po25lm24

عضو مشارك
واللة مش عارف هكون ازاى هناك امام السجلات 7 صباحا وانا من اسماعيلية

new_yasser

new_yasser

عضو مميز
شكلك بتقوم متأخر من النوم !!!! صلى الفجر ثم سافر .... المسافة بينكم حوالى ساعتين ..... والميعاد هناك الساعة التاسعة وليس السابعة ... هما بيقولوا كدة علشان عدم التأخير ..... لكن البوابة لا تفتح قبل التاسعة

po25lm24

عضو مشارك
لا واللة بقوم بدرى 4 ونصف علشان شغلى بس كتبوا فى الورقة اكون فى السجلات سبعة علشان كدة حبيت افهم
شكرا ليك اخى ياسر على اهتمامك وردك ولم انسى سؤالك
تحياتى

po25lm24

عضو مشارك
ذهبت اليوم الى مكتب الهروب خلف سجلات الشرطة لاستلام اعلان الجلسة وقالو اذهب الى ادارة السجلات العسكرية لاستلام الاعلان
ذهبت الى ادارة السحلات العسكرية لاستلام الاعلان قالوا تعالى الاسبوع القادم يوم الثلاثاء لاستلام الاعلان
رجعت ثانية الى مكتب الهروب لمحاولة استلام الاعلان قالوا تعالى الاسبوع القادم يوم الثلاثاء
المهم انى لا اهتم لتلك المحاكمةسواء كان هناك محاكمة ام لا فلا احد يعطيك اجابة واضحة
استلموا الاوراق ولكن اين الاعلان . ننتظر الاسبوع القادم
بالنسبة لاخى ياسر
انا لم اتمكن من دخول مكتب الهروب او ادارة السجلات كل كلامى معهم كان من الخارج حاولت ان اسال لك عن رد الاعتبار لكن المجندين لا يعلمون شيئا . ولم ادخل الى الداخل
ان شاء اللة الاسبوع القادم عند دخولى لاستلام الاعلان ساسال لك
انت ايضا اخى عمر رحيل ساسال لك عن سن 36
ارجو ان تسامحونى اللة يعلم انى لم اتمكن ان اسال

ابواسكندار

عضو مشارك
أما موضوع يوم الإثنين إن شاء الله سوف توقع على استلام إخطار المحاكمة وفى الغالب يكون يوم الأربعاء بعد عشرة أيام من تاريخ استلامك للإخطار ويوم الإثنين سيدفعونك 150جنيه رسوم إدارية ( يعنى يوم الإثنين مش حتقعد هناك لمدة ساعة فقط أو أقل إن شاء الله ) ويوم المحاكمة بعد أن يجمعونكم تقفوا صفا ويعطى كل واحد رقم حسب ترتيب الدوسيه الخاص به ثم يدخلونكم مكتب القاضى وهناك سوف ترى ثلاث ضباط جالسين نقيب ورائد ومقدم ..... الصول سوف يقول لكم الى حنادى على رقمه أول ما يدخل يقول اسمه إيه وسنه وسلاحه فقط ويركن على جنب وهكذا حتى آخر واحد فى الصف ثم يتلو الضابط الحكم وهو الرفت من الخدمة العسكرية ..... المحكمة لن تسأل أى شخص هو عمل غياب ليه فقط كما قلت لك الاسم السن السلاح .... وبعد ذلك تدفع 150 جنيه إما قبل المحاكمة وإما بعدها وتجلس حتى يطبعوا لكم الشهادات وتستلمها ويقولك مع السلامة خلاص كدة ..... تمشى امتى من هناك ؟ هذا يتوقف على العدد المتقدم إن كان كبيرا تأخرتم حتى العصر وإن كان قليلا مشيتم بدرى عن كدة

أرجو ان اكمون قد وفقت فى الشرح وأفادتك
السلام عليكوم اخ ابو عمار وانا انتظر منك الرد السريع انا اتميت 30 سنه واربع اشهر وكنت دفعت 1\2003
وعملت غياب في 25\5\2005 انا حلين عملت كل الاوراق المطلوبه وقد حضرات العزيمه بازن لله وعروح السجلات العسكرية 5\5\2013 ممكن اعراف من حضرتك اعمل ايه تاني قبل مروح ولكوم جزيل الشكر والتقدير انت والمستشار جمال وكل القامين علا المنتدي الراع الجميل

ابواسكندار

عضو مشارك
السلام عليكوم اخ ابو عمار وانا انتظر منك الرد السريع انا اتميت 30 سنه واربع اشهر وكنت دفعت 1\2003
وعملت غياب في 25\5\2005 انا حلين عملت كل الاوراق المطلوبه وقد حضرات العزيمه بازن لله وعروح السجلات العسكرية 5\5\2013 ممكن اعراف من حضرتك اعمل ايه تاني قبل مروح ولكوم جزيل الشكر والتقدير انت والمستشار جمال وكل القامين علا المنتدي الراع الجميل

استرها يا رب

عضو مشارك
انا هسألك يا ابو عمار و ان شاء الله هوافيك بالتفاصيل كلها على التليفون
بس ادعى لى يا اخى ربنا يكرمك .

new_yasser

new_yasser

عضو مميز

اذهب للسجلات ومعك أوراقك لعلهم يقبلونها منك

YOUNISS

عضو مشارك
هارب من الخدمه العسكريه من عام 1996 بعد قضاء عام من الخدمه وكانت خدمتى ثلاث سنوات اعمرى الان 38 سنه ارجو من يفيدنى في ذللك وبكل صراحه لان مستقبلى واقف على الشهاده للسفر ولكم كل الشكر

new_yasser

new_yasser

عضو مميز
هارب من الخدمه العسكريه من عام 1996 بعد قضاء عام من الخدمه وكانت خدمتى ثلاث سنوات اعمرى الان 38 سنه ارجو من يفيدنى في ذللك وبكل صراحه لان مستقبلى واقف على الشهاده للسفر ولكم كل الشكر
ماعليك إلا أن تقرأ هذا الموضوع وتجهز أوراقك وتأخذ شهادتك إن شاء الله فى خلال شهر

http://www.damasgate.com/vb/t/264462/

عمر رحيل

عضو مشارك
ياصحبى ولا يهمك وكتر خيرك المهم الاول انك تقدر تخلص على خير
ربنا يسهلك امرك بأذن الله وامرنا جميعا

po25lm24

عضو مشارك
الحمد للة استلمت اعلان المحاكمة امس وستكون المحاكمة باذن اللة يوم الاربعاء 5 / 6 / 2013
بالنسبة لاخى ياسر وسوالة عن رد الاعتبار
فقد سالت امس عن تغير الشهادة قالوا لابد من رد الاعتبار ويكون رد الاعتبار بحكم صادر من المحكمة بعد مرور عام من تحرير الشهادة السابقة اما بالنسبة لاجراءات المحاكمة فانت تعلم ان هذة الاجراءات ممكن ان تتغير فى يوم وليلة او تختلف من شخص لاخر على سبيل المثال عند استلام الاعلان امس دفعت 10 جنيهات فقط على الرغم ان هناك من قام بدفع 150 جنية منذ فترة قليلة اقل من شهر فلذلك انصح اخى ياسر الا يقوم باى اجراء لتغير الشهادة قبل ان يمر عام على تاريخ تحرير الشهادة السابقة وان يذهب الى ادارة السجلات وياخذ معة الشهادة السابقة وصورة منها حيث انها هى الجهة المخول لها ذلك لانها هى الجهة التى اصدرت الحكم قبل ذلك . فمن الممكن ان يقولوا لى الاجراءات واقولها لك وتقوم بتجهيز كل شئ وتذهب الى ادارة السجلات و تفاجا بان كل شئ تغير

اما بالنسبة لاخى عمر رحيل
فللاسف هروب 2005 لابد ان ينتظر حتى يتم 36 عاما

po25lm24

عضو مشارك
اخى ياسر نسيت ان اقول لك
ان المحكمة العسكرية العليا هى المحكمة المختصة برد الاعتبار للاحكام العسكرية وذلك حسب القانون العسكرى
وبعد حصولك على رد الاعتبار تستطيع تغير الشهادة من ادارة السجلات العسكرية
اما اجراءات المحكمة فتسال عنها بادارة السجلات كما قلت لك سابقا

new_yasser

new_yasser

عضو مميز
اخى ياسر نسيت ان اقول لك
ان المحكمة العسكرية العليا هى المحكمة المختصة برد الاعتبار للاحكام العسكرية وذلك حسب القانون العسكرى
وبعد حصولك على رد الاعتبار تستطيع تغير الشهادة من ادارة السجلات العسكرية
اما اجراءات المحكمة فتسال عنها بادارة السجلات كما قلت لك سابقا
شكرا أخى الفاضل ..... أتعبتك معى

عمر رحيل

عضو مشارك
الحمد للة
اما بالنسبة لاخى عمر رحيل
فللاسف هروب 2005 لابد ان ينتظر حتى يتم 36 عاما
الحمد لله على كل شئ
والف شكر ياصحبى اسف تعبتك معايه
جزاك الله كل خير
وبأذن الله هننتظر لل 36 لو باقى لينا عمر فى الدنيا
لا حول ولا قوة الا بالله

po25lm24

عضو مشارك
محاكمتى الاربعاء القادم 5/ 6 /2013 واستلام الشهادة باذن اللة
ساحكى لكم ما حدث .
دعواتكم معى

عمر رحيل

عضو مشارك
محاكمتى الاربعاء القادم 5/ 6 /2013 واستلام الشهادة باذن اللة
ساحكى لكم ما حدث .
دعواتكم معى
ربنا يوفقك وهانت خلاص ربنا معاك تخلص على خير ان شاء الله

po25lm24

عضو مشارك
عقبالك ياعمر باذن اللة قريبا

po25lm24

عضو مشارك
الحمد للة رب العالمين
استلمت شهادة انهاء الخدمة العسكرية امس وبشكر اخوانى فى المنتدى عمر رحيل و ياسر و esnalove و كل اعضاء المنتدى اللى وجهونى وسئلتهم اية اللى اعملة علشان استلم الشهادة و الخطوات اللى اعملها وكانوا فى منتهى الكرم وسعة الصدر ولم يبخلوا علية بمعلومة وبشكر كل عضو تمنى لى التوفيق وبشكر السادة المحامين بالمنتدى
الحمد للة امس ذهبت الى مكتب الهروب الساعة 7 ونص فضلنا برة لعند الساعة 9 دخلنا مكتب الهروب الساعة 9 وجلسنا فى القاعة و بعدين جة الصول خيرى ونادى على الاسماء وبعطيك رقم تسلسلى وبقولك سلاحك وقال هتطلعوا للقاضى وتقولوا اسمك وسنك وسلاحك بس مش تستنى يسالك عليهم قولهم لوحدك و اركن على جنب المهم طلعنا للقاضى الساعة 11 وكل واحد يدخل للقاضى حسب رقمة ويقول اسمة وسنة وسلاحة ويركن على جنب لعند اخر واحد وبعد كدة القاضى قال حكمت المحكمة برفدكم من الخدمة وبعد كدة نزلنا تحت وقالوا اللى عايز يطلع برحتة واللى عايز يفضل برحتة هتستلموا الشهادات على الساعة 3 واستلمنا الشهادات وروحنا
الناس فى منتهى الذوق فى السجلات محترمين جدا كنا براحتنا محدش اتكلم معانا
الناس متخفش من المحكمة علشان مش بتقول اكتر من اسمك وسنك وسلاحك بس والقاضى مش قدامة غير كشف الاسماء وجنبة ضابط معاة البطايق علشان يتاكدوا من حضورك وشخصيتك
البطاقة بيخدوها منك اول لما الصول ينادى على اسمك ويعطيك رقم تسلسلى
وبتاخدها لما تنزلوا من عند القاضى
وانت بتستلم الشهادة بشوفوا بطاقتك
كل واحد عندة محاكمة فى حاجتين مش لازم ينساهم وهو رايح يخدهم معاة اعلان الجلسة اللى استلمتة و بطاقتك لان مش هيدخلوك من البوابة الا بيهم
اخى ياسر انا سالتك الصول خيرى عن تغير الشهادة انا قلتلك قبل كدة اللى تقالى فى السجلات
المهم الصول خيرى قال فى حالتين
لو هتغير الشهادة بعد سنة من تاريخ اصدارها اى من تاريخ الحكم هتعمل فيش جنائى باسم النيابة العسكرية فى الحى العاشر
وتروح مكتب الهروب اللى خلف سجلات الداخلية وتاخد رقم القضية اللى اتحكمت فيها وخدت فيها الرفد من الخدمة
وتاخد الفيش ورقم القضية وشهادتك احتياطى معاك وبطاقتك وتروح النيابة العسكرية بالحى العاشر وتقولهم عايز اعمل رد اعتبار هياخدوا منك فلوس ولا لا هو ميعرفش وبعد ما تاخد رد الاعتبار تروح السجلات العسكرية وتعطيهم شهادتك القديمة ورد الاعتبار وتغير الشهادة
الحالة التانية انك تستنى سنتين او اكتر من تاريخ الحكم اى من تاريخ استلامك الشهادة مش هتحتاج رد اعتبار كل اللى هتعملة فيش جنائى باسم السجلات العسكرية وتاخد الفيش والشهادة القديمة وبطاقتك معاك متنسهاش وتروح السجلات العسكرية وتغير الشهادة الخيار لك اما الحالة الاولى او التانية ولكن انصحك بالحالة الاولى ملوش لزمة تستنى سنة كمان اعمل رد الاعتبار و غير الشهادة ومتنساش تقولنا عملت اية وترفعلنا الشهادة بعد تغيرها فانت دائما السباق وبنمشى على خطاك
اى حد عندة سؤال انا تحت امرة
وفى النهاية بتمنى لكل واحد لسة مخدش الشهادة يخدها باذن اللة ويسهل امرة وتنزل قرارات جديدة تنهى مواقفهم
حقيقى اتعرفت على ناس جميلة فى المنتدى عمر رحيل وياسر وesnalove و استرها يارب
واتمنى لعمر ربنا يسهلة موقفة وتنزل قرارات جديدة ويستلم شهادتة
اجمل شئ فى المحاكم اتعرفت على ناس كويسة من بلادى مختلفة كانوا معاية يوم المحاكمة و انا سعيد بالتجربة رغم قسوتها لكن استفدت منها وعملت علاقات و صداقة مع ناس جميلة
اشكركم فى رعاية اللة

أعلى