المظلوم الضعيف

عضو مشارك
و رحمة الله و بركاتة

انا كان بس عندي استفسار بسيط و ارجو منكم التكرم بالرد.

انا ابي غير مصري (يمني) و امي مصرية, و على هذا الاساس اخذت الجنسية المصرية, و قد قيل لي حين ذاك اني مليش جيش ولا انا ولا حتى اولادي, و الان انا سني 21 سنة و خلصت دراسة و جيت عشان اسافر السعودية اعمل عمرة قالولي لازم موقفك من التجنيد, فرحت لمجمع التحرير اسأل لو ينفع اسافر بجوازي اليمني فكان ردهم اني لازم الاول انهي موقفي من الجيش عشان اقدر اسافر حتى بجوازي اليمني لاني مولود في مصر, المهم حتى لا اطيل عليكم, عملت كل الاجرءات المطلوبة (و هي بيان ازدواج الجنسية و شهادة التحركات) و ذهبت بيهم الى ادارة التجنيد و التعبئة التابع لها فقالولي لازم تروح هيئة الامن الحربي و ادولي ميعاد, فلما رحت و ملأت كل المستندات المطلوبة و رسمت مكان سكني دخلت للضابط و اذا بة بيقولي ان الاوراق اللي انا مقدمها دي غلط! و اكتفى بقول اني لازم اعيد الاجرئات دي كلها من الاول و جديد, و انا الى هذه اللحظة مش لاقي اي حد فاهم اقدر اسالة, ولا الموظفين اللي في مجمع التحرير ولا العساكر اللي في ادارة التجنيد ولا الناس اللي في الامن الحربي, فارجو ان يساعدني احد و يقولي ما هي الاجرأت اللي المفروض اعملها او ما هي الاوراق الطلوبة, و لكم الاجر و الثواب ان شاء الله, و اعتذر عن الاطالة.​

gamal gamal

محامى ومستشار قانوني
عليكم السلام

اولا : قل لى يا غالى
هل علاقة الزوجية بين والديك مسمرة الآن ؟

ثانيا : هل لك اخوة ضكورا واناثا من والدتك أم لا ؟

قل لى ظروفك بالتفصبل ........

أعلى