اشرف التركى

اشرف التركى

عضو مشارك
الإعجابات
25
'',

اخوانى ارجو حل المشكلة وهيا معى هارد ديسك 320 جيجا بيوصل بالجهاز عن طريق ال يو اس بى .. ولكن الوصلة الخاصة بة نسيتها فى البلد ونزلت اشتريت وصلة جديدة لحين ارجع الوصلة القديمة ولكن فى الاول كان يقراء على طول وبدون تعريف او تسطيب اى شئ مثلة مثل الفلاشة ال4 جيجا ولا يوجد اى مشاكل اما الان فيظر هذة الرسالة

فما هو الحل ...واسف على الاطالة...

Dreams

Dreams

مؤسس وإداري
الإعجابات
7,539
على ما يبدو ان المشكله فى الكابل
عليك بتغيره باخر

اشرف التركى

اشرف التركى

عضو مشارك
الإعجابات
25
شكر اخى الكريم ...

جربت وغيرت اكتر من كابل ولكن هيا هيا المشكلة والرسالة ...

انا هتر اسافر اجيب الوصلة القديمة من البلد ودة ولكنى استفد انى احافظ على الكابل الاصلى ولكن اذا ضاع او انقطع لا قدر الله باظ الهارد ...

waedqossous

الوسـام الذهبي
الإعجابات
777
اخي الهاردسك الخارجي شكل الكيبل تبعه مثل كابل بعض الجوالات لاكنه يختلف قي تقسيمته الداخليه
اما مشكلتك فهي من الكابل ابحث عن كابل اصلي لدى محلات الكمبيوتر

اشرف التركى

اشرف التركى

عضو مشارك
الإعجابات
25
اخي الهاردسك الخارجي شكل الكيبل تبعه مثل كابل بعض الجوالات لاكنه يختلف قي تقسيمته الداخليه
اما مشكلتك فهي من الكابل ابحث عن كابل اصلي لدى محلات الكمبيوتر
تسلم اخى الكريم وهوا دة المتوقع لكنى بشك بكدة ولكن هناك كشافبالهارد يضيئ عند توصيل الهارد بالكمبيوتر ودة فى القديم والجديد ولكن انا معك فى الرئ....

جزاك الله خيرا...............

waedqossous

الوسـام الذهبي
الإعجابات
777
اخي ان امتلك هاردسك خارجي وبه ضوء يضيء عند توصيله بلكمبيوتر لاكن ليس معنه ان الهارد يعمل
فا الضوء يضيء عند وصول الكهرباء وفي كابل الهاردسك يوجد 4 اسلاك اثنان مسؤلين عن نقل الكهرباء واثنان عن الداتا

اشرف التركى

اشرف التركى

عضو مشارك
الإعجابات
25
شكرا اخى الكريم ...........
.

nafz

عضو مشارك
الإعجابات
13

1-اخى الكريم لما اتوصل الهارد بالجهاز وصلة فى المدخل uspالخلفى للجهاز متوصلوش فى المداخل الامامية
2 - طول السلك لة علاقة انو ما يشتغلش الهارد مش لازم يكون السلك الواصل بين الجهاز والهارد الخارجي طويل

صدام الكبيسي

عضو مشارك
الإعجابات
26
.
اخي الحبيب كيبل الهارد الاصلي يأتي بخمسة اطراف وليس اربعة يحتوي الكيبل الاصلي على غلاف شعري داخلي يعتبر خط خامس وهناك كيبلات اخرى لا تحتوي على هذا الغلاف الشعري مثل كيبلات توصيل الالفا وغيرها وبعض كيبلات الهارد تحتوي على فيشتان يو اس بي واحدة للبور واخرى للداتا هذه هي مشكلتك بالتحديد .

أعلى