اخر الناس دخلت اوحش سلاح فى الجيش الى هوا مدفعيه ... وبعد كدا انا دلوقتى فى اجازه فى والمكان بتاعى مركز تدريب مدفعيه 2 ... بعد يومين من مركز التدريب لقيتهم عايزنى فى مكتب الامن ... نفس الوثيقة الى انا عملتها فى الاول عملتها تانى ... ورقه طويلة عريضه كدا طبعا عملتها ... ومتقلقش احب اقولك مفيش حد هيخرج من الجيش الجيش بداء ياخد ناس انشالا لو كان ايه متتعبش نفسك معايا واحد فى السلاح عمه معاه الجنسيه الاسرائيليه والشاب الى معايا داه مراته ايطاليه ودخل الجيش ... ومعايا فى نفس الفصيله ... والى يقولك كله بيخرج مش كله المخابرات بتخرج الى على مزاجها بس انا الى عرفته من الوسطه ان انا هخرج من الجيش خلال 50 يوم على ما يخلصو الاوراق ويتحرو عن جميع الاوراق الى انا سلمتها بس انا عايش فى الامر الواقع مش حاطط فى دماغى عادى بقى سنه هتتقضى بالطول ولا بالعرض متتعبش نفسك والله الجيش ما فيه حاجة يابنى اقسم بالله عادى خالص

اخوك نـبيل الشيخ

ameen-sat

عضو مشارك
الإعجابات
2
عادي جداً
أنا خدمت بالجيش
ما يقارب 3 سنوات وكم شهر
وبقالي حوالي 10 سنوات مسرح
قضيته كله عقوبات وسجون والى آخره...
بالصدق لا أذكر شيء من العسكرية
لكن الذي أذكر أنها كانت من أجمل أيام حياتي
أتمنا أن أعود عسكري

Heshooooo

عضو جديد
الإعجابات
0
متقلقش :D هتدخل عادى انا اتحقق معايا فى المخابرات ومن اول مره لقيتهم بيقولو استكمال اجراءات التـجنيد ... وطعبا التوزيع بتاعى كان اخر واحد متوزع او اخر الناس دخلت اوحش سلاح فى الجيش الى هوا مدفعيه ... وبعد كدا انا دلوقتى فى اجازه فى والمكان بتاعى مركز تدريب مدفعيه 2 ... بعد يومين من مركز التدريب لقيتهم عايزنى فى مكتب الامن ... نفس الوثيقة الى انا عملتها فى الاول عملتها تانى ... ورقه طويلة عريضه كدا طبعا عملتها ... ومتقلقش احب اقولك مفيش حد هيخرج من الجيش الجيش بداء ياخد ناس انشالا لو كان ايه متتعبش نفسك معايا واحد فى السلاح عمه معاه الجنسيه الاسرائيليه والشاب الى معايا داه مراته ايطاليه ودخل الجيش ... ومعايا فى نفس الفصيله ... والى يقولك كله بيخرج مش كله المخابرات بتخرج الى على مزاجها بس انا الى عرفته من الوسطه ان انا هخرج من الجيش خلال 50 يوم على ما يخلصو الاوراق ويتحرو عن جميع الاوراق الى انا سلمتها بس انا عايش فى الامر الواقع مش حاطط فى دماغى عادى بقى سنه هتتقضى بالطول ولا بالعرض متتعبش نفسك والله الجيش ما فيه حاجة يابنى اقسم بالله عادى خالص

اخوك نـبيل الشيخ

شكراا لردك وياريت ترسلي ايميلك أو أي وسيلة أكلمك بيها عشان عايز أسال حضرتك علي حاجات

شكرااا

مصطفى محمود عبد الفضيل

عضو جديد
الإعجابات
0
انا كنت فى منطقة التجنيد وطلبو لو احد من اقربك سافر للى هذهى البلاد يقول وكان من ضمن البلاد العراق وانا ابويا سافر العراق قبل كدة بس من 23 سنة ولو حد اقربك راح امن الدولة قبل كدة يقول وابويا بردو راح امن الدولة قبل كدة بس ملهوش ملف هناك وخالونى املاء ورق هناك فى منطقة التجنيد وطلبو منى اورق اجهزها وانا مش عارف اجهزها علشان مفيش حاجة متسجلة فى امن الدولة كدة اية للى يحصل علشان انا خايف اوى بعد اذنك عاوز رد

أعلى