مواطن مصر

عضو مشارك
الإعجابات
0

يا ريت السادة الأفاضل يصبروا عليا شوية فى قصيتى و يفيدونى انا اتجوزت بالظبط 6 شهور و حصلت خلافات بينى و بين اهل مراتى كعادة كل بيت. المهم اتجهت للخلع و طبعا كسبت القضية و يا ريت الموضوع خلص على كدة لا دول حلفوا انهم يقرفونى لغاية لما يطلعوا عينى. أنا اتجوزت شرعى يعنى فرشت البيت كله من اوله لأخره و هى جت بهدومها فقط و اديتلها مهر بردو و الظاهر دى جريمة فى بلدنا دى لأن لقيت من كام يوم طلعلى حكم حبس غيابى 6 شهور فى قضية تبديد منقولات طبعا انا مش ماضى على قايمة لكن بحكم شغلى انا كنت خارج القاهرة كتير فا كانت فى حاجات بتجيبها هى و بديلها فلوسها و طبعا الفواتير معاها بأسمها و اتحججوا بالمانع الأدبى وأنا اللى أعرفوا ان محكمة الجنايات المفروض بتحكم بوجود عقد كتابى انا رحت لمحامى بس هو لسة جديد لأنى معيش فلوس لمحامى شاطر و قال لى انى حاخد فالغالب براءة يا ترى دة بجد ولا بس بيطمنى. المشكلة التانية انها ممكن تقدم طلب بعد القضية لمحكمة مدنية بالفواتير تطالب فيها المنقولات بردو بحجة المانع الأدبى وانا بسمع من الناس و من اللى بقراه ان الست كلمتها فوق اى حد و دايما بيتحكملها سواء ظالمة ام مظلومة. انا اسف انى طولت بس انا مخنوق جدا و فعلا معيش فلوس اروح لمحامى كويس حتى قضية الخلع مجبتش محامى لأنى اعارف انى لا يمكن اكسبها و هما عارفين كدة عشان كدة عملوا قضية التبديد و يا ريت تجوبونى اجابة صريحة بدون اطمئنان مش عايز اتعشم و بعدين اصدم و شكرا.

مواطن مصر

عضو مشارك
الإعجابات
0
أرجو من ااسادة الأفاضل الرد.

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
506
عليكم السلام

من المهم الاطلاع على كيفية صدور حكم ضدك بدون قائمة منقولات !!!

لأن الحكام الجنائية لا بد فيها من وجود قائمة ....
وبدون القائمة لا يصدر حكم جنائى ....................
تاكد من القضية أولا ..................

مواطن مصر

عضو مشارك
الإعجابات
0
شكرا للرد انا فعلا اخذت براءة كب بالنسبة لمحكمة الأسرة عشان حصل ذى ما توقعت و طالبونى بالمنقولات مدنى بموجب الفواتير.

أعلى