لورد ماجيكو

عضو جديد
الإعجابات
0
ورحمه الله وبركاته الى مشرفينا الافاضل لى عندكم طلب واكون شاكر جدا اذا استطعتم تلبيه طلبى انا كنت عايز اتزوج فتاه عربيه وبالفعل انهيت كل شىء وهى مشكوره ارسلت شهاده ايواء اللى هى اقامه وروحت سفارتهم واترفض طلبى للتاشيره وقالو لازم حجز فندق وجبت الحجز ودفعته كامل عن طريق الفيزا واترفضت وقالو لازم حساب بنكى..... روحت عملت حساب بنكى ورفقته بالحجز ورفضوه وبصراحه كرهت الحاله وقلت عمار يامصر عشان مش اطول على حضراتكم نصحنى موظف بالخارجيه لازم توكيل رسمى منها بالزواج عشان اسجله بالشهر العقارى عشان ارفقها فى الباسبور ومفيش حد من سفارتهم يمنعنى من السفر واخد التاشيره بسهوله المشكله انى عاوز حرفيا صيغه التوكيل الرسمى اللى هترسله ومكان توثيقه عندها والاوراق المطلوبه بالظبط منها كل ورقه عشان مش يعطلونى وكمان التوكيل يكون بآسمى ولا ممكن بآسم اخى الاصغر على اساس انى هتزوجها ومش ينفع يكون التوكيل بآسمىعشان هى اللى هترسل كل الاوراق بالبريد السريع ..... عارف انى اثقلت عليكم بس والله بعد ماغلبت واتبهدلت فى سفارتهم..... وشكرا لسعه صدر مشرفينا القانونيين اللى عمرهم ماخيبو اى عضو بالمنتدى وشكرا لحضراتكم..... اخوكم كورابيكآ

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
506
عليكم السلام

توكيل الزواج لا بد وأن يكون لشخص آخر غيرك
وليكن أخوك ....
وصيغة التوكيل منها

توكيل خاص بالزواج

وكلت انا السيدة/.......................... الجنسية -مسلم الديانة-,واحمل جواز سفر رقم........صاد ر بتاريخ.../.../.....وينتهي بتاريخ../../.......-وتاريخ ميلادي.../.../......-والمقيمة في.............
وكلت السيدالاستاذ/ ............................. مصرى مسلم ومقيم ............ في مباشرة زواجى
زواجي من السيد /....................,مسلم الديــــانة,مصرى الجنسية,,ويحمل جوازسفررقم........................,صادربتاريخ…/…/…..,وينتهي بتاريخ …/…/…..ويقيـــم في..............................................وتاريخ ميلاده ..../..../.......,
وكذلك وكلته في استلام وتسليم كافةالاوراق الخاصــة بهذاالشأن الي الجهات الحكومية الرسمية بالنيابة
وفى التوقيع نيابة عنى في كل أمور الزواج في الأوراق الرسمية داخل مصر .

لورد ماجيكو

عضو جديد
الإعجابات
0
شكرا لسرعه ردك يااستاذ جمال لكن حضرتك قلت لى على صيغه التوكيل فقط ياريت لو سمحت تقول لى على الاوراق اللى هترسلها مع التوكيل وثانيا التوكيل اللى هى هترسله هتختم التوكيل من الخارجيه عندها ولا السفالاه المصريه هناك ولا من اى جهه رسميه عندها عشان لما ترسله ابدا فى خطوات الزواج مباشره وهل ممكن التوكيل يكون بآسم اخى الاصغر منى مثلا ولا يكون بآسم مين ...... وشكرا لسعه صدركم

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
506
اجراءات التوكيل من اعتماد وختم خارجية
ووتوثيقه في مصر من مكتب الخارجية معلوم للجميع ...

والأوراق المطلوبة منها

شهادة من السفارة بعدم الممانعة من الزواج
وشهادة بحالتها الاجتماعية وشهادة ميلادها
ومؤهلها العلمى .... وبيان بديانتها ......
وصور شخصية لها .... وصورة الجواز
وكل هذه الأوراق موثقة ومعتمدة ومصدق عليها .....

أعلى