Max Pain

عضو مشارك
الإعجابات
3

اولا احب اشكر القائمين علي المنتدي علي مجهوداتهم الرائعة وليا استفسار ارجو الرد عليه :
ضاع من عمري 5 سنوات كاملة بسبب اصابتي بمرض عصبي شديد وبعد كده دخلت كلية الهندسة ودلوقتي انا عندي 28 سنة في العام الثالث بكلية الهندسة (ولكني لم ارسب فيها ولا سنة) وطبعا فصلوني تجنيدي وروحت وقدمت ورقي واخدت لايق ف الكشف الطبي وحكيتلوهم علي موضوع المرض العصبي واني لا اتحمل نوباته ابدا ولكن بلا جدوي وروحت يوم الارجا علي امل اني حطلع ارجا عشان انا دفعة قديمة ولكن فوجئت بانه كمان مفيش ارجا واخدت ال110 وعملت تحليل فيرس سي ولازم اروح اسمع السلاح ف 17\4 اللي جاي ومش عارف دلوقتي اعمل ايه مع العلم اني والله مرضي ده لا يحتمل ابدا وعجز معه الاطباء ومقدرش ابات ولو ليلة برة البيت بسببه .... افيدوني بالله عليكم وجزاكم الله خيرا

jan85

عضو جديد
الإعجابات
0
والله يا بشمهندس انا كمان عندى نفس مشكلتك بس انا معنديش اى امراض والحمد الله وسنى الان 28 سنة وربنا اكرمنى وبشتغل والمفروض اسلم نفسى يوم 28/4 مش عارف ايه هى العقوبات العسكرية اللى فى الحالة بتعتى انا استلمت 110 جند وعملت تحليل فيرس وبفكر انى مروحش حتلى سن 30 وبعد كده اعمل القضية وادفع غرامة بس فى ناس بتقول ان سن التجنيد بقى لحد 35 سنة وفى تاس بتقول انى انت كده مش هينفع تعمل القضية بسبب انك تعتبر متهرب ولو رحت بعد سن 30 ممكن اتسجن واخذ فترة التجنيد بتعتى حبس يا ريت حد يفدنى انا والبشمهندس وشكران

شروق الامل

عضوية الشرف
الإعجابات
3,630
أعمل تظلم يمكن ماتدخل

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
506
اعمل تظلم للجنة الطبية ولا تيأس يا غالى

Max Pain

عضو مشارك
الإعجابات
3
شكرا علي ردك يا هندسة بس ياريت حد فعلا يأكد موضوع ال 35 سنة ده ولو فيه تظلم حقدمه علي اساس ايه مرض نفسي وعصبي حيبقي اكيد زي قلته ولو تظلم من نوع تاني ياريت حد يقولي اعمله ازاي ؟؟ انا من اسكندريةومنطقة تجنيدي ف العامرية ..وجزاكم الله كل خير

Max Pain

عضو مشارك
الإعجابات
3
التظلم اعمله ازاي يا استاذ جمال واكتب فيه ايه بالظبط ؟!!

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
506
هو عبارة عن طلب مقدم
للجنة الطبية تعترض فيه
على قرار الكشف الطبى الأول ....

saladino444

عضو جديد
الإعجابات
0
يا استاذ جمال انا تقريبا نفس الحاله بتاعة اخونا المهندس وصلت لسن 28 ولسه بدرس فى كلية الحقوق جامعة الاسكندريه ورحت منطقة التجنيد فى العامريه وأخدت لجنه طبيه عليا وبعد كدا رحت حلمية الزيتون أخر شهر فبراير الماضى وللأسف محدش هناك بيكشف ولا أى حاجه وأخدت لائق . السؤال هنا لو انا مرحتش اسمع السلاح وأعمل كارنيه يوم 7 ابريل القادم إن شاء الله حاكون متخلف وأدفع الغرامه من 2000الى 5000. ولا لاقدر الله حاكون متهرب وأستنى لسن 35 لاقدر الله . كمان فى حملات من الشرطه العسكريه على المنازل للقبض على متخلف التجنيد ام لا . أسف للأطاله وأرجو الرد

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
506
اذا لم تذهب في موعدك
ستغتبر متخلف عن الخدمة
ولا ينتهى موقفك الا عند سن الثلاثين
بالمحاكمة والغرامة ...

ولا توجد حملات للقبض على المتخلفين
في البيوت .........

saladino444

عضو جديد
الإعجابات
0
شاكر جدا اهتمام حضرتك يا أستاذ جمال والله لولا الامراض التى ابتلانى الله بها لكنت اديت الخدمه العسكريه ولكنهم بمنتهى الجبروت لم يقوموا بالكشف او حتى طلب التحاليل . الحمد لله على كل حال . وأسأل الله ان يرزقك من حيث لا تحتسب ويسرلك أمرك .

Max Pain

عضو مشارك
الإعجابات
3
استاذ جمال انا دلوقتي عملت التظلم واتحولت لجنة طبية عليا رمد ومطلوب مني 4 صور شخصية وتقريبا حياخدوا مني ال110 ففي الحالة دي انا برضو حبقي متخلف لو بعد الكشف ف اللجنة العليا مروحتش يوم الترحيل ولا الامر حيختلف ؟!

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
506
لسه بدرى على يوم الترحيل 7/4/2013
ويمكنك السؤال عن ذلك في منظقة التجنيد
للتأكد أكثر ..........

txoo2

الوسـام الذهبي
الإعجابات
500
روح يوم صلي في مكان التجنيد وبعد الصلي اسال عقيد او لواء بيصلو في الجامع

Max Pain

عضو مشارك
الإعجابات
3
متشكر اوي يا جماعة علي الردود السريعة
استاذ saladino444 انت لما روحت الحلمية كان تظلم ولا هم ال حولوك لجنة طبية عليا ؟ وخدوا منك ال ال110 ولا لأ ؟! ارجو الرد

saladino444

عضو جديد
الإعجابات
0
كنت واخد على 110 لجنه طبيه عليا . وهما هناك اخدوها منى وادونى وصل ازرق عليه ميعاد الكشف ورحت يوم الميعاد بالوصل الازرق وأخدت لائق . والمفروض انى كنت استلم وصل ابيض ارجع بيه منطقة التجنيد فى العامريه مكتوب فيه انى لائق بس انا روحت وما أستلمتهوش وسألت كذا حد ومنهم الاستاذ جمال وقالو غن كدا متخلف تجنيد لعدم أكتمال إجراءات تجنيدى وعدم إستلام مهمات او دخول مركز التجنيد لا يجعلنى متهرب وينتهى الموقف التجنيدى فى سن 30 بالمحاكمه والغرامه إن شاء الله . بس أنت لو نويت ماتكملش إجراءات التجنيد أحتفظ ب110 لأنها مهمه جدا . ولو رحت اللجنه الطبيه العليا صور 110 كذا صوره وأحتفظ بيهم لحد سن 30 عشان مهمه فى إجراءات المحكمه زى ما سمعت . والله المستعان ويكرمنا كلنا

saladino444

عضو جديد
الإعجابات
0
واتمنى لو فى حاجه غلط انا قلتها الاستاذ جمال يعدلها لينا و يوضحها . لانى بردو قلقان زيك بالظبط

Max Pain

عضو مشارك
الإعجابات
3
تمام وشكرا يا باشا ع الرد السريع وربنا يعدينا من البلوة دي كلنا علي خير .. بس ياريت تتأكد اكتر من موضوع متخلف ولا هارب ده عشان مهم جدااااااا وممكن يخلينا نستني لسن 36 لو طلعنا متهربين ولو وصلت لاي معلومة ياريت تحطها عشان كله يستفيد

Max Pain

عضو مشارك
الإعجابات
3
تمام وشكرا يا باشا علي الرد السريع بس ياريت تتأكد من موضوع متخلف ولا هارب ده اكترعشان ممكن يسبب مشكلة كبيرة في حالة لو نويت متكملش وممكن نستني لسن 36 لانه فيه ناس بتقول ان مجرد تقديم الورق لمنطقة التجنيد ده يعتبر الزام ليك بتأدية الخدمة ولو مجيتش تبقي هارب.. ولو فيه حد جتله اي معلومة بخصوص الموضوع ده ياريت ينشرها عشان يفيدنا والله المستعان

Max Pain

عضو مشارك
الإعجابات
3
استاذ جمال انا ليا استفسار تاني واسف علي كثرة الاستفسارات انا دلوقتي معايا ال 110 وفيه واحد صاحبي محامي قالي انا ممكن اجوزك واحدة اجنبية وده افضل حل(من وجهة نظره) ايه رأي حضرتك ف الكلام ده ؟!

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
506
الزواج من أجنبية لا علافة له بالجيش ....

أعلى