nas2day

موقوف
الإعجابات
6
انا شاب لدي 20 عاما فوجئت اني عندي 20 عاما امس ووجدت معظم اصدقائي اللذين كانوا اطفالا الان رجال ومتزوجون ولديهم اولاد لحد الامس كنت اشعر اني مازلت في المدرسة اما الان وفي لحظة حدث ماحدث ولااعرف كيف؟ والمشكلة اني رسبت في الجامعة اول سنه بسبب سوء حالتي النفسية والمشوار الكبير للجامعة انا حاصل علي مجموع 87.5% في الثانوي التجاري وانا الوحيد من دفعتي اللذي دخل كلية والان رسبت في اول سنة ولمشكلة ان اقرب جامعة لي لاتقبل الا الثانوي العام فقط والدتي تقول لي اقدملك تعليم مفتوح ب 3500 جنيه لانها الاقرب لكني من داخلي رافض الامر لاني هكذا مثلي كمثل من احضر 50% وقدم تعليم مفتوح؟؟ يالهوي انا مشس عارف اعمل ايه انا في حيرة شديدة جدااا جداا
استغفر الله العظيم

محمد السفير

الوسـام الذهبي
الإعجابات
425
أستهدي بالرحمن اخي وتعوذ من الشيطان وصلي على رسول الله . . . ;

khaled99

عضوية الشرف
الإعجابات
1,769

حياك الله اخى
لا تبتئس ولا تحزن
اعلم أنه فى كل محنة منحة وفى كل رزية عطية
ابتسم واستغفر وادعو الله ان يهديك وينير لك طريقك

أبو الدحداح

الوسـام الماسـي
الإعجابات
143
أخى صلى إستخارة والله تستفاد

AHMED_NABIL

عضـو
الإعجابات
392
لالالا تدخل أخى تعليم مفتوح أنا عندى تعملك مشروع بالفلوس بتاعة التعليم المفتوح دى أحسن دى غير الوقت أللى هضيعة
يا عم هو أللى أتعلموا خدوا أية أدينى أنا أهو معايا بكلريوس وكان مشغلنى واحد معاة دبلوم أو أبتدائية
يباشا زمن الشهدات أتلغى خلاص والله أنا مش بحبطك بس دى الواقع
وجواز أية أللى أنت بتتكلم علية أنت لسة صغير طب أنا أهو عندى 26 ولسة ماتجوزتش يباشا الجواز دى بيبقى نصييب
صللى أستخارة وربنا يوفقك ويهديك .......... وأبقى طمنا عليك

nas2day

موقوف
الإعجابات
6
ياجماعة المشكلة ان اقرب جامعة بالنسبة لي تقبل فقط الثانوي العام غير كدا تعليم مفتوح ب 3500 في السنة دا غير اني هدخل انتساب زيي زي اللي جايب 50%؟؟ والمشكلة ان الدراسة غدا ويفترض اقرر ولو قولت اكمل بالجامعة اللتي كنت فيها المشكلة ان المشوار كبير جداا للجامعة وبنسي اللي حفظته في المشوار انا بصراحةمحتار ومحتاج اقرر حالا

nas2day

موقوف
الإعجابات
6
???????????????????

abcman

عضوية الشرف
الإعجابات
1,756
يعني إيه المشوار كبير؟

ولو قصدك بتنسى أيام الامتحانات إبقى أيام الإمتحانات أجرلك شقة بربع تمن التعليم المفتوح

أما التعليم المفتوح فبلاش منه لأنه هيخليك تتهاون لأن مفيش حضور منتظم ولا إحساس بالمنافسة

استعن بالله

nas2day

موقوف
الإعجابات
6
انتظر رد الاخوة لاقرر لان موضوع التعليم المفتوح دا مش عارف بصراحة المشكلة اني بعد ماكنت داخل بمجموعي وانتظام هدخل بفلوس وانتساب ففيه فرق كبير طبعا فانا بصراحة مش عارف

Ahmad Saleh

الوسـام الماسـي
الإعجابات
1,255
اخي
عليك بالصلاة و التقرب الى الله
و الله سوف تنحل كل همومك
اسمع الى قول رسولنا صل الله عليه و سلم

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
"مَنْ كَانَتْ الْآخِرَةُ هَمَّهُ جَعَلَ اللَّهُ غِنَاهُ فِي قَلْبِهِ وَجَمَعَ لَهُ شَمْلَهُ وَأَتَتْهُ الدُّنْيَا وَهِيَ رَاغِمَةٌ وَمَنْ كَانَتْ الدُّنْيَا هَمَّهُ جَعَلَ اللَّهُ فَقْرَهُ بَيْنَ عَيْنَيْهِ وَفَرَّقَ عَلَيْهِ شَمْلَهُ وَلَمْ يَأْتِهِ مِنْ الدُّنْيَا إِلَّا مَا قُدِّرَ لَهُ"
. أخرجه هناد (2/355) ، والترمذي (4/642 ، رقم 2465) وصححه الألباني في "السلسلة الصحيحة" (2 / 670).

اما بالنسبة لموضوع التعليم المفتوح
فاسمع لما قاله لك الاخ احمد نبيل
فلوس التعليم ده تفتح بيها مشروه احسن لك
و لو لسه مش عارف اي مشروع و في فلوس تجوزك
فانحصك لا تتزوج الا عندما تجرب الشغل و العمل
حتى تقدر على تحمل المسؤلية و فتح بيت تقدر على اعالته

nas2day

موقوف
الإعجابات
6
انا ان شاء الله ناوي اكمل بس محتار جداا بصراحة يعني في ايدي فرصة متتعوضش لكن المشكلة المشوار كبير جداا حوالي 60 كيلو متر + ان دماغي بيصدع في المشوار وبنسي كل حاجه ! والجامعة القريبة مني حوالي 20 كيلو متر بس المشكلة انها تعليم مفتوح و ب 3500 في السنة انا بصراحة مش عارف؟

أعلى