abu_eyad

عضو جديد
الإعجابات
0

هذه اول مشاركة لي بهذا المنتدي الراقي وارجو من السادة الافاضل مساعدتي فى الامر
اول الموضوع هوا ان كان هناك بيت جدي ابو والدتي الله يرحمه تجمع كل الاخوة وباعو البيت
ومازالت الجدة حية ادام الله فى عمرها
واللى اشتري البيت اخويا من والدي وكان هناك مشاكل فباع البيت مرة اخري لاخويا من والدتى
وعندما اشتري البيت بدأت المشاكل تذيد من خالى فهو عاطل لا يعمل ويشرب الخمور ودائما يتعرض لامي التى هي اخته بالتهديد بالقتل والسب والقذف انه انتى التى جعلتيني ابيع البيت لابنك
وسوف اخذ حقي منك وعلى جثتي ان حد تاني ياخد البيت وانتو ضحكتو عليا
ومنعا للمشاكل لان والدتى تعيش بمفردها فى مصر وانا واخويا عايشين بره مصر
اعطي اخي بعض الاموال لخالى لتيسير حالتة المادية حيث قال يمكن انه محتاج لبعض الاموال يمشي بيها نفسة لما يلاقي شغل
رجع خالى بعد الفلوس ما خلصت ومسك على هذه الوتيره انه انا هاموتك انا هادبحك والكلام الفاضي دا وامي طبعا تخاف من كل تلك التهديدات
وقبل شراء البيت اخذنا كل الاحتياطات
العقد القديم مسجل وكل الاوراق تمام وكمان معانا وصل امانة على خالى علشان لو تلاعب او اى شيء اخر
كمان فى عقد ايجار كتبناه ومضت عليه جدتي ولكنه ليس لاخراجها من البيت ولكن احتياطيا منعا لحدوث مشاكل مستقبلا
والمرة الاخيره جاء خالى الى بيت امي ويهددها مره اخري وجلس مع اخي ويقوله انا عايز البيت
قاله ماشي اشتري قالة انا هاخدة بخمسين الف مع انه تمن البيت اكتر من ميت الف دلوقتى
يعني هوا عايز ياخد اجباري ويستفذ في اخويا بكل الطرق وقدام اخويا يقوله ماحدش هاياخد البيت دا على جثتي
وطول الوقت على كدة
مش عارفين نعمل ايه يكون حل قطعي للموضوع دا
وقولناله لو اتعرضت للوالدة هانحبسك وكان الموضوع هايوصل للعراك بالايدي
وقال للوالدة لو اتحبست هاخرج علشان اقتلك ومش هاسيب البيت دا مع انه بايع واخد فلوس نصيبة وفوقها كمان فلوس
كل لما تخلص فلوسة ويتزنق يتبع نفس الاسلوب
ياريت لو فى حل يا جماعه الخير يمنع عننا المشاكل دي قانونيا
واسف جدا على الاطالة بس المشكلة اني بره مصر ومش قادر اعمل شيء واخويا هوا اللى فى مصر حاليا ومشاكل كل يوم

Hany Adel

Hany Adel

محامى ومستشار قانوني
الإعجابات
121
هذا النوع من الشخصيات لا حل له سوى الشرطة
لانه مصدر تهديد دائم وخطر
في جميع الاحوال
ولن يتوقف ابدا عن تهديداته

قانونيا ورقكم سليم

بالنسبة لتهديداته حله الوحيد النيابة والشرطة

تحياتي

abu_eyad

عضو جديد
الإعجابات
0
هذا النوع من الشخصيات لا حل له سوى الشرطة
لانه مصدر تهديد دائم وخطر
في جميع الاحوال
ولن يتوقف ابدا عن تهديداته

قانونيا ورقكم سليم

بالنسبة لتهديداته حله الوحيد النيابة والشرطة

تحياتي
متشكر جدا استاذ هانى عالرد السريع
انا شوفت فى توقيع حضرتك تسوية بنوك
عندي استفسار الله يخليك

انا حاليا فى الامارات وهاروح من الامارات لاستراليا هجرة
وكنت اخد من البنك في دبي قرض
وقررت انى ادفع وانا خارج الدولة مع انه ممنوع بس عايز اعرف ايه الاجراءات القانونية اللى البنك يقدر ياخدها
ضدي وانا خارج الدولة سواء كنت فى مصر او استراليا
مع العالم انى لسة ماخدتش القرض خلال ايام بستلمة ولكن عرفت ان فى شيك ضمان
بالمبلغ الاجمالى وليس على بياض
انا نيتي انى اسدد القرض بس خايف لما البنك يعرف ان نزل فى حسابي الدفعه الاخير وهى نهاية الخدمة وليس الراتب فيروح باديئ فى اجراءاته على طول
مع العلم ايضا انى سمعت كلام ان البنك مابياخدش اى اجراء الا لو مادفعتش للبنك خلال 3 شهور
بس مش عارف هل البند دا بينطبق بس لو كنت فى البلد ولسة على عملي ولكني تعثرت ماليا او امتنعت عن الدفع لاسباب ما
ولا بينطبق كمان فى حالة استقالتي عن عملي
وشكرا ليك مرة تانية

أعلى