mohamed abdelkader

عضو فعال

النهاردة عملت الموضوع ده علشان الاجابة على اسئلة الاعضاء بخصوص لعبة كمال الاجسام
يعنى اى عضو يخطر بباله أى سؤال يسأل وانا اجاوب عليه
اتمنى التفاعل مع الموضوع
والله الموفق

مع تحياتى
mohamed abdelkader

هاني الكيالي

هاني الكيالي

مجموعة الإدارة
شكرا وبارك الله بك

هل يفيد رفع الاثقال كل يومان ولي 15 فقط دقيقة

وطبعا الاوزان خفيفة بحجم 40كيلو

ALAA

عضوية الشرف
جزاك الله خيرا اخي الكريم
موضوع رائع استمر
تحياتي

Gasec123

عضو مميز
كم المدة الازمة للحصول علي بنية عضلية متوسطة و كم عدد الساعات الاسبوعية الازمة و نوع التغذية اللازمة لتحقيق زلك
هل 90 يوم فترة كافية؟

hadi almawt

الوسـام الماسـي
طولي 170 و وزني 62 كيلو غرام

اريد اكسب وزن بس بصورة طبيعية وبغذاء طبيعي

ماذا تنصحني واي التمارين المناسبة لبناء جسم بسرعة وخصوصا الاكتاف والترايسيبس والباسيبس والصدر

mohamed abdelkader

عضو فعال
شكرا وبارك الله بك

هل يفيد رفع الاثقال كل يومان ولي 15 فقط دقيقة

وطبعا الاوزان خفيفة بحجم 40كيلو
هو لو قصدك رفع الاثقال مش هعرف اجاوبك لان رفع الاثقال نظامها مختلف عن كمال الاجسام
لكن لو كمال الاجسام يبقى كل يومين يعنى 3 ايام فى الاسبوع كويسة جدا
بتاخد برنامج تمشى عليه كل يوم تلعب عضلة او اتنين ومش مرتبطة بالوقت ده حسب ما تخلص التمرينة لكن اخرك فى اليوم 45 دقيقة فى اليوم
اتمنى انى اكون افدتك

mohamed abdelkader

عضو فعال
كم المدة الازمة للحصول علي بنية عضلية متوسطة و كم عدد الساعات الاسبوعية الازمة و نوع التغذية اللازمة لتحقيق زلك
هل 90 يوم فترة كافية؟
اهلا بك اخى الكريم
من جهة المدة الزمنية فهى لا يمكن تحديدها لانها تعتمد على ارادة الشخص ونوع الياف العضلات ونظم التدريب ولا تياس فالامر فى لعبة كمال الاجسام ليس امر معقد كما يظن البعض من الناس
كمال الاجسام لعبة سهلة جدا لكن تتطلب بذل الجهد والتغذية السليمة وبمواعيد محددة وتحديد اكلات تاكلها يعنى مش اى حاجة وخلاص لكن فى اللعبة الشئ اللى لازم تركز عليه هو البروتين وده بيكون فى الللبن واللحوم والاسماك والتونة والبيض وكمان يوجد مكملات غذائية على هيئة بودر تذاب فى الماء وتشرب بعد التمرين
لكن مده 90 يوم يمكن تكفى لعمل جسم متناسق وضخم بعض الشئ لكن تحت اشراف مدرب
ونصيحة البعد عن المنشطات اذا اردت جسم جيد لكن جسم بطولات فسيكون الموضوع مكلف جدا
وان شاء الله ليا موضوع مفصل عن البداية فى كمال الاجسام من الصفر

mohamed abdelkader

عضو فعال
طولي 170 و وزني 62 كيلو غرام

اريد اكسب وزن بس بصورة طبيعية وبغذاء طبيعي

ماذا تنصحني واي التمارين المناسبة لبناء جسم بسرعة وخصوصا الاكتاف والترايسيبس والباسيبس والصدر
اهلا بك اخى الكريم
بخصوص زيادة الوزن بصورة طبيعية عليك اللعب المتواصل 5 ايام فى الاسبوع ويكون يوم الاثنيت او الثلاثاء راحة ويوم الجمعة ايضا
بخصوص بناء العضلات فده يعود على الغذاء السليم وبالمواعيد المحددة
وامرين مهمين فى كمال الاجسام
هما التنويع فى التمارين وزيادة الاوزان
وانتظر موضوعى فى المساء بمشيئة الله عن البداية فى كمال الاجسام وسيكون فيه جميع الامور المتعلقة بالتمرين والغذاء وكل شئ

New star

Administrator
طاقم الإدارة
فكره رائعه أخي الحبيب بارك الله فيك و أهلا وسهلاً بك نورت القسم بمواضيعك الطيبة

أنا أحس أن لعبه كمال الأجسام لا تناسبني ابداً مع أني جربتها قبل 15 سنه تقريباً و بالوقت الحالي اعود للمنزل شبه مرهق ... أكثر شيء أحس انه مناسب لحالتي هي التمارين السويدية بين الحين و الآخر اقوم ببعض التمارين كالضغط و المعده بالإضافة لممارسة السباحة مره اسبوعياً + لعبة كرة القدم مواظب عليها بشكل دائم مرة أسبوعياً منذ الصغر .

ماهي أفضل التمارين السويديه لمثل حالتي :) وهل تكفي للمحافظة على اللياقة البدنية بحيث لا يظهر كرشة لمن هم فوق الثلاين ؟؟؟

هاني الكيالي

هاني الكيالي

مجموعة الإدارة
هو لو قصدك رفع الاثقال مش هعرف اجاوبك لان رفع الاثقال نظامها مختلف عن كمال الاجسام
لكن لو كمال الاجسام يبقى كل يومين يعنى 3 ايام فى الاسبوع كويسة جدا
بتاخد برنامج تمشى عليه كل يوم تلعب عضلة او اتنين ومش مرتبطة بالوقت ده حسب ما تخلص التمرينة لكن اخرك فى اليوم 45 دقيقة فى اليوم
اتمنى انى اكون افدتك

شكرا اخي الكريم

وطبعا انا اقصد كمال الاجسام

هل الوزن 40 كيلو مع الوقت القليل وهو 15 دقيقة يفيد في شد العضل

mohamed abdelkader

عضو فعال
فكره رائعه أخي الحبيب بارك الله فيك و أهلا وسهلا بك نورت القسم بمواضيعك الطيبة

أنا أحس أن لعبه كمال الأجسام لا تناسبني ابدا مع أني جربتها قبل 15 سنه تقريبا و بالوقت الحالي اعود للمنزل شبه مرهق ... أكثر شيء أحس انه مناسب لحالتي هي التمارين السويدية بين الحين و الآخر اقوم ببعض التمارين كالضغط و المعده بالإضافة لممارسة السباحة مره اسبوعيا + لعبة كرة القدم مواظب عليها بشكل دائم مرة أسبوعيا منذ الصغر .

ماهي أفضل التمارين السويديه لمثل حالتي :) وهل تكفي للمحافظة على اللياقة البدنية بحيث لا يظهر كرشة لمن هم فوق الثلاين ؟؟؟
بارك الله فيك يا اخى الحبيب
كمال اجسام لعبة تناسب الكل
لكن حسب ارتياح الانسان لما يحب
بالنسبة لتمرينات السويدى فهو تمرينات جيدة لتقوية العظام بالنسبة للضغط فهو مفيد لتقوية عضام الاكتاف وايضا لتقوية عضلة الصدر والبطن طبعا لتقسيم البطن
لكن معلومة تمارين البطن لوحدها مش كافية انها تمنع الكرش
بعض الناس بيظنو ان الى هيشيل الكرش تمارين البطن
والحقيقة غير كده تماما
البطن مكان بيتجمع فيه الدهون والدهون بتيجى من الاكل الدسم او كثرة الزيوت وافضل شئ لحالتك لحرق الدهون هو الجرى كل يومين 15 دقيقة لكن قبل الفطار يعنى تصحى من النوم وماتاكلش حاجة ولا تشرب اى حاجة فيها سكر وتجرى ده افضل وقت لحرق الدهون او تنط الحبل دول افضل الحلول لحرق الدهون
اتمنى انى اكون افدتك

mohamed abdelkader

عضو فعال

شكرا اخي الكريم

وطبعا انا اقصد كمال الاجسام

هل الوزن 40 كيلو مع الوقت القليل وهو 15 دقيقة يفيد في شد العضل
حبيبى واخى فى الله استاذ هانى
15 دقيقة ممكن تكون كافية بس لتمرينة صغيرة يعنى مش هتكون بمجموعات كتيرة
لكن وزن 40 كيلو ده بيختلف من عضلة والثانية
يعنى عضلات الذراع 40 كيلو بيكونو كتير جدا عليهم ومش هتقدر تكمل بيهم
الرجل هيكون كويس وفيما بعد هتزود كمان
الظهر نفس الشئ
البنش اللى هو الصدر ممكن 40 كيلو يكونو كتير
يعنى كل عضلة وليها اوزانها
ومع الاستمرار فى اللعبة هتلاقى نفسك بتزود اوزان
لكن اللعب بوزن ثابت ده بيخلى جسمك ثابت يعنى كأنك مبتعملش حاجة
اتمنى انى اكون افدتك
وانا تحت امرك وامر الاعضاء

محمد باشا

الوسـام الماسـي
مرحبا أخي أنا عمري 17 ووزني 92 وطولي 192 سم الحين إذا أبي أطلع لي جسم متناسق رياضي كيف أبدا بالتمارين ولا الكمال لاني ناوي أدخل نادي لأني أحس أني سمين قليل والكرش مبلل هه وفخوذ متوسطه ينفع ألعب كمال وهل يجب أن اتناول البروتين لأني ناوي أدخل وبارك الله فيك

mohamed abdelkader

عضو فعال
مرحبا أخي أنا عمري 17 ووزني 92 وطولي 192 سم الحين إذا أبي أطلع لي جسم متناسق رياضي كيف أبدا بالتمارين ولا الكمال لاني ناوي أدخل نادي لأني أحس أني سمين قليل والكرش مبلل هه وفخوذ متوسطه ينفع ألعب كمال وهل يجب أن اتناول البروتين لأني ناوي أدخل وبارك الله فيك
اهلا وسهلا بيك يا اخى الكريم
الواضح من وزنك انك عندك دهون زايدة
وطبعا ينفع تلعب كمال اجسام لكن لازم تبدا الاول فى حرق الدهون
وانا مش هقولك ولا انصح اى انسان انه يلجأ للمنشطات لاضرارها الكبيرة لكن هديلك نظام تمشى عليه لحد ما تحس بتحسن
لكن لو قصدك على البروتين اللى هو مكمل غذائى يبقى لا المكمل الغذائى استعماله للضخامة وليس للتنشيف
هتبيدا الاول فى تنفيذ الخطوات دى
هتروح الجيم تاخد اسبوع تسخين لكل العضلات
وطبعا الاسبوع ده هيكون اصعب اسبوع فى اللعبة كلها علشان هتلاقى جسمك كله متكسر وتعبان لكن بعد الاسبوع هتلاقى انك اخدت على التمرين
هتتبع اللى الكابتن بيقولك عليه فى التمرين بس لكن التغذية سيبها عليا ونظام التخسيس
نظام التغذية
اول حاجة تخطط لهدفك وهو التخسيس وحرق الدهون
وتعمل حسابك على انك مثلا تخس 15 كيلو يعنى يكون وزنك 80 كيلو
اول حاجة فى البرنامج ده انك تمنع الدهون والزيوت من اكلك كله
لانك لو اكلت حاجة فيها دهون يبقى مبتعملش حاجة وجهدك كله فى الفاضى
انا مش هقولك تمشى على نظام معين للأكل لانك هتزهق ومش هتكمل
اهم حاجة فى اليوم اول ما تصحى من النوم ماتاكلش ولا تشرب حاجة
وتخرج من البيت وتجرى 20 دقيقة ده افضل وقت لحرق الدهون بعد الاستيقاظ من النوم وبعد انهاء تمريبن الجيم
لكن هتجرى 3 ايام فى الاسبوع
يوم تجرى ويوم راحة
وتمنع الدهون
تمنع المشروبات الغازية
تقلل العصائر والحلويات
تزود البروتين زى بياض البيض
التونة لكن تصفيها من الزيت
السمك
الفراخ
اللحم لكن تشيل الدهون

محمد باشا

الوسـام الماسـي
اهلا وسهلا بيك يا اخى الكريم
الواضح من وزنك انك عندك دهون زايدة
وطبعا ينفع تلعب كمال اجسام لكن لازم تبدا الاول فى حرق الدهون
وانا مش هقولك ولا انصح اى انسان انه يلجأ للمنشطات لاضرارها الكبيرة لكن هديلك نظام تمشى عليه لحد ما تحس بتحسن
لكن لو قصدك على البروتين اللى هو مكمل غذائى يبقى لا المكمل الغذائى استعماله للضخامة وليس للتنشيف
هتبيدا الاول فى تنفيذ الخطوات دى
هتروح الجيم تاخد اسبوع تسخين لكل العضلات
وطبعا الاسبوع ده هيكون اصعب اسبوع فى اللعبة كلها علشان هتلاقى جسمك كله متكسر وتعبان لكن بعد الاسبوع هتلاقى انك اخدت على التمرين
هتتبع اللى الكابتن بيقولك عليه فى التمرين بس لكن التغذية سيبها عليا ونظام التخسيس
نظام التغذية
اول حاجة تخطط لهدفك وهو التخسيس وحرق الدهون
وتعمل حسابك على انك مثلا تخس 15 كيلو يعنى يكون وزنك 80 كيلو
اول حاجة فى البرنامج ده انك تمنع الدهون والزيوت من اكلك كله
لانك لو اكلت حاجة فيها دهون يبقى مبتعملش حاجة وجهدك كله فى الفاضى
انا مش هقولك تمشى على نظام معين للأكل لانك هتزهق ومش هتكمل
اهم حاجة فى اليوم اول ما تصحى من النوم ماتاكلش ولا تشرب حاجة
وتخرج من البيت وتجرى 20 دقيقة ده افضل وقت لحرق الدهون بعد الاستيقاظ من النوم وبعد انهاء تمريبن الجيم
لكن هتجرى 3 ايام فى الاسبوع
يوم تجرى ويوم راحة
وتمنع الدهون
تمنع المشروبات الغازية
تقلل العصائر والحلويات
تزود البروتين زى بياض البيض
التونة لكن تصفيها من الزيت
السمك
الفراخ
اللحم لكن تشيل الدهون

بارك الله فيك إنشا الله أحاول .

mohamed abdelkader

عضو فعال
كمال الاجسام مش لعبة صعبة خالص
يعنى لو عملنا مقارنة بينها وبين البوكس هتلاقة كمال الاجسام اسهل بكتير لكن اللعبة تحتاج فلوس للتغذية المنضبطة ومرحلة حرق الدهون بتكون اسهل المراحل
تحياتى لكم

New star

Administrator
طاقم الإدارة
بارك الله فيك يا اخى الحبيب
كمال اجسام لعبة تناسب الكل
لكن حسب ارتياح الانسان لما يحب
بالنسبة لتمرينات السويدى فهو تمرينات جيدة لتقوية العظام بالنسبة للضغط فهو مفيد لتقوية عضام الاكتاف وايضا لتقوية عضلة الصدر والبطن طبعا لتقسيم البطن
لكن معلومة تمارين البطن لوحدها مش كافية انها تمنع الكرش
بعض الناس بيظنو ان الى هيشيل الكرش تمارين البطن
والحقيقة غير كده تماما
البطن مكان بيتجمع فيه الدهون والدهون بتيجى من الاكل الدسم او كثرة الزيوت وافضل شئ لحالتك لحرق الدهون هو الجرى كل يومين 15 دقيقة لكن قبل الفطار يعنى تصحى من النوم وماتاكلش حاجة ولا تشرب اى حاجة فيها سكر وتجرى ده افضل وقت لحرق الدهون او تنط الحبل دول افضل الحلول لحرق الدهون
اتمنى انى اكون افدتك
بارك الله فيك أخي الحبيب وصلت الفكره . شكراً لك

أبو الدحداح

الوسـام الماسـي
موضووووووووووووووووووع رائع جدا أخى الحبيب محمد عبد القادر

طيب أنا عايز أبدأ تمارين بم تنصحنى أن أفعل لسه جديييييييد وملعبتش كمال أجسام قبل كده

وشكرا للموضوع المميز ده
(إلى شبه شيف المنتدى لكن الفرق هنا إن الإخوة هما إلى بيسألوا):D

mohamed abdelkader

عضو فعال
موضووووووووووووووووووع رائع جدا أخى الحبيب محمد عبد القادر

طيب أنا عايز أبدأ تمارين بم تنصحنى أن أفعل لسه جديييييييد وملعبتش كمال أجسام قبل كده

وشكرا للموضوع المميز ده
(إلى شبه شيف المنتدى لكن الفرق هنا إن الإخوة هما إلى بيسألوا):D
هو الموضوع بسيط جدا
هتروح الجيم وتبتدى اسبوع اسمه جينرال يعنى تسخين واحماء لكل العضلات وهيكون اسبوع متعب جدا لانك هتلاقى جسمك كله بيوجعك لكن بعد الاسبوع هتتحسن
بعد كده هتابع مع الكابتن بتاعك او معايا هتلعب بعد الاسبوع كل يوم عضلة واحدة بس
واهم حاجة التغذية المناسبة والبروتين مهم جدا
السمك
البيض
اللبن
الفراخ
اللحمة اللى الاسد المصرى كا بيسأل عليها من شوية
وان شاء الله هيكون ليا موضوع لحساب كميات الاكل المطلوبة فى اليوم
وازاى تبدأ بداية صح

أعلى