محمود الاسوانى

عضو جديد
التسجيل
12/7/12
المشاركات
2
الإعجابات
0
الإقامة
cairo , egypt
#1
ورحمه الله​

الموضوع باختصار انا اشتريت شقه فى عقار جديد بالتجمع الخامس بالتقسيط بموجب ايصالات امانه و تم الشراء بعقد ابتدائى و تم دفع الاقساط كامله و استرداد جميع الايصالات و المقاول صاحب العقار ادخل عدادات لجميع الشقق الموجوده بالعقار باسمه و لكن المشكله الحاليه انى اطالبه بقالى 7 شهور بعمل توكيل بالشقه لى فى الشهر العقارى حتى استطيع نقل عداد الكهرباء باسمى و تسجيل العقد فى الشهر العقارى ...الخ و لكنه يماطلنى مماطله غريبه و كل شويه يعطى لى ميعاد لكى يذهب لعمل التوكيل و لكن لا يفعل شئ علما انى ذهبت الى جهاز تجمع المدينه و سألت على الارض و وجته انهى جميع اجرائاته و تراخيصه و تم الانتهاء من عقد ملكيه الارض ( العقد الاخضر ) ولا يوجد عليه اى شى لجهاز المدينه ..... و اريد بعض الاستفسارات​

* هل من حقى ان انقل العداد باسمى و تسجيل التوكيل و الشقه فى الشهر العقارى بدون الرجوع الى المالك علمنا انه كتب لى مخالصه فى اخر ورقه فى العقد الابتدائى ؟
* ماذا افعل فى ظل هذه المماطله من المالك علما انه كان يريد شراء الشقه منى فى فتره من الفترات و انا رفضت و ما هى افضل طريقه قانونيه لاجباره على عمل توكيل لى فى الشهر العقارى ؟
* و سؤال اخر هل يمكن رفع دعوى صحه توقيع و نفاذ على العقد الابتدائى و هل سيفيد بشئ ؟
ماذا تفعل لو كنت مكانى​
 

Hany Adel

Hany Adel

محامى ومستشار قانوني
التسجيل
5/4/11
المشاركات
2,338
الإعجابات
120
#2
يمكنك رفع دعوى عليه صحة ونفاذ طالما تم تسجيل الارض
وعليك الاستعانه بعد الله
بمحام ليمشى معك في الخطوات بشكل سليم

بالتوفيق
 

محمود الاسوانى

عضو جديد
التسجيل
12/7/12
المشاركات
2
الإعجابات
0
الإقامة
cairo , egypt
#3
انا شاكر لسرعه ردك يا استاذ هانى
و احب ان اضيف لمن يهمه الامر لانى لقيت ناس كتير عندهم مشاكل بهذا الشكل للاسف اننى ذهبت لشركه الكهرباء لنقل العداد و قالولى لازم يكون معاك توكيل من المالك + انى لقيت مخالفه كهرباء على العماره مش عارف ازاى مخالفه برغم ان العدادات لسه داخله انا مش فاهم حاجه و لازم موضوع المخالفه ده يخلص الاول لكى يتمكن السكان من نقل ملكيه العدادات او لعمل اى شئ فى شركه الكهرباء و احب ان اضيف نصيحه للناس فعلا انهم مايدفعوش فلوس الشقق كامله الا لما تكون متأكد ان كل الاجراءات و الاوراق سليمه لانك لو دفعت الفلوس كلها حلنى على ما تعرف تجيب حاجه من البائع ده غير ان انا عندى كام حاجه مش عاجبانى فى العقد و الحاجات دى الواحد مش بياخد باله منها ولا بيفهمها الا بعد حدوث المشاكل و لازم تأخذ محامى معاك و انت بتكتب العقد و على رأى المثل ( ادى العيش لخبازه )
و عموما بالنسبه لمشكلتى انا دلوقت هافضل ورا البائع فى محاولات سلميه و وديه حتى انتهاء شهر رمضان كل عام و انتم بخير و بعد كده هابتدى استعين بالمساعده القانونيه ادعولى الموضوع مش سهل انك تدفع تحويشه عمرك و بعد كده تجرى ورا واحد بالشهور فى التليفون و ماتعرفش حتى تشوفه ولا مره حسبى الله و نعم الوكيل​
 

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
التسجيل
1/8/04
المشاركات
12,948
الإعجابات
505
#4
يا غالى

أنت لست فى حاجة لصاحب العمارة
مطلقا لأنك معك عقد بيع تستطيع بواسطته
أن تغير العداد وتعمل كل حاجه فى الشقة
دون الرجوع الى المالك .......

زمزقف المالك صحيح بعدم تحرير توكيل لك
بالادارة أو غيرها ... لأنه غير ملزم قانونا
أو عرفا بذلك .........

لذا الأفضل لك أن تسجل عقدك وتاخذ باقى
الاجراءات بنفسك ...............
 

أعلى