ما الجديد

Gasec123

عضو مميز
الإعجابات
227
طريقة جديدة لتنصيب وندوز 7و8 معاWindows 7 &8Dual Boot

اولا:عمل بارتيشن او قطاع وهمي في الهاردVirtual Hard Drive
اول حاجة روح علي كومبيوتر واعمل كلكة يمين و اختار manage حيفتح معاك وندوزWindows management اختار منها Disk management
من فوق اختار actions و اختار منها create VHD حيفتح مربع فيه browse اختار المكان اللذي حتعمل فيه و ليكن علي الC و اكتب اسمه وليكن WINDOWS 8 واختار مساحته 20 جيجا او اكثراعملSave
ثم ok و انتظر يتكون WINDOWS8.VHD علي الC

ثم اعمل علي كلكة يمين و اختار Intialize Disk و ثم ok ثم كلكة يمين و اختار NEW SIMPLE VOLUME ثم next ثم next ثم finish

اختار حرف للقطاع الجديدوليكن Fو اعمله فرمات سريع fast NTFS
====
هذه خطوه زيادة تحتاجها عند الدخول علي الوندوز القديم و تحب اظهار القطاع الوهمي اللذي يحمل الوندوز الجديد وندوز 8

ثانيا:نقل محتويات ملف install.wim من ملف ايزو او اسطوانة وندوز
انا عندي ملف ايزو لوندوز 8 اعملها Mount في الدريفلD الوهمي ببرنامج ultraiso
ثم انزل ملف اسمه Install-WindowsImage.ps1 من ميكروسفت و اقوم بوضعه فيC

DOWNLOAD LINK

http://archive.msdn.microsoft.com/InstallWindowsImage/Release/ProjectReleases.aspx?ReleaseId=2662

بعد وضع الملف في دريف الC اعمل عليه كلكة يمين و اختار properties ثم general ثم Unlock
ثمOK

اروح لقائمة start و ابحث عن windows powershell و كلكة يمين و اختار run as administrator

ثم اكتب بداخله الاوامر الاتية
كود:
[B]Set-ExecutionPolicy RemoteSigned[/B]
ثم اختار Y ثم اضعط مفتاح انتر
كود:
CD C:\
كود:
[B].\Install-WindowsImage.ps1 –WIM D[/B][B]:\Sources\Install.wim –Apply –Index 1 –Destination F:\[/B]
حيث Dهو الدريف الي فيه اسطوانة الوندوز8
وF القطاع اللذي سوف تتكون فيه الوندوز8
ممكن الحروف دي تختلف عندك لازم تكتب في الامر الحرف اللي علي جهازك بالظبط

انتظر 15 دقيقة او اكثر حسب امكانيات جهازك الي ان يكتمل النقل ثم اغلق البور شيلwindows powershell

ثالثا: وضع مسار بوتBoot entry للنسخة الجديدة:
من ستارت ابحث عن command prompt افتحه كمسئولrun as administrator

اكتب الامر التالي
كود:
[B]bcdboot.exe F:\Windows[/B]
حيث F هي مسار الوندوز 8الجديد و يمكن ان تكون حرف اخر عندك تاكد انك كتبت الحرف الصحيح

رابعا:اعادة تشغيل الجهاز:
لو شغلك تمام حتلاقي وانت داخل خيارين للبوت واحد للنسخة القديمة سواء 7 او 8 و الاخر للنسخة الجديدة
سواء كانت 8 او 7
نختار النسخة الجديدة و سوف تبداء في التعرف علي مكونات الجهاز و تعمل اعادة تشغيل و تطلب ادخال اسم مستخدم الي ان يتم الدخول علي سطح المكتب

الخلاصة:
ان الطريقة دي تتعمل و الجهاز ميش محتاج تقسيم للهارد و سهلة
و لو مليت من الوندوز الجديد وندوز 8 كل اللي تعمله تدخل علي وندوزك القديم و تروح علي الc و تعمل delete للملف WINDOWS8.VHD و ببرنامج صغير تشيل المدخل بتاع وندوز 8 من البوت

عبدالله علوان

عضو ماسـي
الإعجابات
25
بارك اللة فيك

الميساني

عضو محترف
الإعجابات
54
بارك الله فيك وماشاء الله عليك ويحفظك الرحمن بحفظه

Eng Ahmed

Eng Ahmed

الوسـام الماسـي
الإعجابات
763
بارك الله فيك وجزاك خيرا

ابو منصر العمودى

الوسـام الماسـي
الإعجابات
11,171
شرح طيب شكرالك ولماذا هذا كله سطب الويندوز7 وبعد الانتهاء ضع اسطوانة ويندوز8 واعمل تسطيب ستجد الويندوز8 مع الويندوز7 بدون اى مشكله ولو كان لديك اكثر من نظام على الجهاز ستجده امامك وللمعلوميه لاانصح بالبوت هذا

فهو كثير المشاكل وينهار الويندوز بجميع انظمته بسبب هذا البوت بعد الانتهاء من التسطيب ادخل الى ويندوز8 واعمل خصلض الكمبيونر كلك يمين على الكمبيوتر وعير البوت لويندوز7 فهو افضل وعن تجربه

استاذى هذه المشاكل كلها بسبب تقسيم الهاردسكات باسطوانة ويندوز7 او فيستا او 8
انا عانيت مشاكل كثير من التقسيم وفى الاخير توصلت لافضل طريقه وهى تقسيم بواسطة ويندوز2000 اوويندوز اكس بى وقسمت الهاردسك ل4 اقسام الاول اكس بى والثانى7 والثالث 8 برو والرابع 8 انتربربرايس وتم التسطيب ودخلت فى اعدادات الويندوز8 وجعلت الولوج للانظمه بواسطة الدوس وليس بواسطة بوت ويندوز8 من هنا الطريقه مشروحه

ستجد الخيار ويندوز8 غيره لويندوز7 او اكس بى ان وجد مسطب عبى جهازك وبالطريقه هذه ستجد كل الخيارات حتى خيار السيف مود الوضع الامن

Gasec123

عضو مميز
الإعجابات
227
شكرا لكم
الطريقة ميش تعب ولا حاجة
انا هنا لا استعمل اي اسطوانه او فلاشة ولا بحرق النسخة
و كمان بعض الاجهزة الجديدة ياتي الجهاز عليه وندوز و الهارد غير مقسم و الطريقة دي
فيها لا يحدث تقسيم فعلي للهارد كل الموضوع وهمي
لان النسختين حيكونو علي نفس القطاع C وهذا لا يحدث عند التسطيب باسطوانة او فلاشة
الموضوع تم طرحه علي شان الناس تاخد فكره و ربما احد يريد تطبيقها او يحتاجها

abbodi86

مشرف قسم الأنظمة
الإعجابات
1,882
شكرا لك

بخصوص مسار البوت أعتقد أن الصحيح هو استخدام الملف الخاص بويندوز 8
أي:

كود:
F:\Windows\system32\bcdboot.exe F:\Windows

ابو منصر العمودى

الوسـام الماسـي
الإعجابات
11,171
شكرا لكم
الطريقة ميش تعب ولا حاجة
انا هنا لا استعمل اي اسطوانه او فلاشة ولا بحرق النسخة
و كمان بعض الاجهزة الجديدة ياتي الجهاز عليه وندوز و الهارد غير مقسم و الطريقة دي
فيها لا يحدث تقسيم فعلي للهارد كل الموضوع وهمي
لان النسختين حيكونو علي نفس القطاع C وهذا لا يحدث عند التسطيب باسطوانة او فلاشة
الموضوع تم طرحه علي شان الناس تاخد فكره و ربما احد يريد تطبيقها او يحتاجها
على كل شكرا لك على الطريقه ولكن
كيف اخى نظامين على قرص السىC الذى نعرفه ان الطريقه لتقسيم الهاردسك السى الى اقسام ومن ثم نسطب مانريد كل نظام على بارتيشن بعد التقسيم لانه لايعقل نظامين على بارتيشن واحد ولاتنسى ويندوز8 له نظام ملفات غير نظام ويندوز7 وفيستا واكس بى هذا مانعرفه وتعلمناه والله اعلم

Gasec123

عضو مميز
الإعجابات
227
شكرا لك

بخصوص مسار البوت أعتقد أن الصحيح هو استخدام الملف الخاص بويندوز 8
أي:

كود:
F:\Windows\system32\bcdboot.exe F:\Windows
لا يا اخي الامر صحيح عندي و معناه
اني بقول لبرنامج bcdboot.exe انا حاليا واقف علي الc بس عايز تعملي بوت علي F
هو فعلا في المسار F:\Windows\system32\ ممكن في برنامج bcdboot.exe لكن لم نستعين به و لم اجربها
لكن انا عملتها بنفس الامر الي في الموضوع يعني من عليc

Gasec123

عضو مميز
الإعجابات
227
على كل شكرا لك على الطريقه ولكن
كيف اخى نظامين على قرص السىC الذى نعرفه ان الطريقه لتقسيم الهاردسك السى الى اقسام ومن ثم نسطب مانريد كل نظام على بارتيشن بعد التقسيم لانه لايعقل نظامين على بارتيشن واحد ولاتنسى ويندوز8 له نظام ملفات غير نظام ويندوز7 وفيستا واكس بى هذا مانعرفه وتعلمناه والله اعلم
اخي ابو منصر
التقسيم بنظام VHD ومعناه الاقراص الوهمية ميش زي التقسيم العادي الي حضرتك بتعمله لما بتبوت باسطوانة اكس بي او من الوندوز
دا كانك عملت فلدر جديد او ملف علي روت القطاع الاصلي و حددته بحجم معين بعد كدا الوندوز بيقراء الملف دا علي انه قطاع جديد او قسم مستقل من الهارد فيسمحلي اني انزل عليه ملفات وندوز سواء 7 او 8
و في الشرح بتاعي انا كان عندي مساحة كافية علي الc فعملته علي c و بكدا الملفات للوندوز 7 والوندوز 8 موجودة علي c لكن يفصل بينهما حاجز وهمي وليس تقسيم بالمعني الي حضرتك عارفه و الدليل
اولا:لو وانا علي وندوز 7 علي c حلاقي ملف اسمهwindows8.vhd لو مسحته حتلاقي الوندوز 8 اختفي و المساحة 20 جيجا اتنقلت اوتوماتك للc
ثانيا الطريقة دي عايز حضرتك تجربها علي جهازك عندك او علي vmware workstation و بعدها تفهم قصدي
انا بقول لو عندي جهاز ديسك توب و ميش عارف اسطب عليه باسطوانة او بفلاشة لان البيوس مغلق مثلا بكلمة سر فممكن بالطريق دي اخد الهارد منه و انقله لجهاز تاني و انقل عليه ملفات الوندوز وارجهه للجهاز بتاعه فاول ما اشغله حيشتغل بالنسخة الجديدة و يظبط اعدداته عليها و حيدخل بالبوت القديم فميش محتاج اعمل خطوة الbcddboot.exe

ابو منصر العمودى

الوسـام الماسـي
الإعجابات
11,171
اخي ابو منصر
التقسيم بنظام VHD ومعناه الاقراص الوهمية ميش زي التقسيم العادي الي حضرتك بتعمله لما بتبوت باسطوانة اكس بي او من الوندوز
دا كانك عملت فلدر جديد او ملف علي روت القطاع الاصلي و حددته بحجم معين بعد كدا الوندوز بيقراء الملف دا علي انه قطاع جديد او قسم مستقل من الهارد فيسمحلي اني انزل عليه ملفات وندوز سواء 7 او 8
و في الشرح بتاعي انا كان عندي مساحة كافية علي الc فعملته علي c و بكدا الملفات للوندوز 7 والوندوز 8 موجودة علي c لكن يفصل بينهما حاجز وهمي وليس تقسيم بالمعني الي حضرتك عارفه و الدليل
اولا:لو وانا علي وندوز 7 علي c حلاقي ملف اسمهwindows8.vhd لو مسحته حتلاقي الوندوز 8 اختفي و المساحة 20 جيجا اتنقلت اوتوماتك للc
ثانيا الطريقة دي عايز حضرتك تجربها علي جهازك عندك او علي vmware workstation و بعدها تفهم قصدي
انا بقول لو عندي جهاز ديسك توب و ميش عارف اسطب عليه باسطوانة او بفلاشة لان البيوس مغلق مثلا بكلمة سر فممكن بالطريق دي اخد الهارد منه و انقله لجهاز تاني و انقل عليه ملفات الوندوز وارجهه للجهاز بتاعه فاول ما اشغله حيشتغل بالنسخة الجديدة و يظبط اعدداته عليها و حيدخل بالبوت القديم فميش محتاج اعمل خطوة الbcddboot.exe
بارك الله فيك اخى على المعلومه

kaisar

الوسـام الذهبي
الإعجابات
45
مشكوررررررررر اخي بارك الله فيك فعلا الطريقة روعه ومعلومه مفيدة شي جديد يغنيك عن النسخ الويندوز وتقسيم الهارد انت مبدع اخي كثر الله من امثالك بالتوفيق

ELSARTY SOFT

الوسـام الماسـي
الإعجابات
518
><><>< بارك الله فيك ><><><><><

damasgate king

عضو محترف
الإعجابات
2
اخي ابو منصر
أخى الكريم Gasec123

هذه الطريقة
تقريبا

مشابهة
لوضع Kubuntu أو Ubuntu لينوكس

على نفس بارتيشن ويندوز XP أو 7

كأنه برنامج مسطب على الويندوز

ويمكن حذفه

بمجرد عمل Delete لفولدره

دون التأثير على الويندوز بتاتا

شكرا لك على الطريقة والصور الرائعة

وتحياتى

sameh haron

الوسـام الذهبي
الإعجابات
76
بارك الله فيك اخى الحبيب فعلا طريقة جديدة ورائعة لمن يحب التجربة دون عناء الفورمات مرة اخرى واعادة تقسيم الهارد كل يومين

Gasec123

عضو مميز
الإعجابات
227
ملحوظة هامة:
في الامر
كود:
 	[B].\Install-WindowsImage.ps1 –WIM D[/B][B]:\Sources\Install.wim –Apply –Index 1 –Destination F:\[/B]
الرقم الذي بعد كلمة Index قد يتغير فلو كنت استخدمت نسخة خام WINDOWS 7 SP1 ULTIMATE فانها بها 5 نسخ كل نسخة لها رقم خاص
WINDOWS 7 STARTER ---1
WINDOWS 7 HOME BASIC ---2
WINDOWS 7 HOME PREMIUM ---3
WINDOWS 7 PROFESSIONAL ---4
WINDOWS 7 ULTIMATE ---5
و كذلك الامر مع اسطوانة وندوز 8 لو بها اكثر من نسخة
فتاكد قبل اجراء الامر و اثناء النقل سيظهر اسم النسخة فتاكد انه هو المطلوب

أعلى